Влада конвертује дуг у акције ЖРС, најављује смањење броја радника

Планом реструктурирања "Жељезница РС" предвиђено је да 130 милиона КМ дуга овог предузећа према Влади РС буде конвертовано у капитал, чиме ће Влада постати власник 99 одсто акција.

среда, јун 28, 2017 / 12:36

И док у управи кажу да све раде у циљу стабилизације посрнулог предузећа, у синдикату тврде да се наставља стара пракса и да нова систематизација показује да ће у предузећу остати највише администрације.

Министар саобраћаја РС Неђо Трнинић рекао је данас, званично представљајући коначан план реорганизације ЖРС који Влада РС спроводи у сарадњи са Свјетском банком, да ће потраживања која Влада РС има од ЖРС по основу кредита које је за њих вратила бити конвертована у капитал, док би из кредита Свјетске банке и кредита које ЖРС треба да обезбиједе требало да се измире остале обавезе.

"ЖРС имају око 44 милиона КМ обавеза за порезе и доприносе, око 22 милиона према радницима, док је око четири милиона КМ потребно за модернизацију информационог система. То је око 200 милиона КМ за ову фазу", рекао је Трнинић и додао би Влада касније као власник преузела и недоспјеле обавезе према међународним кредиторима.

Говорећи о статусу малих акционара који тренутно имају око 21 одсто капитала ЖРС и који су већ изразили незадовољство овим планом, Трнинић је рекао да се неће радити мимо закона.

"’Леx специалис’ ће захватити три системска закона – Закон о раду, Закон о ПИО и Закон о преузимању привредних друштава. Мали акционари траже права, а немају никакве обавезе. Било би сасвим оправдано да они имају 21 одсто обавеза. Али, у сваком случају нећемо радити ништа што није у складу са законом", рекао је Трнинић.

Доста смо збрињавали, каже Неђо

Казао је да ће промјена власничке структуре допринијети и финансијској консолидацији. У томе ће помоћи и кредит Свјетске банке, али се поред тога, како је рекао, мора радити на повећању прихода и смањењу расхода.

Он је нагласио да ЖРС тренутно имају 3.050 радника, те да је радна снага тренутно највећи трошак ЖРС. Због тога би до краја године овај број требало да буде смањен за 500. Један од начина смањена броја радника такође ће бити дефинисан леx специалис законом о реструктурирању ЖРС и то тако да радници могу да иду у пензију са 40 година стажа без обзира на године живота.

Трнинић је рекао да би до краја године око 330 радника ЖРС требало да буде пензионисано јер имају 40 година радног стажа.

"ЖРС су као и сва јавна предузећа служиле за рјешавање проблема социјалних категорија", казао је Трнинић.

Вршилац дужности директора ЖРС Драган Савановић рекао је да је циљ овог реструктурирања да ЖРС раде са јасним економским принципима и да се одвоји дио који може да послује профитабилно од оног који треба субвенције.

Он је истакао да је за почетак процеса, који се очекује у септембру, потребно да се у Народној скупштини усвоји "леx специалис" закон и да Свјетска банка одобри кредит за измирење обавеза према радницима и пореза и доприноса.

"Дакле, овим законом би одредба Закона о ПИО била дерогирана када су у питању године живота и радницима би требао само пуни стаж да можемо да их пензионишемо", рекао је Савановић и додао да би комплетан посао реструктурирања требало да буде завршен 2021. године.

Шеф Канцеларије Свјетске банке за БиХ и Црну Гору Татјана Проскурјакова рекла је да би теретни саобраћај могао бити конкурентан на европском нивоу и покретач привреде Српске.

"Влада РС има добар план и спремни смо да га подржимо. Борд директора требало би у септембру да разматра питање одобравања кредита", рекла је она.

Марин: Администрација остаје у ЖРС, руководиоцима повећане плате

Предсједник Самосталног синдиката транспортне дјелатности Златко Марин каже за Капитал да су радници свјесни да мора доћи до реорганизације и смањења броја радника, али да нису задовољни тиме што је поново направљена систематизација по имену и презимену, а не по стварним потребама.

"Оно што можемо да видимо је да је велики број радника у администрацији остао, направљена су им радна мјеста, односно удомљени су, док се вишак тражи међу обичним радницима. Такође, нисмо задовољни Правилником о раду, јер је на основу смањења минулог рада и још неких накнада које је предвидио нови Закон о раду, дошло до смањења плата, а они су новим Правилником руководећим кадровима плате повећали", казао ја Марин.

Он је истакао да је то неприхватљиво и да ће послати управи допис у којем ће навести да не прихватају ни систематизацију ни правилник.



Оставите одговор