Конектикат из Сарајева: Све шта тражи ЕУ мора се испунити

Већ смо се бавили саопштењем Центра за повезивање са Европском унијом – ЕУ Цоннецт. Настављају и кроз анализу Првог прегледа Међународног монетарног фонда (ММФ) по основу проширеног аранжмана и Захтјев за продужење аранжмана са БиХ, природно траже пренос надлежности и свако супротстављање еврохегемонији називају „политизацијом“.

субота, фебруар 17, 2018 / 10:10

Српску, наравно, називају еР-еС, а пресловили смо на азбуку да се види како пишу неким језиком који је полуенглески. Таква им и размишљања.

Кажу:

Власти у Босни и Херцеговине јасно се обавезале да ће се суздржати од повећања плата у јавном сектору, између осталог путем суздржавања од повећања основице за плату, коефицијента плата и накнада. Ријеч је о мјери која није имплементирана, односно за коју је наведено како су ентитети Федерација БиХ и Република Српска испунили структуралну одредницу, али институције БиХ нису.

Јавни сектор спомиње се на неколико страница ММФ-овог документа гдје између осталог стоји да је „јавни сектор велик и неефикасан, а битним секторима доминирају јавна предузећа која су или губиташи или показују силазан тренд добити“.

ЕУ Цоннецт упозорава на несразмјерност плата у јавном и реалном сектору што за резултат има да већина младих људи и даље види државу као најидеалнијег послодавца. Посебно истичемо да такав приступ тржишту рада није одржив и није у складу са принципима тржишне економије.

С обзиром на то да статистичке агенције немају прецизне податке о просјечној плати упослених у реалном сектору, удио плата у јавном сектору увелико одређује просјечну плату у БиХ која је у приватном сектору много нижа од 862 КМ. ЕУ Цоннецт истиче да ранији подаци говор да се убједљиво највише нето плате исплаћују у сарајевској опћини Центар (1.197 КМ) гдје су смјештене институције БиХ.

Влада ФБиХ обавезала се да ће у 2018. години завршити дубинску анализу државних предузећа БХ Телецом и ХТ Мостар с циљем унапређења корпоративног управљања, њиховог реструктуирања и/или продаје удјела.

Центар за повезивање са Европском унијом подсјећа да је ријеч о јавним предузећима која су синоним за страначка запошљавања како кадрова политичких странака који се данас налазе на власти у ФБиХ исто тако и оних које чине опозицију.

Парламентарна скупштина БиХ требала би до краја марта 2018. године усвојити измјене и допуне Закона о осигурању депозита у банкама у БиХ у складу са препорукама особља ММФ-а. „Нови закон о осигурању депозита омогућит ће кориштење Фонда осигураног депозита за подршку финансирања реструктурирања банака“.

ЕУ Цоннецт позива политичке лидере да се суздрже од политизације усвајања Приједлога закона о измјенама и допунама Закона о осигурању депозита у банкама БиХ и да ово питање не третирају као пријенос надлежности са ентитета на државу.

Народна скупштина Републике Српске до краја јуна 2018. године морат ће усвојити измјене и допуне Закона о Инвестиционо-развојној банци РС-а у складу са препорукама ММФ-а. Такођер, Парламент Федерације БиХ морат ће до краја јуна усвојити измјене и допуне Закона о Развојној банци ФБиХ у складу са препорукама особља ММФ-а.

До краја марта 2019. године потребно је проширити систем трезорског пословања на системе управљања буџетом у кантонима ФБиХ док ће Влада РС-а морати проширити систем трезорског пословања на домове здравља.

Сви ниво власти, дакле и институције БиХ и ентитети ФБиХ и РС, до краја децембра 2018. године морају усвојити оперативне планове за смањење укупног броја запослених у јавном сектору на основу регистра запослених који ће се израдити уз помоћ Свјетске банке.

ЕУ Цоннецт истиче да је Међународни монетарни фонд одустао од четири мјере и то припреме извјештаја и плана унапређења (Влада ФБиХ) усмјеравања социјалних трансфера на основу централизоване базе података корисника (фискални оквир покривен буџетском горњом границом за ову ставку), усвајања новог аутоматског система расподјеле прихода Управе за индиректно опорезивање БиХ (техничка помоћ ММФ-а није утврдила веће проблеме у постојећем ад хоц систему), усвајања плана реструктуирања Жељезница ФБиХ на сједници Владе ФБиХ (Влада ФБиХ је кренула са властитим кораком реструктуирања) и завршетка треће фазе процеса ревизије свих категорија корисника борачких права, укључујући и пензије остварене под повољним увјетима (фискални оквир покривен буџетском горњом границом за ову ставку).



Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *