ФУЖИНАТО: Аутопут – ко је стварно стaјао иза свега тога?

Писано, читано, причано и опет писано и читано; те изгледа да су сви, па и медији, дигли руке од свега тога, па и од сваког помена назива тог чувеног пројекта? Пише: Миленко Вишњић Изгледа, људе више срамота писати о истом криминалу, а нико га не зауставља; или неће или не смије. Пуно тога је до […]

понедељак, децембар 17, 2012 / 07:34

Писано, читано, причано и опет писано и читано; те изгледа да су сви, па и медији, дигли руке од свега тога, па и од сваког помена назива тог чувеног пројекта?

Пише: Миленко Вишњић

Изгледа, људе више срамота писати о истом криминалу, а нико га не зауставља; или неће или не смије. Пуно тога је до сада написано и речено о аутопуту Бања Лука-Градишка, да ризикујем да ме читаоци псују и проклињу, кад предосјете "шта их чека" у овом чланку; наљуте се и у себи промумлају: "Па то је већ све познато, шта нам и овај прича исту причу?” Најмање што желим постићи овим чланком је да дам повода неумјесним коментарима, нервозних и љутих коментатора, који реагују на прве редове, који им се не свиде.

Не, не куните ме и не одустајте, молим вас! Ово је јединствена прича, по много чему, по својој оригиналности, првенствено и посебно и сигурно вам садржај није познат, а резултат је једног уредно вођеног дневника, члана једног надзорног органа, вођеног на основу оригиналних докумената и свједочења, које нико још није провалио. За све овдје написано, постоји оригинална документација и још, хвала Богу, живи сведоци и много, много више од тога.

Годинама нас локални медији малтретирају са мелозвучним иманима: Чубриловић, Ивица Фужинато, Топић, Савић, Станковић… Имена помињана милион пута у медијима, на улици, на слављу, на слави, на свадби, на сахрани, као кривци за "у великим количинама" несталих новаца; појела маца новце, на овом крајишком прослављеном пројекту аутопута. Славном?… Да, јес’ богами, добро познатом! Да поткријепим оваку храбру тврдњу, кажем да упишете у Гогл претраживач текст: "аутопут бања лука градишка" и добићете око 75.000 резултата. Видјећете да није писано с емоцијама, како то неки критичари воле да кажу, него да је то била и још је, стварно популарна тема и у то нема сумње!

Ко су стварни перачи?

Међутим, оно што се мало или никако не зна у јавности је – ко су ти, који су алат у остварењу узвишених циљева, планираних од горе поменутих звучних имена? Који су то “мање од непознати стручњаци”, који припремају терен за реализацију замишљене стратегије: узми злата колико ти драго? Ко су те сиве еминенције преко којих се све ово чини? Какве су њихове стручне квалификације? Или је то само дио борбе у расчишћавању и обрачуну с недмократском прошлошћу – искорјенити све па и струку, а и стати више у крај и омразнутим не-болоњским недемократским дипломама; што брже усвојити европске вредности, само да им Запад не замјери!? Можда је то нека нова демократска струка; или, они су само стручни за оно? Оно, превасходно мислећи на прање новца, а не на технику и стручност; стручност, која и није потребна у оваквим једноставним, али операцијама, које вређају здрав разум.

Можда, слијдећи такву аналогију, ЈП ЗИБЛ (Завод за изградњу града Бања Лука), поднадзор Карл Лоттија и шаље на трасу овог аутопута, почетнике-приправнике, са, ко зна и гдје, стеченим Менаџмент или неким другим Болоњским и Локалним дипломама; да надзиру тако сложене послове, као што је пројектовање, изградња и надзор послова на аутопуту; стручно припремљени, као да се ради о бетонирању приступа у приватну гаражу? Ипак, ЗИБЛ-ови момци се некако ипак сналазе, углавном се много бринући да им службени аутомобил буде опран, по могућности, сваки дан, јер то, такође, држава плаћа у Чатрњи. Па они су надзор, побогу! Мора све бити и остати на нивоу! Гдје ће и како ће дан провести, е, то је посебан проблем? Руку на срце, дуж трасе аутопута има довољно кафана, кафаница, кафића и осталих фића, али момци ипак морају пазити да их сељани не виђају сваки дан; баш сваки дан, на истом мјесту и у истој кафани или у нечему другом, али стално истом.

Да се разумеијемо и да не буде забуне, не ради се о стручњацима који знају свој посао, јер такви се сматрају неподобни за такве “сложене” задатке. Један такав се мијешао у струку, па га више нема међу нама.

Један од њих – највише воли, обожава и забавља причом о љубави према аутомобилима; један други, другима смета, упорно учећи и понављајући, по цио боговетни дан, граматику из енглеског језика, међутим, изгледа, не иде му баш најбоље, јер није најбољи ни са својим матерњим; а један трећи, најпричљивији и најмлађи од њих – све около малтретира, сталном причом о значају питагорине теореме, највише примјењиване, баш на изградњи, баш овог аутопута, трудећи се, ваљда, да покаже неопходно потребно знање младог инжењера, на тим блатњавим пословима… Иначе, ова деца возе и малкице бесније, а богами, и малкице новије приватне аутомобиле. Како, а момци тек почели радити? Појма немам, ваљда они знају?

Можда је зато доведен и Ирац, као један из низа отјераних шефова надзора, са својом, види мангупа, шестом женом из Вијетнама? Замислите труда, човек доведен чак из Вијетнама и то са шестом женом? Свака част, само како га нађоше! Међутим, и тај јадни Ирац, има доста стручних мањкавости; проблема, чак и само да укључи рачунар, а камо ли, јадник, да га користи – не дај Боже? Такав проблем има и његов неформални замјеник, Ивица Фужинато – инжењер са “искуством”, на којем му само могу завидјети почетници у дјечијем позоришту и возачи из некадашњих “страомодних” и демократски уништених предузећа, као на примјер, бањалучког Чајевца или београдског Енергопројекта.

Замјеник Ивица се размеће сељанима причом – возакајући се по околним селима – како су успјешно, он и његови прњаворски сарадници, санирали неку јако јаааку вододерину, чак на самој периферији града Прњавора. Изгледа, сила од струке, судећи по референцама! Можда, и ово безусловно одбацивање свега из прошлости, па и онога што се сматрало струком, стеченом на старомодним државним факултетима и доводи до стварања нове вреијдности? Е, ту смо, код те нове вриједности! Због те нове вриједности и јесте овако како нам је – никако. Међутим, не треба бити незахвалан и не признати да су овакви људски квалитети, честа инспирација настанку ове или, овој сличних прича!

Багру везати, па у затвор!

Ово су биле ријечи, никога другог, него Ивице Фужината, заменика шефа!? техничког надзора, на аутопуту Бањалука-Градишка, упућене јадним и увијек увријеђеним и оштећеним сељанима, који су се мало, и са са страхом, побунили: због чега им није исплаћена земља, зашто им праве штету – газећи све около са тешким машинама и зашто им се укидају подвожњаци, иначе пројектом предвиђени. Остављени су да морају ићи и по пет километра да би дошли до своје њиве или штале – аутопут им је све то пресјекао и раздвојио.

Замјеник шефа надзора? Да! Проверили смо и утврдили да та Легенда није званично запослен ни код једне од ангажованих фирми "надзора" – нити код Карл Лотија (Carl Lotti-a – консалтинг фирмa из Рима), иначе формално носиоца надзора, нити код ЗИБЛ-а – увијек присутног на оваквим и увијек овако сумњивим пословима. Ко зна, која је тек улога славног ЗИБЛ-а у свом овом послу, сем да…!? Ваљда сви знамо шта овде значи, "сем да"?

Ово, "Багру везати, па у затвор" и још што-шта, испричали су нам момци који су слушали и видјели ту, назовимо је – "Сцену I", а која се десила на Лоту 3 (Лот је дионица пута од око 10 км).

"Сцена II", догодила се на Лоту 2, а правно би се, у имало нормалном правном систему, па и оном у минулом “диктаторском” – третирала као мобинг, тј, стални притисак на раднике Карл Лотија, носиоца техничког надзора. Да, умјесто да раде оно због чега су ту – прате и контролишу послове извођења и, што је најосјетљивије, количине уграђеног материјала – Замјеник је тражио од тих несретиника да раде послове за извођача – Интеграл Инжењеринг, што, обавезно, у локалној интерпретацији, подразумјева – Интеграл Инжењеринг из Лакташа. Без новчане накнаде – наравно, а подразумјевало се, и без контроле квалитета; још једном – наравно.

Пардон, Конструктор из Сплита је главни извођач. Интеграл Инжењеринг – како се 12 година тврди – није главни извођач и то је посебна прича и прича за вишестраначки чланак. Радници, тог мистериозног Конструктора, никад нису дошли на трасу аутопута, никад их нико није видио тамо, сем, можда, кад морају дочекати – негде у неком оближњем ресторану – господу кредиторе из Развојне банке Европе. Дођу да се поздраве, покажу и сликају, док се они из Лакташа крију по околним шљивицима.

Медији то не приказују, нити о томе довољно извјештавају, јер то је владина тајна, а бладина тајна је и тајна за медије; медије који поштују своју земаљску владу. На крају ове конфузне приче о више Главних извођача, знам да ништа и никоме није јасно, па ни то – за кога заправо ради Ивица Фужинато, а и остали "надзораши" из ЗИБЛ-а?

– Па ваљда смо на истом послу сви ми овде, “изграђујемо нашу Српску”, а не да контролишемо једни друге – хистерично је викао Фужинато, игноришући присуство десет радника или, ко памти од страха и стреса колико их је било, вичући на шокиране раднике Карл Лотија и инсистирајући да почну одмах, баш одмах и, без одлагања, с радом за извођача.

– Нема Интеграл довољно запослених људи, жена и дјеце, то ви добро знате и зато им морате одмах помоћи – довршио је Фужинато хистерични монолог, не остављајући нимало маневарског простора да му се неко супростави. Ћути и ради! Касније, ускоро касније, ћеш још морати и потписати неурађено, то што је наводно урађено, јер си и сам у томе испрљао руке, радећи за оне, које би по својој дужности требао да контролишеш. Жалосно, баш жалосно!

Описати “Сцена III", је највероватније и најлакше описати и објаснити. Наиме, једне од дугогодишњих зима у дугогодишњој и никад завршеној изградњи прослављеног аутопута Бањалука-Градишка, десило се нешта, што прелази границу дрскости и осионости. Због недостатка механизације – задржавајући само неколико тешких камиона – које извођач-Интеграл иначе пребацује према дневно-политичким потребама својих газда, а и због радозналих новинара, на друге пројекте – руководећа господа Интеграла, вјероватно уз сагласност “надлежних”, одлучила је да нагомила, дуж цијеле дужине трасе замишљеног аутопута, хиљаде и хиљаде кубних метара материјала, иначе кориштеног за уградњу у насип аутопута.

Одлучила и остварила. Линија нагомиланог материјале је сигурно, сем Кинеског зида, једина контура на земаљској кугли, која се и са Мјесеца могла видјети голим оком, те хладне и мрачне зиме. Е, то што се могло видјети голим оком са Месеца, тражено је од члана надзора из Карл Лотија, који је иначе био “са стране”, да потпише ту разбацану гомилу, као уграђену количину, иначе… Слутите да је то “иначе”, завршило са отказом једном од тих непослушних карллотијевских надзораша “са стране”.

Поштени народ Козаре – пошто траса иде само кроз сиротињска земљишта Подкозарја – у оваквом Замјениковом силеџијском понашању види све, и национално и антисрпско, само не, оно што је битно – криминално. Било је ситуација, на пример у селу Церовљани, када су се мјештани били мало храбрије и отвореније побунили због неселективног уништавања пољопривредних култура, али су их, под диригентском палицом Фужинате, брзо ућуткали. "Багру везати, па у затвор", је многе истински уплашило, а причало се да поменути, како су га још звали, Италијан, има добре родбинске и пријатељске везе са самим врхом СНСД-а, односно Брком, како локално називају Слободана Станковића, власника!? популарног Интеграл Инжењеринга.

