Полемика о ораторијуму Голгота Јасеновачка: Припремите дукате

У тексту објављеном на Вашем порталу под насловом "Умjетничка голгота и увреда мртвих" изнесане је критика извесног књижевника на рачун ораторијума "Голгота јасеновачка" чији сам аутор. Обраћам Вам се, ради објективније информације, да се прочита и текст прозваног аутора. Пише: Александар С. Вујић Сматрам да свако има право на своје мишљење. По себи се разуме, […]

понедељак, мај 13, 2013 / 09:34

У тексту објављеном на Вашем порталу под насловом "Умjетничка голгота и увреда мртвих" изнесане је критика извесног књижевника на рачун ораторијума "Голгота јасеновачка" чији сам аутор. Обраћам Вам се, ради објективније информације, да се прочита и текст прозваног аутора.

Пише: Александар С. Вујић

Сматрам да свако има право на своје мишљење. По себи се разуме, ако се њему не свиђа моја композиција, то је његов став као лаика, и ја не желим да утичем на то. Користим прилику да и ја као композитор кажем нешто о свом делу.

За ово своје дело сматрам да је круна мог досадашњег стваралаштва. Веома ми је мило што је дотични књижевник приметио да је мој „ Отче наш „ већ раније изведен.

Чак се потрудио да погледа и интернет !!(питам се по чијој директиви). Наравно његова примедба је веома негативна , што значи да му се српска молитва у ораторијуму није свидела – то је једна од мојих најизвођенијих композиција а капела. Само у Америци је пева преко сто хорова, у Немачкој је на анонимном конкурсу добила прву награду и била је обавезна композиција на међународним такмичењима у Немачкој и Естонији.

Пошто је ораторијум дело са оркестром, хором и солистима, баш сам свесно своју најбољу и најпознатију композицију оркестрирао, пошто сам желео драматуршки да дам акценат на српску молитву. Претпостављам да дотични господин не зна шта значи оркестрирати неко а капела дело. У овом текстсту не бих желео да га подучавам. Да не причам о Равеловој оркестрацији композиције Мусоргског „Слике са изложбе“ која је светски позната. У мом случају сам ја своју композицију оркестрирао , и о томе никоме не полажем рачуна. Срећан сам што није напао и Баха за плагијат, пошто је он неке своје корале употребио у више разних композиција.

Такође му сметају у савременом делу дисонанце. Вероватно мисли да уз убијање маљем по глави треба да буде нека милозвучна музика… Претпостављам да дотични господин никада у животу није чуо светски познату композицију Игора Стравинског „Посвећење пролећа“ која је пуна дисонанци. Та композиција је настала пре сто година.

Умјетничка голгота и увреда мртвих

Стравински би јако лоше прошао по тој незналачкој процени. (Намерно нисам употребио појам „Провинциски“ пошто у култури не постоји провинција.)

Исто се односи за композицију „Вјерују“. Тај величанствени крај, који има веома значајну поруку баш у овом историјском тренутку за наш српски народ, никако нисам желео да мимоиђем. Има људи атеиста, који немају смисла ни осећаја за религију.

Тешко бих неком објаснио ко не верује, шта значи симбол вере. Иначе, а капела „Вјерују“ сам посветио Његовој светости патријарху српском г. Иринеју. Оркестрација тог монументалног краја је за мене представљала прави изазов и веома сам задовољан , као и сви учесници чланови хора и чланови оркестра. (На основу овог извођења сам посебну похвалу добио од чланова оркестра који су наручили да пишем и за њих) Али да завршим, о укусима се не може дискутовати.

Свако има право на своје мишљење: и кројач, и чистач улица, и таксиста и књижевник, али неко има и приступа медијима, а неко само саопшти уском кругу своју мисао. Избегао бих да дискутујем са дотичним господином, пошто нам се предзнање о материји веома разликује. Што се тиче става да сам плагијатор , о томе ћемо вероватно на суду да изрекнемо своје становиште, пошто то већ није став о делу него увреда аутора.

После свега што је господин написао лепо би било да позовемо првог пролазника , и да му пустимо снимак, да видимо да ли се разуме текст угледног песника Ранка
Павловића. Обећао је дукат ономе ко разуме шта су певали. Нека припреми пуно дуката!!!



