ИНТРАДА_Начини приповиједања
Термин ИНТРАДА позајмљен је из теорије музике и означава уводни дио композиције одређеног музичког дјела. Сама ријеч потиче од латинске ријечи интраре и преводи се глаголом ући. У духу тог тумачења, назив ИНТРАДА уоквирује концепте изложбе Вибке Елцел и Јане Милер из Њемачке, као и Борјане Мрђе из Републике Српске, на сљедећи начин: ИНТРАДА је […]
Термин ИНТРАДА позајмљен је из теорије музике и означава уводни дио композиције одређеног музичког дјела. Сама ријеч потиче од латинске ријечи интраре и преводи се глаголом ући.
У духу тог тумачења, назив ИНТРАДА уоквирује концепте изложбе Вибке Елцел и Јане Милер из Њемачке, као и Борјане Мрђе из Републике Српске, на сљедећи начин:
ИНТРАДА је догађај који се одвија паралелно са годишњом изложбом СпаПорт, али се заснива на независном концепту и служи као увод за догађаје који ће тек да услиједе. Пошто је идеја за изложбу ИНТРАДА заснована на латинском значењу ријечи интраре, тј. на томе да се ради о појму који означава улазак у одређени простор, позвали смо двије умјетнице из Њемачке, Вибке Елцел и Јану Милер, да закораче у Републику Српску као предио који им је непознат, гдје ће изложити своје претходне радове, али и створити неколико нових дјела током свог кратког боравка у Бањој Луци. Њихов улазак у непознат простор неће бити једностран, већ ће се одвијати у сарадњи са локалном умјетницом Борјаном Мрђом.
Умјетнице ће, дакле, излагати своја претходна остварења и користити специфичне услове свога боравка за остварење нових дјела. Испитаће начин комуницирања у окружењу у којем се о одређеним темама идаље не расправља и гдје ријечи често нису довољне. Босна и Херцеговина и неколико година након свог осамостаљења понавља одређене дискурсе. Процес доношења политичких одлука још увијек је успорен и подјела земље по етничким и националистичким основама само се продужава.
Начин на који се све три умјетнице обраћају публици је ненаметљив. Своје радове заснивају на указивању на спорни субјекат и посматрању из даљине. Указујући на друштвене екстреме, не осуђују нити нуде своје истине. Сасвим супротно, њихов начин приповиједања остаје посматрачки и непристрасан. Изожба иде даље од комплексних политичких дешавања у Босни и Херцеговини, постављајћи питање о начину приповиједања у визуелним умјетностима. У својој књизи Слике упркос свему (Bilder trotz allem), Георг Диди-Хуберман се залаже за то да слике треба да буду свједоци свега о чему се тешко разговара. Узимајући ово залагање у обзир, ИНТРАДА се бави могућим начинима приповиједања кроз визуалне умјетности, и то не само у БИХ: ИНТРАДА_НАЧИНИ ПРИПОВИЈЕДАЊА.
Отварање или отворење?
Ми из Фронтал.РС, поред тога што упорно подржавамо сваки умјетнички пројекат у РС, изражавамо своју крању забринутост што се у готово сваком од њих упорно користи латиница без алтернативе или изузетка у оваквим случајевима.
Поред тога имамо недоумицу да ли је то отварање или отворење (како стоји на фотографији, односно позивници), те не знамо да ли има смисла вршити интервенције у тексту попут овог, али смо покушали. Можда једном неком дође из очију у дупе, кад већ у главу никако неће.
Отварање: 22. октобар 2010. у 19:00 часова
Трајање изложбе: 22. 10. – 10.11. 2010., радним данима од 14 до 18 часова
Мјесто излагања: Галерија Терзић