Мало смo истраживали, у вези сиве еминенције, Дирекције за путеве РС и самог аутопута Бања Лука-Градишка и осталих путева око Бања Луке и Прњавора – Фужинатоа и наишли, између осталог, на следеће исечке: "…да је мазнута са Повелића и ако јесте, реци ко је то: је ли то Радислав Винчић, је ли то Бозидар Ивановић, је ли то Владо Живковић, је ли то Ивица Фужинато, је ли то Дарко Томас, је ли то Слободан Кнезевић, је ли то Драго Калабић…" или, има још на истом прњаворском форуму "…

Је л’ имаш ти доказ да су паре нестале са Фузинатовог рачуна, ако је он крао…" или на италијанском: "Alla presenza del consultore per l’Europa Orientale, Pero Andreatta e del sig. Ivica Fuzinato, direttore dei lavori, il sindaco Vlado Zivkovic ha assicurato che i problemi, nati soprattutto per l’acquisizione dei terreni su cui si trovano le sorgenti e per quelli interessati al passaggio delle tubature, sono ormai stati risolti e che entro il 2006 è prevista la conclusione dei lavori.", а богами и директор неке италијанске фирме у Прњавору!?: "Ивица Фужинато (Директор надзорни орган радова за рачун Асоцијације Трентини нел мондо)".

Да ли, ипак, овакви, као што је Фужинато, раде све на своју руку, без знања послодаваца-владе, мало је вјероватно!? Да ли су на платном списку извођача, више је вјероватно. Колико је вјероватно да раде поштено посао на који су себе сами распоредили, мало је вјероватно. Још је мање вјероватно да чине добра и овом ентитету и овом народу. Да ли је то неко вријеме, када већина нас не разуијме тако низак ниво људског морала, људи који немају мјере, чак ни онда када имају све, и виле и аута и девизе и…, а ипак "гуле" и даље јадни народ и јадну државу.

– Захтејвамо хитно процесуирање тешких злоупотреба и кривичних дјела при изградњи аутопута, на које су упозоравали и СИПА и ревизорски извјештаји, а о којима правосуђе још ћути, упркос чињеници да је из буџета на овај начин, како се наводи, злоупотријебљено више од 140 милиона КМ. – каже се у извештају Транспаренси Интернешнела. А тек ови како су сумњиви?, Међутим, они траже горе од себе, да им буде лакше у души и у срцу и, изгледа, нашли су.

Кажу и многи друго ово исто, али сила бога не моли, па тако и они који су на силу дошли и уз помоћ силе владају, могу и морају на исти начин и отићи. Нема овде идеолошког, него само и једино криминалног предзнака – криминалци владају. Шта је урадило Специјално тужилаштво РС, унапријед је било познато, поготову имајући у види да је и основано да "покрива" овакве прљаве послове и у њима појединце. Безобразни, а Бога се не боје!

Занимљиво је, да више о овој злоупотреби, нико више и не извјештава, ни један медиј, као да је све у најбољем реду. Медији, за које смо мислили да су слободни, већ су имали неколико ноћних посјета "органа власти", а пошто нико није лишен криминала у овој напаћеној земљи, тако су се и они ућутали – инспекција им нашла криминал. Нашли су им што су тражили – криминал, па сада, баш нека нема ко ни да напише о тој "нормалној" појави. Сви су се уразумили, па и медији. Можда то тако мора бити? Докле ће ово овако моћи, ја појма немам, a ви?



0 КОМЕНТАРА

  1. Како ми је промакао овај чланак? Важније од тога је да је све написано истинито, јер сам и сама била дио приче на релацији Констриктор-Интеграл. Истина је да Интеграл, у којем сам тада радила, није носилац посла, него сплитски Конструктор. Да смо се сви ми запослени у Интегралу борили да извучемо што више од надзора, није нелогично. Међутим, шта је радио Ивица Фужинато, мени није тачно познато, сем да је било гласина да је он „Бркин“ – Станковићев, човјек. Да ли је био запослен и код једне фирме надзора, такође не могу тачно рећи. Толико од бившег запосленог.

  2. Silaskom sa vlasti ove garniture politicara pocece izlaziti na vidjelo mnogi detalji vezani za fin.malverzacije.

    Autoput Banjaluka – Gradiška: Još ništa od naplate putarina

    Definitivnu odluku o početku naplate putarina na autoputu Banjaluka – Gradiška donijeće Vlada RS, a još se ni približno ne zna datum kada će to biti. Iz „Autoputeva RS“ su nam, naime, istakli da je još u toku analiza četiri pristigle ponude za izgradnju objekata na naplatnoj stanici Jakupovci, a kako smo već pisali, javni poziv za dostavljanje ponuda za izvođenje radova zatvoren je 8. oktobra ove godine.

    U “Autoputevima“ ističu da će poziv za izbor nadzora nad izvođačem radova biti završen 8. novembra.

    Kako nam je rečeno u „Autoputevima“, analiza konsultantske kuće „Mott MacDonald“ je pokazala da autoput dnevno koristi oko 6.400 vozila. Ukoliko bi cijena cestarine približno iznosila tri marke, kako je nekoliko puta najavljivao resorni ministar Nedjeljko Čubrilović, pokazuje se da bi na osnovu naplate cestarina godišnji prihodi mogli biti oko 2,5 miliona maraka.

    Međutim, u „Autoputevima“ ističu da treba uzeti u obzir i činjenicu da dio vozila ne bi koristio autoput u slučaju uvođenja naplate, a očekuje se i povećanje broja vozila nakon izgradnje mosta na Savi kod Gradiške kojim će autoput biti povezan sa autoputem Zagreb – Beograd.

    Osim toga, kako su istakli, cijena putarine još nije određena, te je moguće da ona bude i manja od tri marke.

    „Broj od 6.400 vozila odgovara našim projekcijama u ovoj fazi eksploatacije autoputa, bez izgrađenog mosta preko rijeke Save. Puni broj vozila očekuje se tek poslije izgradnje i puštanja u saobraćaj mosta preko Save, a pogotovo poslije puštanja u saobraćaj autoputa Banjaluka – Doboj, čija je izgradnja počela u jesen 2012. godine“, istakli su u „Autoputevima“.

  3. Да пресудим: са овим Фужинатама и осталим и њему сличним, ни у пакао нам није сигуран пут. То се укопало, да се они више и не труде да прикрију криминал. Највише напора у негирању криминала чине пуким негирањем да су то учинули. Злочин!

  4. О човече јадан ли си.Кад видиш сиромашног човека ти окрећеш главу од њега.Кад видиш човека прљавог, подераног одела и голог, ти му се ругаш.Кад видиш гладнога где ти пружа руку, ти мимо њега пролазиш.Кад видиш пијаницу, бескућника, блудницу, ти их осуђујеш.Но човече ти кад видиш богатог човека, ти га поздрављаш на сав глас да те сви чују.Кад видиш углађаног и дотераног човека ти му се дивиш.Кад видиш човека богатог где гозби ти му се придружујеш.Кад видиш богатог човека где се опија, коцка и блудничи ти му не замериш.О човече чудне ли си нарави, којега си рода да у теби ништа људско нема па све цениш у парама и благу.

  5. mico, надахнуто писање и баш Вам хвала да све нас подсјетите на људскост. Посебно и јадно је понашање:“Кад видиш богатог човека где се опија, коцка и блудничи ти му не замериш.“ Јадан је човјек од памтивијека, јадан и жалостан.

    Што се тиче тог Фужината, каже ми познаник из Прњавора, он је прњаворски тајкун, са приватном фирмом и добрим односом са послаником Калабићем. Та његова, наводно, пројектанска приватна фирма ради неквалификовано, и по сто пута на истом пројекту, за Владу ревизије, посебно на описаном аутопуту. Задатак му је да мијења услове пројекта према потребама Интеграла, као подизвођача Конструктора. Познаник не зна много о његовој предратној прошлости, сем да је био учесник рата у ВРС. Задатак му је на овом аутопуту, каже познаник, да као консултант врши притисак на неписмене момке из ЗИБЛ (Завод за изградњу града, Бањалука) да потписују шта Брко – Станковић, тражи. Топић је Фужинатов шеф и заштитник, а Чубриловић капа свима.

Оставите одговор