УГ Тендер: Јавно о јавним набавкама

Поводом упућивања у јавну расправу Нацрта новог Закона о јавним набавкама БиХ, Удружење грађана "Тендер" се обратило дописом предсједницима политичких партија које сачињавају Парламентарну скупштину и члановима Предсједништва БиХ. Удружење се обратило са захтјевом да исти, пре свега утичу на креатора документа и организаторе јавне расправе – Агенцију за јавне набавке како би се путем […]

недеља, новембар 28, 2010 / 07:07

Поводом упућивања у јавну расправу Нацрта новог Закона о јавним набавкама БиХ, Удружење грађана "Тендер" се обратило дописом предсједницима политичких партија које сачињавају Парламентарну скупштину и члановима Предсједништва БиХ.

Удружење се обратило са захтјевом да исти, пре свега утичу на креатора документа и организаторе јавне расправе – Агенцију за јавне набавке како би се путем „округлих столова“, трибина, средстава јавног информисања а посебно тематских емисија на јавним сервисима, дакле пред очима јавности омогућила конструктивна расправа и заузели јасни ставови о кључним и најбитнијим проблемима са потребним антикоруптивним механизмима, како би се обезбиједиле нормативне и институционалне претпоставке за потребну још већу транспарентност учесника у јавним набавкама, али и ефикасност у провођењу самих поступака избора најповољнијег понуђача и што је најбитније крајње одговорно трошење буџетских као и средстава јавних предузећа.

Потребу за обраћањем најодговорнијим факторима у држави, Удружење види не само у њиховом досљедном извршавању датих изборних обећања о одлучном залагању у борби против корупције, већ и у чињеници да је БиХ по корупцији рангирана на 99 мјесто и да је према истраживањима „Глобал интегрити“ у 35 земаља за 2009. годину, заједно са Угандом има највећи раскорак између усвојених закона у области сузбијања корупције и њиховог практичног провођења.

Такво стање по процјени експерата за земље у транзицији указује да је проценат корупције од 20% за земље у транзицији у БиХ значајније премашен, што практично значи да у приватне џепове годишње одлази и преко 600 милиона КМ, када се има у виду износ од око 3 милијарде КМ који се годишње реализују у јавним набавкама у БиХ.

Из упућеног дописа јасније се могу сагледати конкретни разлози који су довели до забрињавајућег нивоа коруптивног стања у јавним набавкама, а који су углавном проистекли из неадекватних и мањкавих законских рјешења али још више из слабости и неефикасности у раду кључних надлежних институција, као што су: Канцеларије за разматрање жалби, Агенције за јавне набавке и Суда БиХ.

Указујући да је рјешење за затварање врата корупцији у јавним набавкама готово искључиво у рукама прозваних најодговорнијих и њиховој објективној моћи и ауторитету, Удружење, позивајући се на подршку 26 невладиних организација, 21 носиоца Кандидатских листа за Представнички дом Парламетарне скупштине БиХ, 4 удружења послодаваца, као и ентитетских и државне ревизије, очекује позитивну реакцију и одлучно укључивање, стављањем у погон свих надлежних релевантних фактора, а посебно делегата у Парламенту БиХ са циљем доношења што квалитетнијег, примјеренијег, ефикаснијег и потребног надасве антикоруптивног Закона.

Удружење такође процјењује да уколико би се у нови Закон уградили конструктивни и крајње ефикасни антикоруптивни приједлози и механизми до којег је исто у свом вишегодишњем искуственом раду и дјеловању дошло, на годишњем нивоу би се могла обезбиједити уштеда и преко 400 милиона КМ, што би у значајној мјери допринијело успјешнијем економском развоју и рјешавању бројних социјалних проблема у БиХ.



Оставите одговор