Обнова вишеградске ћуприје у априлу

У априлу 2013. године у Вишеграду ће почети радови на реконструкцији моста Мехмед-паше Соколовића. Ћуприја на Дрини, овјековјечена у ремек-дјелу Ива Андрића, изграђена је 1577. године. Током векова, мост је више пута био оштећен и обнављан… Неимар је, по заповјести Мехмед-паше, био тада чувени Коџа-Мимар Синан.. Одолијевао је вијековима, поплавама, рушењима и задржао аутентични изглед. […]

петак, децембар 28, 2012 / 14:11

У априлу 2013. године у Вишеграду ће почети радови на реконструкцији моста Мехмед-паше Соколовића. Ћуприја на Дрини, овјековјечена у ремек-дјелу Ива Андрића, изграђена је 1577. године. Током векова, мост је више пута био оштећен и обнављан…

Неимар је, по заповјести Мехмед-паше, био тада чувени Коџа-Мимар Синан.. Одолијевао је вијековима, поплавама, рушењима и задржао аутентични изглед. Од 2007. године ова јединствена грађевина налази се и на листи заштићених споменика Унеска, преносе Новости.

За обнову која се очекује догодине задужена је Турска агенција за међународну сарадњу ТИКА, а радове ће изводити фирма ЕР-БУ из Анкаре. Реконструкција ће коштати 10 милиона конвертибилних марака и трајаће 600 радних дана. Општина Вишеград је, припремајући се за почетак радова, са моста измјестила водоводне цијеви и телефонске каблове, а према ријечима начелника општине Славише Мишковића, у најскорије вријеме биће обезбјеђене и све потребне грађевинске дозволе. Према протоколу са Турском развојном агенцијом, за обнову је обезбијеђено налазиште седре у Вишеградској бањи одакле је и вађена за вријеме градње моста, док ће стубови и њихови темељи бити санирани од кречњака из мајдана у селу Клашник.

Вишеградска ћуприја била је жртва разарања у оба свјетска рата. Приликом повлачења 1914. године, аустроугарска војска подигла је у ваздух један стуб. У јесен следеће године, повлачећи се, и српска војска руши један стуб. Штета је санирана тек 1939. и 1940. године, када су оба стуба рестаурирана на основу документације из Земаљског музеја у Сарајеву.

Први запис о оштећењу у поплави 1625. налази се у путопису Евлије Челебије. Потом је крајем 19. века, водена стихија, која је задесила тадашњу вишеградску касабу новембра 1896. године, запретила да разори и ћуприју, која је потпуно била под водом. Обнова је уследила 1911, када су поткопани темељи, а мост доведен у првобитно стање.

У Другом светском рату, тачније 1943, мост је поново оштећен из стратешких разлога – порушени су трећи, четврти и шести стуб и постављена железна конструкција, како би се преко њега могло прелазити. За обнову је 1949. кориштен материјал из Вишеградске бање, од којег је мост првобитно и направљен. Стручњаци београдске "Мостоградње", установили су крајем седамдесетих година прошлог вијека да на стубовима постоји неколико пукотина, које су се појавиле због саобраћаја, посебно теретних возила, па је започета још једна реконструкција.



Оставите одговор