Километар скупог соларног аутопута узбуркао француску јавност

У Француској се данас отвара километар пута прекривеног соларним панелима који је финансиран са пет милиона евра државне донације, али овај подухват није наишао на здушну подршку аналитичара и поборника обновљивих извора који доводе у питање одрживост пројекта и указују да су стандардни накривљени панели знатно јефтинији и производе више струје.

петак, децембар 23, 2016 / 11:44

У Француској се данас отвара километар пута прекривеног соларним панелима који је финансиран са пет милиона евра државне донације, али овај подухват није наишао на здушну подршку аналитичара и поборника обновљивих извора који доводе у питање одрживост пројекта и указују да су стандардни накривљени панели знатно јефтинији и производе више струје.

Километар соларног пута отвара министарка животне средине Сеголена Роајал, која овај подухват представља као примјер енергетске транзиције, а опрема се производи у мјесту гдје се пут и налази, у малој заједници у Нормандији, Турувр-о-Перш која има 3.400 становника.

Иако је у свијету било покушаја да се поставе панели на путеве како би се енергија добила без нарушавања природе и пејзажа, није било пројеката оволиких размјера – како преноси француски Монд постављено је 2.800 метара квадратних панелних плоча.

Силицијумски листићи за генерисање струје прекривени су заштитном смолом која, према ријечима партнера у Ватвеју, омогућава да по овом соларном путу иду сви типови возила, чак и тешки камиони, а да се пут не оштети. Поред тога, смола омогућава и добро пријањање гума на путу.

Иницијално је најављено да би километар овог соларног пута могао да снабдјева енергијом 5.000 домаћинстава, али еколошки сајт Репортер преноси да је уствари реално да се снабдјева само 50 њих, а различитих информација било је и у погледу количине струје тако да је, како преноси Монд, прво из Министарства екологије најављена производња 17.963 киловат часа дневно, а онда је овај податак исправљен на 20 пута мању количину од 790 киловат часова.

Стручњаци и поборници обновљиих извора енергије међутим нису једногласно подржали овај пројекат, а прије свега доводе у питање цијену и ефикасност, односно економску одрживост.

"Без сумње је ријеч о техничком достигнућу, али да би се развили обновљиви извори има других приоритета од новотарије за коју знамо да је скупа, а нисмо у потпуности сигурни да ради", рекао је потпредсједник Мреже за енергетску транзицију ЦЛЕР и генерални директор удружења за соларне изворе Хеспул Марк Једличка.

Како преноси Монд, предсједник Синдиката за обновљиве изворе Жан-Луј Бал доводи у питање одрживост пројекта. У тексту се наводи да је Роајал изнијела план да се под панелима нађе 1.000 километара пута, што би значило да треба уложити пет милијарди евра, док цијена по инсталираном вату максималних капацитета на овом путу износи 17 евра, на крововима је 1,3 евра, а на тлу 1 евро.

Ватвеј рачуна да би до 2020. године могао да снизи производњу цијену на ниво стандардних соларних панела, а у Коласу сматрају да је тај циљ амбициозан, али реалан. Наводе и да је цијена производње стандардне соларне енергије смањена за 60 одсто између 2009. и 2015.

Како преноси француски Експрес, проблем је и мања ефикасност ових панела у односу на накривљене стандардне панеле, па на 300 киловат часова инсталисаних капацитета плоче Ватвеја произведу пет до 10 киловата мање од накривљених панела на крововима.

Скептици се питају и да ли ће панели заиста бити отпорни на саобраћај ван "лабораторијских услова", будући да ће прелазити и тешки камиони, а биће и временских непогода.

Портал Репортер доноси и заједљиве оцјене аналитичара за соларне изворе из аналитичарске куће Блумерг њу енерџи фајненс (Бнеф), да се чини да је соларни пут средство за субвенционисање француских предузећа која производе опрему, а не средство за производњу струје. Оснивач Бнеф наводи сатирично да је француско предузеће добило субвенцију за изградњу соларног пута са отплатом инвстиције од 170 година, уз нулту могућност да буду комерцијално исплативи.

Постављању соларних панела претходило је пет година истраживања и тестова. Овај пројекат под називом Ватвеј, што би у преводу било пут вата, спроводи предузеће за јавне радове Колас из групе Буиг и Национални институт за соларну енергију (ИНЕС), уз сарадњу са Комесаријатом за атомску енергију и алтернативне енергије (ЦЕА) и универзитетом из Савоје.



Оставите одговор