Теодосије и Артемије, владике и Косово

Голгота Срба на Косову и Метохији траје неколико вијекова, а малобројни и најупорнији преостали Срби последњих дана полако остају и без подршке своје матице, Владе и државе Србије. Пише Небојша Вукановић У прошлости је мало ко могао очекивати да ће им на крају и матица и већина сународника окренути леђа. Свега неколико хиљада Београђана и […]

четвртак, април 25, 2013 / 08:14

Голгота Срба на Косову и Метохији траје неколико вијекова, а малобројни и најупорнији преостали Срби последњих дана полако остају и без подршке своје матице, Владе и државе Србије.

Пише Небојша Вукановић

У прошлости је мало ко могао очекивати да ће им на крају и матица и већина сународника окренути леђа. Свега неколико хиљада Београђана и житеља цијеле Србије изашло је на улице да пружи подршку браћи на Косову, а вјероватно да би избацивање Стоје, Боје или Сораје са Фарме или Великог брата изазвало снажније емоције и реакције код већине грађана духовно обамрле пријестонице.

Оно што би посебно пада у очи је упорно ћутање новог владике Рашко-призренског Теодосија на дешавања на Косову и Метохији и његовој епархији? Можемо само предпоставити како би на Бриселски споразум Београда и Приштине и прећутно и увијено признање нетзависности Тачијеве државе реаговао смијењени епископ Артемије, и колико би реакције цркве, али и Срба са Косова, била оштрија, организованија и одлучнија да је на челу Епархије остао владика Артемије.

Као што су то најављивали добри познаваоци прилика на Косову и Метохији и Српској православној цркви, нови владика Теодосије, као и његови најближи сарадници попут игумана манастира Високи Дечани Саве Јањића чије смо тајно снимљене разговоре са косовским лидером Сејдиујем имали прилику чути, има далеко помирљивији и блажи став о рјешавању проблема Срба на Косову од свог претходника. Нови епископ такође очито има много боље односе са представницима најутицајнијих земаља које већ деценијама креирају судбину Косова, па у томе можда и лежи разлог његовог ћутања и држања по страни.

Прошле су три године од како је због сумњи у наводне финансијске малверзације, пословање Грађевинске фирме "Раде Неимар", изнајмљивање и продају црквене имовине на Косову смијењен и рашчињем епископ Артемије. Од тада до данас није било никакве истраге и судског еплиога, било на црквеном или световном суду, којим би се доказале оптужбе против Артемија које су износили поједини медији и владике СПЦ.

Комисија у којој су били херцеговачки владика Григорије и црногорски митрополит Амфилохије вршила је истрагу у Рашко-призренској епархији, уочи Сабора 2010. године у неким медијима данима и мјесецима се писао о финансијским злоупотребама, намјештеним тендерима, грађевинским пословима реконструкције и обнове храмова.

Владици Артемију се спочитавало да тобож вози луксузног аудија који му је поклонила Влада Војислава Коштунице (а шта возе друге владике?) да наводно посједује стан у Београду, а касније се испоставило да се ради о имовини који су вјерници поклонили Епархији за смјештај монаха и свештеника који са Косова дођу у пријестоницу. Владика је смијењен мимо воље већине његових вјерника и Срба са Косова, а многи ће тешко заборавити ружне слике косовске полиције која је присилно упадала у манастире и конаке, носила монахиње, обила врата и присилно протјерала смијењеног и рашчињеног Артемија из своје Епархије.

Након што је посао уклањања непоколебљивог владике завршен престале су све приче, медијски натписи и шпекулације о наводним злоупотребама и финансијским малверзацијама владике Артемија, а нико никада није ни покушао да докаже тешке оптужбе. Било би логично и праведно да владике које су заговоравале Артемијеву смјену уочи скорашњег мајског Сабора вјерницима и јавности објасне каква је одлука Црквеног и свјетовног суда и јавно кажу да ли је Артемије био крив или није. Шта је са његовим најближим сарадником Симеоном Виловским, да ли је он процесуиран и осуђен? Да ли је Артемије уклоњен јер није био по вољи неких домаћих политичара и страних моћника, или је стварно због личне користи злоупотријебио високу црквену функцију?

Због чега Синод и Сабор Српске православне цркве не спроведе сличне финансијске истраге у другим епархијама, и утврди да ли поједине владике и високи црквени великодостојници злоупотребљавају митру и мантију коју носе? Шта они возе, какве фирме имају и како оне послују? Уколико Сабор и владике не буду дале одговоре многи ће са разлогом сумњати да се против Артемија, али и других владика, водила кампања са циљем да се из цркве уклоне елементи који не дијеле мишљење већине.

Поставља се питање да ли су учестале оптужбе и натписи у медијима против више владика "тврдолинијаша", који нису присталице екуменитсичког покрета и залажу се са ближе односе са Руском православном црквом, такође монтиране и имају за циљ уклањање неподобних?

Многе инстутиције српског народа су уништене и разорене до темеља, народ је дезорјентисан и упао у апатију јер већ дуже времена не може да угледа свјетло на крају дугог тунела кроз који тумарамо. Отворни расколи, оптужбе за бројне и тешке афере, подјела на неколико струја и сукоби међу епископима поприлично су уздрмали и разорили Српску православну цркву која је одувјек била носећи стуб бића цијеле нације.

Надајмо се да ће и многострадална црква успјети да се избори са бројним проблемима и недаћама, извршити катарзу и одстранити убачене елементе који не раде у њеном и интересу народа, а да ће послије тога доћи до обнове духовности, морала и бића цијеле нације.