На рођендану домаћег електро-мобила: Њемачки, а наш

Када је Радио-телевизија Србије прошле недјеље директно преносила први лет новог авиона Ер Србије гледаоци су стекли утисак да је то први пут у историји да народ у Србији види како изгледа један авион. А није.

петак, новембар 1, 2013 / 16:42

Пише: Жељко Свитлица

Када су нам из предузећа "Никола Тесла" послали позив и најавили да ће на презентацији првог електро-аутомобила присуствовати сви представници политичког и друштвеног живота Републике појавио се сличан осјећај – само што је у овом случају то стварно тако: аутомобилска индустрија РС је рођена, и то прво, па мушко – електричним аутомобилом.

Двоумљење око вожње до Александровца код Лакташа прекинуто је пријеким упутством редакције: Имаш етичку обавезу да идеш на презентацију јер си прије пар мјесеци написао текст "Текстилни Тесла" злурадо и бахато изражавајући сумњу у све планове и намјере нашег државног предузећа на чијем је челу Никола Вучетић.

Путуј игумане, рекоше и не враћај се без опроштенице, у виду десетак слика, благосиљане објективним чињеницама о нашем прворођеном аутићу.

Дакле, ево их:

У хали фабрике "Јакше" у Александровцу код Лакташа данас је представљен први електрични аутомобил чије су компоненте произведене у Републици Српској. "Стритскутер", како га зову, развијен је у Њемачкој у протеклих неколико година, а неколико наших предузећа потпомогнутих поменутим Привредним друштвом "Никола Тесла" успјело је да на основу лиценце, произведе компоненте за тај аутомобил, састави га и пошаље Нијемцима, који су задовољни пробном верзијом.

Код нас се прави и склапа 60% компоненти цијелог аутомобила и зато је представљен, не као електрични аутомобил из РС, већ као "електрични аутомобил чије су компоненте произведене у РС". Поштено.

Предузећа која учествују у процесу су: "Елас" из Бање Луке – задужен за шасију аутомобила, "Фамос" из И. Сарајева – призоводиће диференцијал, "Нет-кју-ем" из Дервенте – бави се производњом каблова, "Калдера" из Лакташа – која је развила пуњач за батерију аута и домаћин презентације, "Јакше" из Александровца (аустријска фирма) који прави пластичне компоненте.

До краја године наше фирме имају обавезу да испоруче још око 50 комада "Стрит-скутера", а ако све буде било по плану, добиће наруџбу са 14.000 оваквих возила, које би користиле, махом, њемачке поште.

Текстилно-електрични Тесла

Подсјетимо, прича о електро-мобилу из Српске почела је прошлог љета испред Владе РС када је на платоу између јапанских трешњи представљен плаво-бијели прототип овог аута и најављена његова производња. У времену које је услиједило "Никола Тесла" и в.д. директора Вучетић више су се бавили другим обећањем – текстилном индустријом – те успјели да покрену производњу у Херцеговини.

Није потрошено много конца, а из погона Текстилног Тесле су стигле жалбе на радно вријеме које премашује 10 часова, уз минималну плату.

"Не радимо на њемачки начин и зато нисмо Њемачка", рекао је Вучетић данас. Вучетић је човјек са својим везама у овој земљи гдје је, то сви знамо, тешко примјетити разлику између Нијемца или Њемица и шиваће машине за којом раде.

Вриједни в.д директора Тесле, који је професор, воћар и стручњак за нове технологије стрпљиво је кроз халу предузећа водио групу министара Владе РС, појачану господином Чичићем, власником "Калдере", који је посебно поносан био када се говорило о пуњачу за батерије аутомобила, развијеном у "Калдери", "уз помоћ једног инжењера и професора чије име мора остати пословна тајна". Пуњач батерију напуни за мање од сат времена.

Вучетић је нагласио да је суштина и сврха предузећа које води обједињавање науке и индустрије. Пожуривши да објасне каквог би још добра то обједињавање могло донијети, министар индустрије и енергетике Жељко Ковачевић – показујући да стварно воли струју – и министар науке и технологије, Јасмин Комић, одважили су се и обједињено први провозали аутомобил по хали.

Верзија са пик-ап приколицом лијепо и симпатично изгледа, и није се чуо скоро никакав звук, осим шкрипе нових гума.

Инвеститори хрле 2

У новој фабрици са колегама министрима, пред камерама и дотјераним званицама, далеко од прашине руде боксита из регије Бирач, масти расклопљених машина и досадних штрајкача из пропалих предузећа, док иза блинкају жмигавци домаћег аутомобила на струју, министар Ковачевић је закључио да је "Република Српска центар инвестиција на Балкану !".

Ни министри, ни Вучетић, нису много говорили о новцу, уложеним средствима и оним средствима која се очекују од посла са Нијемцима. Вучетић је објаснио да партнер из Њемачке планира да произведе (заједно са нама) 14.000 аутомобила, а вриједност сваког је око 10.000 евра. Толико би коштала и најосновнија путничка варијанта овог возила за домаће купце, а која би трошила 1-2 КМ струје на 100 пређених километара, уз гаранцију од неколико година.

Треба споменути да су у тренутку када је возило ушло у халу пред посјетиоце, најрадоснији били људи из фирми које су учествовале у његовом стварању. И то је била она искрена радост и честитање због успјеха. Једна од тих фирму, "Нет-кју-ем" из Дервенте, ако нисте знали, учествовала је у освјетаљавању највећег сата на свијету – на кули у Меки, у Саудијској Арабији, а каблове редовно доставља за Формулу 3, па чак и Ламборџини, Ферари.

Дакле, није тачно да наши људи нешто не могу па да морамо звати неке Литванце, или штатијазнам…

Југо-носталгија

У тв прилогу из ове фабрике, прије неколико дана, АТВ је најавила да један аутомобил стоји и чека предсједника Српске да се провоза у њему. Само захваљујући томе што се предсједник ипак није појавио, у овом тексту ће изостати подсјећање на "Југо 45", кабриолет, којег је Божа Ђелић својевремено извезао из фабрике у Крагујевцу.

"Југа" више нема, а Божу зову Дерикожа.

Будућност у којој се Републиком Српском возимо домаћим електро-мобилима који не загађују природу, гледајући из услова у којима се тренутно налазимо, дјелује као да неко прича глупаву бајку о Телетабисима.

Али "нада има право, али само у Бога и своје руке". И никога више.

Склопљен по туђој лиценци, али нашим знањем, мали, јефтини електрични аутомобил домаће производње за њемачко тржиште, нејак је да пошлепа дугачку црно-сиву колону скупих њемачких лимузина којима су се довезли министри и остали.

Те лимузине имају другачији мотор. Унутрашње сагоријевање – и то је наш проблем.



11 КОМЕНТАРА

  1. Proizvođać je u Ahenu i ima ugovor o isporuci prvih 50 vozila za njemačke pošte. Montažna linija je tamo i ima oko 280 zaposlenih. Inače je cijeli posao zamisao Ahenskog univerziteta po inovativnom konceptu dizajna i proizvodnje vozila. Proizvodnja komponenti u RS je proizvodnja komponenti, a ne automobila. Na internetu je dostupna masa informacija o ovom proizvodu, pa je između ostalog naveden i Draxlmaier kao proizvođač transmisije (mjenjač+diferencijal). Pod kojim uslovima su ustupljene licence za osmišljene proizvode niko nije naveo.

Оставите одговор