0 КОМЕНТАРА

  1. Чуј „наклон до Неба“, стварно умјетничка слобода нема граница.
    Не разумијем зашто се напада човјек који је рекао да, ако се нешто изводи трећи пут, то нешто не може бити премијера, ако је примјетио да је било неразумљиво, ако је примјетио да се публика више напатила, него што је уживала, у што максимално вјерујем, јер сам убијеђен да би публика, сачињена од политичке и бизнис квази елите више уживала негдје у блату, под шатором уз мезе, нектар и репертоар нашег Предсједника. Не бих коментарисао ни дјело, ни жељу ни намјеру, али ако може да погријеши НАСА, ако може најскупљи фудбалски тим на свијету да изгуби са, рецимо три или четири гола разлике, зашто онда неко не може прихватити чињеницу, или макар критику, да нешто није испало најбоље?

  2. И музика није увијек лијепа, хармонична и идилична, као што ни сам живот није. Ви желите да чујете само онај звук на који сте свакодневно навикнути. Сваки други звук Вам је „дисхармоничан“. 🙂

  3. ‘Naklon do Neba’ zato sto je ovo način na koji se brani obraz! Nije prošao neprimecen pokušaj gospodina Dakica da svojim neukim i krajnje bezobraznim komentarom narusi ugled cenjenog profesora Vujića.
    Upravo je problem sto svi tekstove čitaju ovlas ili samo prelete preko naslova. Znaci, ovo jeste premijerno izvodjenje oratorijuma „Golgota Jasenovacka“. Neki delovi su ranije izvedeni, a capella, ali je ovo prvi put da su svi stavovi dobili ulogu u jednoj većoj priči. Sve Vam je profesor lepo nacrtao upravo u ovom tekstu. Zato sve nas koji smo svoje Vaskrsnje i prvomajske praznike proveli u Banskom dvoru zajedno sa Vujicem, koji nismo išli na slavska veselja, vredja ovaj gnusan i podao pokušaj da se svaki vid umetnosti iskoristi za politička prepucavanja i afirmisanje neukih novinara, kao i u svrhu blaćenja imena čoveka koji je trenutno jedan od naših najpoznatijih kompozitora, jako cenjen u svetu (očigledno je istinito ono da ne mozes biti prorok u svom selu).
    Nikome ne bi smetalo da je data jasna i opravdana kritika izvodjenja dela, ali je ovo otvoren atak na trenutnu politiku Ministarstva prosvjete i kulture i kola se lome na ledjima onih koji to na takav način nisu zaslužili. Niti je profesor Vujić predmet sprdnje, niti su to članovi horova i banjolučke Filharmonije.

  4. (Zametica Jovan) – Svaki covek razlicito dozivljava neko umetnicko delo, posebno se to odnosi na muziku. Nas kompozitor nije ni rekao da niko nema pravo da komentarise svoj dozivljaj njegovog dela. Naprotiv, rekao je kako svako ima pravo na svoje misljenje. Medjutim, na osnovu licnog dozivljaja nemamo pravo da javno iznosimo svoje misljenje, pogotovo ako se u odredjenu oblast dovoljno ili uopste ne razumemo. Aleksandar Vujic je kompozitor modernog doba, i svi koji su potkrepljeniji strucnim muzickim obrazovanjem znaju da se upravo moderna muzika zasniva na disonanciji, koju svakako treba znati shvatiti i prihvatiti. Kome se to ne dopada, ne mora da je slusa. Muzika se ne pise da bi bila slusljiva siroj narodnoj masi, vec da bi izrazila osecaj ili dozivljaj necega sto kompozitor zeli da izrazi na svoj nacin. Ja, npr. ne volim Schenberg-a, sto ne znaci da smatram da je pisao nebuloze.

    Smatram da je jako bezobrazno i nepromisljeno od autora onakve „kritike“ da da sebi slobodu da na tako ruzan nacin iznese svoje misljenje. Pitam se na osnovu cega on smatra da je njegovo misljenje bitno i kompetentno. Po tome, pre bih onda ja imala pravo da komentarisem neko muzicko delo, kao visoko skolovani muzicar, nego on. A ako cemo pravo, kritiku za neko muzicko delo moze da da samo strucno lice – muzicki kriticar!

Оставите одговор