Како је прошао дан без аутомобила у Српској

Јуче је у Бањој Луци завршена Европска седмица мобилности и Свјетски дан без аутомобила за 2016. годину. Под овогодишњим мотом "Паметна мобилност, снажна економија" грађани Српске и Бање Луке су показали да много више схватају проблеме урбаног транспорта и планирања него представници општина.

петак, септембар 23, 2016 / 21:08

Јуче је у Бањој Луци завршена Европска седмица мобилности и Свјетски дан без аутомобила за 2016. годину. Под овогодишњим мотом "Паметна мобилност, снажна економија" грађани Српске и Бање Луке су показали да много више схватају проблеме урбаног транспорта и планирања него представници општина.

Поред Бање Луке, учешће у овом догађају су узели и градови Добој, Зеница, Сарајево, Мостар, Брчко и још неколико општина.

Центар за животну средину уз подршку ЕУ Инфо центра у БиХ организовао је два догађаја поводом Европске седмице мобилности и Свјетског дана без аутомобила.

На Архитектонско-грађевинско-геодетском факултету у Бањој Луци органозован је семинар под називом „Паметна мобилност и урбано планирање“. Семинару је присуствовало близу стотину учесника. На самом почетку уводну ријеч је имао Амбасадор Ларс-Гунар Вигемарк, шеф Делегације ЕУ и представник ЕУ у БиХ, који је том приликом потврдио да се климатске промјене дешавају те их не смијемо негирати. Осим тога навео је важност урбаног планирања у развоју градова и развој одрживе мобилности за економски развој локалних управа, те да Бањалука итекако има све преудуслове за развој бициклистичког саобраћаја.

У другом уводном обраћању в.д декан Факултета домаћина, Бранкица Милојевић, похвалила је организовање овог скупа и саму тему, за коју је истакла да је јако везана за садашње и свршене студенте. Такође је споменула важну улогу архитеката и урбаних планера те инжењера саобраћаја и њиховој уској сарадњи али и битну улогу коју има цивилни сектор.

Професор Јанез Кожељ, поџупан Града Љубљане је представио примјере добре праксе Града Љубљане те на који начин Љубљана напушта концепт планирања развоја по мјери аутомобила и почиње да планира по мјери човјека и његових потреба за кретањем. Својим интересантним излагањем позвао је све представнике општина да чим прије напуштају застарјеле саобраћајне планове које виде аутомобила као основно превозно средство.

Владо Бабич, представник Града Љубљане и доскорашњи регионални менаџер мреже ЦИВИНЕТ Словенија – Хрватска – Југоисточна Европа истакао је сљедеће: „У свом излагању сам истакао нужност повезивања градова и свих актера на подручју одрживог развоја, а посебно одрживе мобилности. При томе је од пресудног значаја одлучна подршка политике и нужност усвајања стратегије на државном, а још прије на локалном нивоу, на подручју суочавања са климатским промјенама и са негативним утицајима прекомјерне моторизације. Судећи по досадашњим искуствима, град при томе може рачунати на подршку и помоћ невладиних организација и Универзитета“.

Са својим широким булеварима и авенијама те зеленим површинама, Град Бањалука има све услове да са релативно малим средствима омогући неупоредиво повољније услове за безбједно и удобно кориштење садашњих и додатних пјешачких зона и за прави препород бициклистичког саобраћаја у граду и околини. На примјеру Љубљане смо показали да се уз праву стратегију то може постићи релативно брзо, уз веома позитивне ефекте на подручју здравља људи, социјалне кохезије, пословања и бизниса, нових радних места и туризма.“

Мирсад Хелег, директор ЈП за просторно уређење и планирање града Зеница, представио је иновативни приступ интегралном рјешавању саобраћаја у Зеници. Том приликом упознао је присуте на који начин Зеница креће крупним корацима ка претварању града у квалитетније и угодније мјесто за живот. Са тренутних петнаестак километара бициклистичких стаза и нових петнаест, показује примјер свима у Босни и Херцеговини на који начин се постаје модернији град.

Инжењер саобраћаја Владимир Борисављевић у својој презентацији се осврнуо на најновије примјере како то изгледа бити пјешак у бањалучком саобрачају и показао детаље које би представнике Градске управе требало да узбуни и који под хитно требали да почну рјешавати овај брзорастући проблем.

Након презентације услиједила је дискусија приликом које су присутни могли да изнесу своје ставове и поставе питања. Једну од јако битних тема везаних за проблем саобраћаја је актуелизовао и Миленко Џевер, представник Агенције за безбједност саобраћаја РС „Семинар је у потпуности оправдао наша очекивања и у организационом и стручном дијелу. Наиме, врло смо задовољни темама које су презентоване, а које су креиране од професионалаца у свом послу и које су употпуњене конкретним примјерима и правцима којим требамо радити и дјеловати.

Прилагођавањем инфраструктуре пјешацима и другим категоријама возила (бицикли), те промовисањем значајније употребе ових видова кретања, у коначном циљу утиче на онемогућавање већих брзина кретања моторних возила, посебно у урбаним срединама. Наведено посебно долази до изражаја кад се узме у обзир чињеница да највећи број саобраћајних незгода настаје услед неприлагођене брзине, првенствено потпомогнуте употребом алкохола и опојних дрога.

„На крају семинара, можемо рећи да смо били задовољни одзивом учесника те свих институција за које је ова тема везана и неколико општина из окружења. Свакако би нам било драго да смо видјели још представника Градске управе Бањалука, јер би то показало и политичку опредјељеност за промјене које су неминовне у погледу планирања саобраћаја. Сарадња са стручњацима се наставља те њихово повезивање са представницима оних градова и оних иснтитуција који то заиста желе. Похвалили бисмо представнике града Зенице који су показали да желе мијењати слику града у погледу саобраћаја. Планирање буџета за 2017. годину ће показати жељу за искреним промјенама о којем представници Града Бањалука већ дуго причају.“, подвукао је на крају Тихомир Дакић, Национални координатор за Европску седмицу мобилности за БиХ.

Након семинара у 18.00 часова кренула је још једна бициклијада и то 15. по реду. Око 600 учесника уживало возећи бицикл слободно на улицама.



Оставите одговор