ЕУ предлаже да Гугл и Фејсбук плаћају издавачким кућама

Све су бројнија истраживања која потврђују да корисници интернета радије читају вести на Фејсбуку и Гуглу него на сајтовима медијских кућа чије садржаје ове двије велике интернет компаније преузимају.

петак, октобар 7, 2016 / 09:18

Све су бројнија истраживања која потврђују да корисници интернета радије читају вести на Фејсбуку и Гуглу него на сајтовима медијских кућа чије садржаје ове двије велике интернет компаније преузимају.

Међутим, не само да џинови из Силицијумске долине узимају вијести из новина него новинским кућама преузимају и зараду од огласа. Због тога ће Европска унија (ЕУ) већ следећег мјесеца предложити низ мјера којима ће гарантовати већа права издавачима и омогућити им да од „Фејсбука”, „Јутјуба”, „Гугла” и других интернет фирми захтјевају новчану накнаду за објављивање преузетих садржаја.

Циљ приједлога јесте да се ублажи пад прихода од оглашивања, са којим су традиционални медији суочени последњих година. Како објављује „Гардијан”, институције ЕУ тек треба да отворе расправу о овој теми.

Намјера је да се ојача позиција твораца оригиналних садржаја – музичара, издавача, емитера и других. Издавачи се дуго жале да, иако им се број читалаца захваљујући друштвеним мрежама повећао, они од тога готово да немају никакву финансијску корист.

У приједлогу нових мјера, ЕУ је навела да је опстанак издаваштва доведен у питање и да то може да има последице на медијски плурализам, демократску расправу и квалитет информисања. Брисел због тога разматра да издавачима пружи ексклузивно право да свој садржај представе јавности и да га приказују у дигиталној форми. То би значило да би новинске куће могле, на примјер, од „Гугла” да захтјевају накнаду за објављивање преузетих текстова у сервисима као што је „Гугл вијести”.

Претходни покушаји да се компанија највећег свјетског интернет претраживача примора да плати за преузете новинске текстове завршили су се без резултата по издаваче. На примјер, када је у Шпанији уведено обавезно плаћање, „Гугл” је угасио сервис вијести у тој земљи, а у Њемачкој су многи издавачи одустали од наплате јер им је знатно опала посјећеност због тога што њихови садржаји нису били доступни у „Гугловим вијестима”.

Против интернет компанија недавно су устали и водећи свјетски музичари који сматрају да се „Јутјуб” и слични сајтови богате на њихов рачун. Умјетници су затражили промјену америчког закона о ауторским правима како би им припао већи удио зараде. Извођачи су том приликом навели да застарјели закон иде у корист интернет компанија јер их ослобађа одговорности када њихови корисници крше ауторска права. 



Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *