Играјући, пјевајући – за чији интерес?

Предсједник Савеза аматерских културно умјетничких друштава у Републици Српској, Младен Крсман упутио је отворено писмо директору РТРС Драгану Давидовићу, Управном одбору РТРС-а и медијима, у којем је изнио низ критика на рачун руководства поменуте телевизије због непрофесионалног односа током снимања серијала емисија "Играјући, пјевајући". Крсман је у писму истакао да су састав и ставови жирија […]

понедељак, мај 27, 2013 / 13:24

Предсједник Савеза аматерских културно умјетничких друштава у Републици Српској, Младен Крсман упутио је отворено писмо директору РТРС Драгану Давидовићу, Управном одбору РТРС-а и медијима, у којем је изнио низ критика на рачун руководства поменуте телевизије због непрофесионалног односа током снимања серијала емисија "Играјући, пјевајући".

Крсман је у писму истакао да су састав и ставови жирија дискутабилни, те да је скандалозно да се у име побједника такичарског серијала објави прије краја серијала.

– Апсурдно је да је главна награда серијала учешће на фестивалу који је основала и практично води и данас госпођа Наталија Тривић, директор програма телевизије РТРС. У серијалу је Дукат фест поменут преко 100 пута и то обавезно на почетку и крају емисије, изјавио је Крсман у писму које преносимо у цјелости:

Предмет моје анализе и критике ће бити серијал емисија Играјући пјевајући.
Као човјек који се преко 30 година бави фолклором , који воли и гледа РТРС, плаћа претплату, дајем себи за право да кажем неколико ствари.

На састанку у јулу 2011 године између представника САКУД –а РС (Крсман и Медар) и господе Бојата и Сладојевића испред РТРС-а договорена је оквирна концепција емисије о фолклору и заједничко дјеловање у снимању наведеног серијала. САКУД је прослиједио контакте свих друштава из РС и послије тога је из необјашњивих разлога потпуно искључен из организације. У 33 емисије није ниједном поменут САВЕЗ АМАТЕРСКИХ КУЛТУРНО УМЈЕТНИЧКИХ ДРУШТАВА РС као иницијатор и помоћник у реализацији емисије.Тражим јасан одогвор зашто?

Уз све добро које је ова емисија донијела , догодило се неколико недопустивих и скандалозниох пропуста који се никако не могу прећутати.

1. Катастрофално је и потпуни скандал да се име побједника такмичарског серијала објави прије краја серијала. КУД Славија и Чајавец су директно оштећени јер њихове емисије које се емитују у контексту директног програма доводе у заблуду извођаче, гледаоце и јавност. Тиме је наведеним такмичарима нанесена неопростива штета . КУД Славија ( којима је термин за снимање помјеран два пута) се вјероватно неби излагао трошку од преко 2000 КМ да је знао да ће за њих серијал практично имати ревијални карактер. Захтјевам као Умјетнички руководилац КУД-а Славија јавно извињење РТРС-а. Ако се снимање финалне емисије морало обавити раније онда су се финалисти и побједници морали уговором обавезати на тајност, као што се ради у таквим ситуацијама. Зашто рецимо, побједници серијала Наш бизнис или Ђурђевданског фестивала нису проглашени прије завршетка .

2. Састав и ставови жирија су потпуно дискутабилни. Довољно је рећи да су у жирију била два члана Маслеше од којих је једна, Ирена Медар-Тањга чији је отац Лука (мој пријатељ) играо соло тачку у побједничкој кореографији. О томе се требало водити рачуна. Поготово што је Маслеша (свакако једно од најбољих наших друштава) играо у специјалној васкршњој емисији и имао измјењен концепт емисије. Замислите рецимо да на избору за мис РС у жирију буде отац дјевојке која се такмичи . Тиме је практично и Маслеши нанесена велика штета и без њихове воље навучен прекор од свих осталих КУД-ова у РС.

Дакле крива је РТРС и њена продукција.

О агументима које је саопштио жири и критеријима којима су се руководили, нећу причати сада јер сам добио информације из друге руке (од људи који су били на снимању)

3. У емисији је наступило неколико КУД-ова који по свом квалитету не заслужују овакву емисију. И док би се за нека мања друштва из источног дијела РС то могло и схватити није било разлога да се форсирају нека друштва из околине Бањалуке. О избору вокалних солиста да не говоримо. Поново није било ниједног пјевача из источног дијела, а на моје инсистирање је позван Љубиша Васиљевић у емисији са Славијом јер је у емисији са КУД Младост-Пале пјевала анонимна дјевојка из Србије, чиме је и сама емисија изгубила на гледаности.

Али зато је у емисији било мјеста за масу анонимуса из Србије и Крајине. Наравно из свега овога искључујем дивне момке и дјевојке из реализације емисије са којима смо имали одличну сарадњу.

4. По мојим процјенама, друштва учесници су имали директне трошкове од преко 50 000 марака. Да не говорим да је у серијалу наступило око 1.500 фолклораца из цијеле РС. Одвојило своје вријеме, потрошило енергију и живце. Због наведеног снимања и трошкова које су имали неколико друштава није могло испоштовати смотру КУД-ова РС Златно Коло у Бањалуци која је договорена још у октобру 2012, а одржана у априлу 2013.

И онда се направи оваква лакрдија са проглашењем побједника.

А три хиљаде марака су толико мале. Толико мале за друштво из Новог Горажда а не за Маслешу..Па барем су се те паре могле послати неком малом друштву негдје на исток..
А награда за Дукат фест –приватни фестивал госпође Тривић је моја главна тема.
Апсурдно је да је главна награда серијала учешће на фестивалу који је основала и практично води и данас госпођа Наталија Тривић, директор програма телевизије РТРС. У серијалу је Дукат фест поменут преко 100 пута и то обавезно на почетку и крају емисије. Дискутабилно је и то што су се у полуфинале пласирала и друштва из градова у којима се фестивал одржава (не доводећи у питање њихов квалитет). Чак је и представник фестивала дао изјаву у једној од емисија у којој није било мјеста за представника САКУД-а РС. Баш ме интересује дали ће Дукат фест платити овакву рекламу.

Превише је то драга господо па макар било и од директора програма.

Требало нам је одмах рећи да ће серијал у ствари бити промоција Дукат феста и вјероватно поравнање неких дуговања из претходних периода да се џаба не нервирамо.

На крају желим да напоменем да ово писмо пишем под великим притиском људи из КУД-ова који су огорчени али из различитих разлога не могу или не смију да реагују. Моја једина политика је фолклор и зато реагујем у име свих фолклораца са увјерењем да нас фолклорце ни овакви поступци неће посвађати него чак ујединити у борби за бољи положај у друштву свих оних који се баве очувањем народне баштине. Свакако се надам да ће и сарадња РТРС-а и КУД-ова РС да се настави и подигне на већи ниво у циљу промоције наше културне традиције.

За наведни скандал и потпуну приватизацију емисије у којој је учествовало преко 1.500 фолклораца из РС неко мора одговарати и бити смјењен. Зато очекујем од господина Давидовића, човјека кога изузетно цијеним , и Управног Одбора РТРС-а да анализира наведену ситуацију и предузме одговарајуће мјере.

Источно Сарајево, 22. 05. 2013 г.

У своје име :
Младен Крсман,
Предсједник САКУд-а РС



Оставите одговор