Нема интереса за спречавање сукоба интереса

Санкционишу се само званичници на нижим нивоима власти, док су они на ентитетском и државном нивоу недодирљиви. Транспаренси Интернешнал Босне и Херцеговине (ТИ БиХ) објавио је Извјештај о мониторингу унапређења законског оквира и имплементације закона о сукобу интереса у Босни и Херцеговини за 2011. годину, који је спроведен у оквиру праћења напретка БиХ у спровођењу […]

четвртак, новембар 10, 2011 / 11:22

Санкционишу се само званичници на нижим нивоима власти, док су они на ентитетском и државном нивоу недодирљиви.

Транспаренси Интернешнал Босне и Херцеговине (ТИ БиХ) објавио је Извјештај о мониторингу унапређења законског оквира и имплементације закона о сукобу интереса у Босни и Херцеговини за 2011. годину, који је спроведен у оквиру праћења напретка БиХ у спровођењу антикорупцијских реформи. Резултати мониторинга прије свега упућују на неопходност унапређења и усклађивања закона који третирају институт сукоба интереса на различитим административним нивоима у БиХ, што су препознали домаће институције институција, као и релевантне међународне организације која се баве овом тематиком.

Након неуспјелих покушаја измјена Закона о сукобу интереса БиХ током 2010.г. и кашњења у формирању интерресорне радне групе за измјене закона, чланови групе су коначно именовани у октобру ове године, а овај пут је упућен позив и цивилном друштву да предложи евентуалне измјене закона, што је једина позитивна новина у процесу унапређења законског оквира, уз наду да ће препоруке оорганизација које се баве анализом закона о сукобу интереса овај пут бити испоштоване.

Међутим и даље је забрињава одсуство политичке воље да се ентитетски закони о сукобу интереса усагласе са Законом на нивоу БиХ. Бројне су разлике међу овим законима, уочљиве у односу на лица на које се примјењују, као и санкција за утврђене случајеве сукоба интереса. Посебно је проблематичан Закон о спречавању сукоба интереса у институцијама власти РС, на шта је ТИ БиХ упозоравао од самог његовог усвајања 2008.г., јер легализује широк спектар сукоба интереса гледано кроз призму позитивних законских рјешења, те ствара проблеме републичкој Комисији за утврђивање сукоба интереса у његовој имплементацији. И сама Комисија је упутила Народној скупштини РС иницијативу за измјене Закона. Међутим, иако је Влада РС донијела одлуку да се задужи Министарство управе и локалне самоуправе да у 2011. приступи измјенама и допунама Закона, још увијек приједлог измјена није упућен у парламентарну процедуру.

Не само да законски оквир није усклађен, нити је довољно рестриктиван у погледу кажњавања сукоба интереса, његова примјена је још увијек неадекватна, што је нагласила и Европске комисија у посљедњем Извјештају о напретку БиХ. Недовољан ниво примјене закона узрокован је недостатком капацитета Централне изборне комисије БиХ и Комисије РС, као и политизацијом ових институција и притисцима који се на њих врше од стране владајућих структура. Од укупног броја санкција које је изрекла ЦИК БиХ у 2010., свега двије, односно 6% санкција се односи на званичнике који обављају дужност на државном нивоу, а нити једна за званичнике на ентитетском нивоу, што јасно показује да се у великој већини санкционишу званичници на нижим нивоима власти, док су они на ентитетском и државном нивоу практично недодирљиви. С друге стране Комисија на нивоу РС током 2010. године је изрекла само шест санкција, што ни не представља релевантан број за анализу њихове структуре.

Због свега овога неопходно је искористити прилику која се указала за унапређење Закона о сукобу интереса БиХ, те затим ускладити ентитетска рјешења са Законом на државном нивоу. Као најбитније препоруке за унапређење закона могу се издвојити:

1. Пооштрење санкција како би сукоб интереса престао бити исплатив у односу на санкције за кршење закона.

2. Превентивни надзор над имовинским картонима званичника, те законски предвидјети санкције за њихову нетачност.

3. Потребно је увести рокове за покретање поступака и доношење одлука о сукобу интереса с циљем ефикаснијег рада комисија.

ТИ БиХ још једном апелује на законодавце да узму у обзир досадашње препреке у спречавању сукоба интереса, те да на основу тога преузму одговорност и уведу неопходне измјене законског оквира, како још једна у низу прлика за његово унапређење не би била изгубљена због недостатка воље и договора управо оних на које се закони о сукобу интереса примјењују.



Оставите одговор