Обавезе Српске се повећавају за 950 милиона

Влада Републике Српске упутила је данас у Народну скупштину РС по хитном поступке одлуку о оквирном износу гаранција које планира да изда у овој години у износу од чак 750 милиона КМ те одлуке о задужењу РС за аутопут Бањалука – Добој и за пројекат реструктурирања „Жељезница РС“ у укупном износу од 191,1 милиона КМ.

петак, фебруар 2, 2018 / 18:18

Одлуком о прихватању задужења РС према Свјетској банци – Међународној банци за обнову и развој по пројекту реструктурирања „Жељезница РС“ предвиђено је задужење РС од 51,3 милиона, док је одлуком о прихватању задужења РС према Европској инвестиционој банци за додатно финансирање по проекту изгрдање аутопута Бањалука –Добој предвиђено задужење РС од 47 милиона евра.

Такође, Влада је у Народну скупштину РС по хитном поступку упутила и одлуку о износу гаранција које РС може издати у овој годину, а којом је предвиђени износ гаранција у износу од 750 милиона КМ, с тим да укупна изложеност РС по издатим гаранцијама не може бити већа од од оствареног БДП-а у текућој години.

Гаранција је потенцијална обавеза РС, која постаје стварна у случају када зајмопримац није извршио отплату обавезе, за коју је РС гарантовала, дјелимично или у потпуности и ако су испуњени услови из гаранције.

Посланик ПДП-а у НСРС Бранислав Бореновић каже да је данас пред крај радне седмице у НСРС стигла ова одлука Владе, а пред нову сједницу Народне скупштине РС.

„То је недопустиво. Ради се о три врло дискутабилне одлуке. Једна је оквирна и износи 750 милиона евра гаранција које Влада себи даје за право да их даје без појединачних одлука НС РС. Кредит од 47 милиона евра за изградњу аутопута није први. Већ постоје раније одлуке о кредитним задужењима за двије дионице аутопута Бањалука-Добој и то од 185 милиона евра и 160 милиона евра“, казао је Бореновић.

Он је истакао да је сумњиво образложење Владе РС за ново задужење за аутопут о наводним непредвиђеним и додатним трошковима и поплавама из 2014. године.

„Ово је за сваку осуду, посебно ако имамо и Закон о акцизама који би требало да омогући изградњу нових путева. Влада је ушла у фазу потпуног економског девастирања Републике Српске. Ко год буде гласао на Скупштини за ове одлуке, гласа директно против РС. Ово ће је економски сломити“, нагласио је Бореновић.

Шеф клуба посланика СНСД-а у НСРС Радован Вишковић тврди да се кредит за аутопут узима како би се завршили раније започети радови, с обзиром на то да птихода од акциза још нема јер је закон тек почео да се примјење.

„Циљ је да се аутопут Бања Лука – Добој што прије стави у функцију и како би се из наплате путарине на неки начин почео да отплаћује кредит. Када акцизе буду оперативне оне ће бити у фунцији израдње нове путне мреже, а и отплате кредита који су узети за ове аутопутеве. Не видим да ће ово бити проблем за грађане нити за било кога јер би најгоре било да имамо нешто урађено до пола и да тако остане. Једноставно аутопут морамо ставити у функцију“, каже Вишковић.

Он тврди да задужења неће сломити РС и да се то може десити само ако „ништа не радимо и ако будемо гледали у небо да нам неко други нешто ради“.

Влада РС преузела је крајем прошле године од Народне скупштине РС надлежност за издавање гаранција у име РС након што су посланици владин приједлог измјена Закона о задуживању, дугу и гаранцијама



Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *