Алекса Милојевић: Шуме на општине

У подугачкој анализи директор Економског института из Бијељине, Алекса Милојевић, покушава да докаже да ли је и зашто боље да шумама управљају општине, а не Влада. Нема тог природног богатства којег неспособна, погрешна Влада није у стању да уништи, да га економски обезвриједи, доведе у губитке. Наше шуме су поуздан примјер за то. Умјесто да […]

понедељак, мај 27, 2013 / 14:26

У подугачкој анализи директор Економског института из Бијељине, Алекса Милојевић, покушава да докаже да ли је и зашто боље да шумама управљају општине, а не Влада.

Нема тог природног богатства којег неспособна, погрешна Влада није у стању да уништи, да га економски обезвриједи, доведе у губитке. Наше шуме су поуздан примјер за то.

Умјесто да на основи тог нашег највећег и најраспрострањенијег природног богатства покренемо наш силан укупан привредни развој, шуме су због погрешне владине својине над њима у огромним материјалним губицима који се несмирено гомилају. Висока наклоњеност наше Владе концесионој распродаји наших природних богатстава носи опасне пријетње да се то догоди и са шумама. Под тешким неподношљивим теретом губитака, који се увећавају, концесиона продаја шума ће се појавити као нужна, природна последица.

Скоро потпуно одсуство дрвне индустрије на свој начин говори о погрешности и штетности постојеће владине својине на шуми. Сва искуства говоре да је општинска својина најбоља својина на шуми. Боља и од приватне. Општинска својина на шуми најпотпуније штити и обнавља шуму, уз најуспјешнији развој дрвне индустрије.

Нема примјера у свијету да је на централнодржавној, владиној својини на шуми остварен развој дрвне индустрије. Напротив, из тог својинског извора потичу све економске али и невоље везане за обнову и одржање шуме.

У комунизму, око 70 КМ цијена обловине, шуме нису у губитку, а буја дрвна индустрија.
Сада око 130 КМ цијена обловине, шуме у непролазним и све дубљим губицима а дрвне индустрије скоро да и нема. То је огромна системска провалија која јасно упозорава да нешто крупно, темељно није у реду са нашим шумарством и дрвном индустријом.

Ако би се погледало у правцу наше недавне (комунистичке) прошлости угледало би се да су и тада шуме биле у власништву општина и да је управо то, тај облик власништва, основа раније толике успјешности и у шумарству и у дрвној индустрији. То квалитетно општинско власништво на шуми је било такво да је чак успјешно одолијевало уобичајеним недостацима комунизма као система.

Још би се јасније видјело када би се поглед упутио према најразвијенијим земљама европског запада, прије свега Швајцарској и Њемачкој, код којих су шуме у већинском општинском власништву. Угледао би се силан резултат и у шумарству и у дрвној индустрији. Шуме се најмање сијеку уз највише нивое њихове обнове и заштите. На страни дрвне индустрије изузетан је резултат највишег нивоа природе. Укупна опредијељеност Владе је да се наша природна богатства концесионо уступе другима, што се свакако односи и на шуме. Бавећи се крајње споредним, кадровским питањем, Влада се заправо суздржава од било каквих активности на рјешавању проблема. Дозвољава да се убрзано гомилају губици, што управо води остварењу основног владиног циља. Да се шуме уступе под концесију. Онда када (ускоро) губици постану неподношљиви концесионо уступање шуме ће се показати јединим излазом.

Бављење кадровским питањем у шумарству нема за циљ и не води рјешавању проблема. То је само још једно владино варање народа на путу његовог испоручивања у колонијално ропство.

Концесионо убијање

Влада је запела из све снаге да преда природна богатства странцима што прије и што потпуније на широком фронту, обухватајући сва наша природна богатства.

И док други народи своја природна богатства бране и оружјем, ми мирно гледамо и подносимо како нам Влада одузима ову земљу и предаје другима.
Природна богатства су основ економије, основ економског опстанка народа. Као мали и сиромашан народ више немамо никаквих могућности да у међународној подјели рада учествујемо са неким технолошки савршенијим производом. Високе технологије су привилегија моћних и развијених.

Властита природна богатства су једина основа нашег економског опстанка. Да их чувамо и брижљиво користимо.

Влада се окренула на другу страну. Свим силама хоће да нам та наша природна богатства отме и преда у руке странаца. Зашто?

Историја колонијализма даје поуздан одговор. Да би опстала на власти. Уништити властити народ, одузети му његова природна богатства и предати их у руке странаца да би одатле стигла подршка остајања на власти. Тако је било свугдје што је изгледа стигло и на ове просторе.Ријетко је којој Влади успјело да за тако кратко вријеме концесионо распрода странцима.У почетку тихо, опрезно, пипајући а онда охрабрена резултатом, све гласније и одлучније.

Данас се већ Влада незаустављиво креће у том правцу.

Посебан разлог бављења проблемом преноса својине на шуми на општине је на тој страни. Да се Влада онемогући у концесионој распродаји наших шума.

Да се наведе да су већ била два таква покушаја. Оба (Американци и Нијемци), су се односила на концесионо уступање сјече од милион m3 уз цијену 35 односно 40 КМ. Срећом, стало је. Вјероватно још није било сазрело.

Можда се чека ново рјешење. Онда када не будемо могли да враћамо иностране кредите узеће нам их бесплатно.
Можда за враћање само дијела отплатних рата.

Концесионом распродајом наших природних богатстава Влада нам одузима могућност отплате иностраног дуга.

Само је задржавањем природних богатстава у властитим рукама, уз дизање нивоа рационалности њихове употребе, могуће умаћи овим опасним пријетњама. То је управо и сав смисао преноса својине на шуми на општине.

Општинска својина на шуми је сигурна основа достизања највишег нивоа рационалности њене економске употребе уз највиши ниво заштите од њене концесионе распродаје. Локалне заједнице су најквалитетнији власници шуме гдје нема мјеста било каквим и помислима о њеној концесионој продаји.

Најефикаснија општинска својина на шуми омогући ће прибављање средстава за потребне отплате иностраних кредита и тиме спречавање нашег већ пријетећег пропадања у колонијално ропство.

Приватна партијска својина

Привреда не подноси политику. Свако и најмање уплитање политике у привреду обара њен резултат, до њене угрожености, уколико је уплитање значајније. Сви успјешни привредни системи се налазе изван сфере утицаја политике.

Разрађују се и унапређују методи управљања са што непосреднијим приступом и што већом одговорности радника и инвеститора (акционара) као кључних носилаца.
Иако је елемент самоуправљања у нашем претходном привредном систему донекле одолијевао политичким притисцима, ипак се сматра да су они били такви да су на крају довели до његовог пропадања. Неквалитетан, одлучујући политички власник, довео је привреду у неподносшљиве губитке не налазећи пут за њихово савлађивање.
Наше постојеће стање је много горе од претходног, самоуправног. Садашња јавна предузећа су у потпуном политичком власништву.То је довело до скоро потпуне угрожености јавног сектора наше привреде. Губици су огромни а економски излаз се не налази. Како је јавни сектор кључан за укупну привредну успјешност, то је угрозило укупан опстанак привреде.

Претходна самоуправна својина је била одређена врста мијешане својине. Ова данашња је у цјелини партијска. Сви органи су политичке институције (директор, руководиоци, надзорни одбори, управни одбори, чак и структура запослених). На дјелу је прекомјерно запошљавање углавном по партијској линији и за партијске потребе (избори и сл).

Утицаји радника или инвеститора на пословање предузећа не постоје. Већински политички власник (држава) посједује сва управљачка права. Утицаји малих акционара не постоје.

До краја неприродна симбиоза политичке и државне функције удлива као у лијевак, сву ту снагу у једног човјека која је таква да он постаје одлучујући просудитељ и пресудитељ свих догађаја, свега значајног. Послушна вертикала кадровска пирамида, дубоко урасла у државу, пасивни је извршилац свих одлука, не питајући за резултат. Разлози опрезности и пријетњи егзистенције су довољно снажни да зауставе сваку слободнију мисао која би упућивала на другачије рјешење. Само је политички полтронизам на цијени. Због тога је у нашој јавној привреди стала свака мисао о могућностима рјешавања проблема. Оволики губици и и присутни безизлаз довољно говоре о томе.

Биће потребни велики напори да из овог политичког друштва и политичке привреде уђемо у грађанско друштво и савремену неполитичку привреду. Али, то је једини излаз. Другог нема.

Није јавно

У ЈПШ „Шуме Републике српске“ држава је већински власник те је са тог формално правног становишта ово јавно акционарско друштво.

Јавно, засновано на формално-правном у потпуном је сукобу са стварним, негира га. Скоро да нема ни једног елемента јавности која је присутна у овом предузећу.
Код предузећа које користи природно богатство, економски садржај јавности је у нужности остварења економског вишка који се ставља на располагање широј друштвеној заједници за њену добробит. Како тога у овом случају нема, недостаје материјална основа јавности, која је пресудна. Умјесто економског вишка, који се ставља на располагање широј друштвеној заједници, ријеч је о предузећу високих пословних губитака који су такви да угрожавају и само природно богатство које му је стављено на кориштење.

Умјесто јавног, ово предузеће је по свим битним обиљежјима партијско, односно предузеће у приватној партијској својини. Нико нема прилику да врши било какву значајнију функцију у предузећу а да није по вољи владајућег партијског врха. Како иначе објаснити оволико гомилање губитака без изгледа и без значајнијих настојања за њихово рјешавање.

Имајући у виду оволику обузетост постојеће власти концесионом распродајом наших природних богатстава све говори да је оволико непролазно гомилање губитака управо у функцији остварења тог циља. Економски безизлаз као основ концесионе продаје.
Као политичко предузеће природно је да ЈПШ „Шуме Републике Српске“ слиједи политичке а не економске циљеве. Да су по сриједи економски одавно би им се нашло рјешење.

Ту је управо додатна потреба убрзаног преноса својине на шуми на општине. Да се онемогући ово „јавно предузеће“ у извршењу његових политичких концесионих циљева.

Од опасности централизма до благодети децентрализма

Клизањем на доле у правцу децентрализације слабе политички а нарастају економски утицаји, што увећава рационалност. Због тога је децентрализација пут увећања економске добробити.

У околностима приватне партијске својине централизам увећава снагу одлучујућег појединца до неподношљивости. Могућности остварења рационалних критерија одлучивања тада скоро да и не постоје. Толико је самовољних и толико штетних одлука које о томе тако поуздано свједоче (аутопут, аеродроми, ТЕ-3 у Угљевику, концесије на Дрини, концесије у Станарима , прекомјерно инострано задуживање и сл).
Ту је и једна посебна опасност садржана у настојањима странаца да нам се одузму наша природна богатства, веома подмуклим методама, углавном ослањајући се на домаћу власт. Због тога свака тежња ка децентрализацији је заправо смањење ове врсте притиска.

Децентрализација, односно пренос својине на шуми на општине је и прва линија одбране наших шума од њиховог пријетећег концесионог уступања странцима. У данашње вријеме то је од посебног значаја.

Када би домаћа власт стајала на страни народа, односно на страни заштите наших природних богатстава од њихове концесионе распродаје, сама би са своје стране, свом снагом подржавала процес децентрализације. Да би се смањила снага притиска странаца.

Величина притиска се смањује са растом површине. То није само физички него и друштвени закон. Колико је лако извршити притисак на поједнинца или њих неколико, толико је тешко када се тај број увећа за десетине, стотине па и хиљаде.
Док су шуме у централнодржавном, владином власништву стоје сви ризици њиховог концесионог уступања странцима. Онда када пређу у својину општина та врста опасности скоро да у цјелини престаје.

Квалитетан власник

Трагање за квалитетном својином заправо је тражење и проналажење најклавитетнијег, најбољег власника. Због тога, која је најбоља својина, односно који је најбољи, најквалитетнији власник као носилац права својине?

Критериј је у зависности, припадности. Што је зависност већа и власник је квалитетнији. То је општи и дугорочни пут развоја својине, односно проналажења најклавитетнијег власника.

Пут је јасно усмјерен према локалним заједницама, односно радницима и инвеститорима као ствараоцима богатства.

Од почетне скоро потпуне отуђености (одвојености) резултата рада од његовог ствараоца (робовласништво), историјска својинска магистрала иде у правцу овог приближавања, сједињавања. Својински развојни пут у привреди води према јачању улоге радника у управљању, што је заправо пут јачања својине радника. Радници као ствараоци богатства у све су напреднијој управљачкој вези са инвеститорима.
Надзорни одбори у Западној Европи, као основна управљачка тијела у предузећима, углавном се састоје од подједнаког броја радника и акционара (инвеститора). Многи мисле да је XXI вијек вријеме масовног (акционарског) сувласништва радника и њихових одлучујућих управљачких права.

САД већ преко 40 година троши милијарде долара подстичући сувласништво радника у властитој привреди. Преко 12.500 предузећа која су у потпуном и дјелимичном сувласништву радника данас спадају у најздравији дио америчке привреде
Разлог зашто је радник најбољи власник је једноставан. Веза са производом као резултатом свог рада је непосредна и потпуна. Предузеће је оно које обезбјеђује живот њему и породици али и сав друштвени и професионални напредак. Властити живот и живот предузећа су дубоко срасли и неодвојиви. Слично се односи и на природна богатства.

Људи локалне заједнице природно вежу свој живот за своја природна богатства којима су окружени. Али то за њих није само предмет и прилика за материјално богаћење. Да се обогате тако што ће та природна богатства што прије и што потпуније искористити, уништити. Сасвим супротно.

Људи воле свој крај, њему припадају и желе да на њему остану вјечно, заувијек. Желе да живе од природе којом су окружени али да је таквом и одрже да је унапређују, да им буде још љепша и издашнија. Живот у свом крају и том природном окружењу су бројне дубоке, најдубље емоције и припадности. Због тога толика брига за очување и унапређење природних богатстава.

Знајући то, историјски својински пут Запада јасно води према локалним заједницама као најбољим власницима природних богатстава. Преносећи власништво над природним богатствима на њих, веза са природом се појачава, што завршава у појачаној бризи за њено очување и рационално кориштење. Сада се од природе живи, обезбјеђују материјални услови одржања властитог и живота породице. То је уједно основа свих професионалних и друштвених напредовања. Властита успјешност се настоји пренијети на будуће генерације што завршава у развијању дугорочне бриге и дугорочних погледа на очување и унапређење природних богатстава.

Само природна богатства изузетних економских издашности, од којих могу да имају користи сви чланови заједнице, законом се изузимају из својине локалне заједнице и преносе на централну власт. Наравно, уз потребно материјално обештећење локалне заједнице.

Обзиром да се ради о природном добру од националне вриједности инвестиције и њихово кориштење може да оствари само национална власт, без могућности, и дјелимичног, концесионог уступања.

Централнодржавно, владино власништво над нашим природним богатствима је антицивилизацијско и супротно је свим економским принципима. Шуме су један од поузданих сведока у којој мјери је Влада лош власник. То наше огромно природно богатство, које нам је подлога остварења нашег огромног материјалног богаћења, угрожено је биолошки до крајњих граница и у неподношљивим је материјалним губицима. Зар то нису довољни разлози да се ствари промијене?

Централнодржавна својина – „шуме једу људе“

Погрешна и штетна централнодржавна, владина својина на шуми не дозвољава развој крупних предузећа и освајање виших технолошких нивоа привреде.
Тендерско снабдјевање сировином, као облика реализовања централнодржване својине на шуми, носи своја два изузетна оптерећења. То су:
– неизвјесност и
– цијена

Потпуна је неизвјесност у снадбијевању сировином. Мноштво је утицајних, углавном неконтролисаних фактора, који на то утичу. То одузима могућност доношења било каквих дугорочнијих пословних одлука, посебно оних које би се односиле на предузимање обимнијих инвестиција и дизање нивоа технолошке прераде.
Разлози крајње неизвјесности у снадбијевању сировином нужно завршавају у најскромнијим инвестицијама и најнижем нивоу прераде дрвета.
Код многих то завршава у привременом пролазном запошљавању мање групе неквалификованих радника чија дужина запослења зависи од обима расположиве сировине.

Најнижи нивои прераде дрвета природно завршавају у потреби прекомјерне сјече.
Слично се односи и на тендерску, тржишну цијену у снадбијевању сировином. Овдје је грубо нарушен основни економски принцип у кориштењу природних богатстава.
Не може се зарађивати и на сировини и на готовом производу. Уколико се зарађује на сировини нема успјешног готовог производа. Наш примјер о томе рјечито говори. Висока тржишна цијена сировине (обловина) онемогућава развој дрвне индустрије.
Основни економски принцип у кориштењу природног богатства је да се зарађује на готовом производу док се сировина добија бесплатно.

Купујући сировину по веома високој тржишној, тендерској цијени наши дрвопрерађивачи губе било какву могућност освајања виших нивоа прераде и изградње крупног предузећа. Висока цијена сировине онемогућава их у стварању било какве значајније те врсте инвестиције. Због тога се нужно задржавају на најнижим нивоима технолошке прераде и најскромније величине предузећа са веома великим неизвјесностима времена његовог трајања.

Притиснути високом цијеном сировине, да би економски опстали, дрвопрерађивачи су присиљени да врше неподношљив притисак на висину надница.
Скупа сировина  јефтин рад једини је образац и основа економског опстанка. Мјесто невјероватног друштвеног парадокса.

Дижући и држећи високе цијене сировине, штетна централнодржавна својина на шуми доводи до стања када: „шуме једу људе“.

Умјесто да се обарањем цијене сировина стекну могућности технолошког напредовања у преради дрвета кроз стварања крупних предузећа, што је основа масовног запошљавања и остварења високих зарада, погрешна и штетна владина својина на шуми тјера у супротном правцу. Она обара наднице и смањује запосленост.

Општинска својина – успјешна крупна предузећа

Нова општинска својина на шуми као нови економски квалитет подразумијева потпуну промјену у кориштењу и располагању шумом.

Остварује се потпун економски заокрет. Престаје тендерско снадбијевање сировином што обара њену цијену до нивоа трошкова сјече и допремања до мјеста прераде.
Јавно акционарско друштво са претежним општинским власништвом (51%) постаје трајни корисник шуме. То је основа остварења сасвим другачијег економског резултата од досадашњег.

Ниска цијена сировине и посебно трајност и сигурност у снабдјевању основа су остварења највиших нивоа технолошке прераде дрвета. То је управо најповољнија основа за достизање најкрупнијих предузећа. Посебно имајући у виду регионална удруживања општина на пољу развоја дрвне индустрије.

Институционална основа

Почетна институционална основа преноса шума на општине и њиховог кориштења била би у доношењу два закона:
– Закон о преносу својине на шуми на општине и
– Закон о шумама,
у којем би се на нов начин уредила питања развоја, заштите и кориштења шума.
Оставривање општинске својине на шуми као новог економског квалитета подразумијева потребу остварења те врсте институционалне основе.
Она мора да буде таква да омогући потпуно остваривање јавног интереса.
Суштина остваривања јавног интереса је:
a) у постизању економског вишка који се ставља на ширу употребу
b) у оставривању максималног притиска на економску рационалност предузећа дрвне индустрије.
Већинско акционарско учешће општине (или заједнице општина) у јавној корпорацији дрвне индустрије по основу својине на шуми (51%) подразумјева тај ниво учешћа у расподјели нето добити, и пребацивање његовог износа у корист општине.
Остваривање максималног притиска на економску рационалност предузећа дрвне индустрије оставрује се методом признавања стандардних трошкова од стране општине. Тиме би се спријечила приватизација рентних корисности од кориштења шуме као природног добра, што је управо случај у ЈПШ „Шуме Републике Српске“.
Поред доношења два закона потребно је донијети и два оснивачка акта:
– оснивачки акт инвестиционог фонда општине и
– оснивачки акт јавног акционарског друштва дрвне индустрије.
На овој институционалној основи шумама би се вратио садржај јавног добра који му по својој природи припада.

Општинска боља од приватне

Шуме су на Западу у претежном приватном власништву. У ЕУ-15 у 11 земаља учешће приватног власништва на шуми износе 75%.

Земље са претежним приватним власништвом на шуми:

Земља – Учешће приватног власништва у укупном (%)
Аустрија – 82
Белгија – 57
Данска – 72
Финска – 70
Француска – 75
Италија – 66
Луксембург – 53
Португалија – 92
Шпанија – 78
Шведска – 80
Велика Британија – 57
Словенија – 80
Укупно – 75

Ако се има у виду чињеница да шуме ових земаља учествују у укупним шумама западноевропских земаља (ЕУ-15) са близу 90% онда је видљиво у коликој је превласти (65%) приватно власништво над укупним шумским фондом Западне Европе.
Укупна својинска структура на шуми у ових 11 земаља је следећа:

– приватна својина 75%
– општинска својина 13%
– централнодржавна својина 11%
– својина кантона 1%

Укупно 100%

Само су у четири западне земље шуме у претежном државном власништву.

Западне земље са претежним државним власништвом на шуми:

Земља – Учешће државних шума у укупним (%)
Канада – 94,0
Ирска – 66,2
Њемачка – 53,6
Швајцарска – 71,9
Укупно – 71,4

Ово су земље у којима је претежно општинско власништво на шуми.

У Канади која је трећа земља свијета по површини својих шума (244,6 милиона хектара) иза Русије и Бразила, претежно власништво на шуми је општинско. Провинцијама (општинама) припада 83% од укупне површине шума. Само је 11% шума у власништву централне владе док у остатаку (6%) учествују други различити власници (црква, заједничке шуме и сл).

У три западноевропске земље претежно је општинско власништво на шуми.
Следећа је власничка структура у Њемачкој:

приватне 47%
– покраијне и општине 49%
– савезна држава 4%
Укупно 100%

Од свих земаља у Европи, у Швајцарској је највеће учешће општинских шума у укупним.
општинске и кантоналне 56,1%
– приватне 28,1%
– остале јавне 15,1%
– шуме савезне државе 0,7%
Укупно 100%

Сасвим је другачија влсничка структура на шуми у Републици Српској:

у власништву Владе 76%
– приватне 22%
– национални паркови 1,2%
– плантажне шуме 0,5%
– у власништву војске 0,3%

Укупно 100%

Мјерено развојем дрвне индустрије највећа ефикасност припада општинској својини на шуми. Вриједност дрвне индустрије по 1m3 остварене сјече (КМ/1m3)

Швајцарска 3000
Њемачка 1265
Аустрија 707
Словенија 375
Република Српска 132

Разлике су несагледиве и јасно указују на изузетну економску премоћ општинске својине на шуми.

Највеће учешће општинске својине на шуми у Швајцарској (56,1%) показује највиши ниво економске ефикасности. Овдје се на јединицу посјеченог дрвета (m3) оставрује вриједност у дрвној индустрији од чак 3000 КМ.

Само нешто мање учешће овог својинског облика у Њемачкој (49%) обара овај економски резултат за више од два пута. Овдје се на јединцу посјеченог дрвета (m3) оставрује вриједност у дрвној индустрији од 1265 КМ.

Приватна својина на шуми биљежи свој значајан економски заостатак. У Аустрији у којој је учешће приватних шума (82%), што је највеће међу западним земљама (изузимајући Португалију) економски резултата у развоју дрвне индустрије је знатно нижи и износи 707 КМ/m3 сјече. То је мање од четвртине (24%) резултата оставареног у Швајцарској на претежној општинској својини на шуми.

Словенија у којој је учешће приватних шума веома високо (80%) остварује се доста скроман резултат у дрвној индустрији. Свега 375 КМ/m3 сјече.

Скоро да је неупоредив резултат у случају Републике Српске. Овдје изузетно висока централнодржавна, владина својина на шуми скоро да не дозвољава остварење било каквог резултата. Дрвне индустрије скоро да и нема. По јединици сјече (m3) овдје се у дрвној индустрији оставрује вриједност од свега 132 КМ.

На нижем обиму сјече (3,2 милиона m3) Швајцарска остварује вриједност у дрвној индустрији од 9,6 милијарди КМ док Република Српска на сјечи од 3,4 милиона m3 остварује вриједност у дрвној индустрији од свега око 450 милиона, што је 21 пута мање.

То су подаци који довољно говоре о економској ефикасности општинске и економској неефикасности владине својине на шуми.

Општинска својина је уједно најбољи чувар, заштитник шума и њен јанбољи обновитељ.
У Швајцарској, са претежном општинском својином на шуми сијече се 43% прираста. У Аустрији са претежном приватном својином сијече се 63% прираста. У приватној шуми у Швајцарској се сијече више него у општинској. Учешће приватне својине на шуми овдје је 40% док је учешће у обиму сјече много веће и износи 63%. Код нас у Републици Српској са одлучујућом централнодржавном, валдином својином сијече се 76% прираста.

Од укупне дрвне залихе код нас се годишње сијече 2% што јасно говори о угрожености шуме. За обнову остаје 50 година што је крајње недовољно.

На другој страни у Швајцарској са претежном општинском својином сјече се свега 0,8% залиха. Вријеме обнове шуме овдје је 125 година.

Општинска својина много брижљивије обнавља шуму од приватне. Приватне и јавне шуме у Швајцарској учествују у укупном броју садница са 30% док је њихово учешће у укупним шумама 44%. Код шума у општинској својини, учешће је обрнуто. У укупној површини шуме општина учествују са 56% а у броју садница са 70%.

Очекивани резултат

Када се код нас својина на шуми пренесе на општине бићемо подручје са најквалитетнијом својином на шуми у Европи. Бићемо испред садашње Швајцарске са учешћем општинских шума у укупним од чак 76%. Биће то повољна својинска основа за остварење највиших резултата у заштити и обнови шума као и најразвијеније дрвне индустрије, развијеније и од данашње Швајцарске.

Из разлога сигурности а и због тога што многи не вјерују у могућност оставрења овог резултата могуће је претпоставити да ћемо у догледном, доста кратком времену, да остваримо свега 33% економског резултата данашње Швајцарске у дрвној индустрији што износи 1.000 КМ вриједности дрвне индустрије по 1m3 остварене сјече.

Обзиром на толику биолошку угроженост шума реално је претпоставити смањење обима сјече онда када се шуме нађу у новој квалитетнијој општинској својини. Умјесто данашњег нивоа сјече од 76% за очекивати је да се она у најкраћем времену смањи на 50%, односно на ниво сјече од 2,3 милиона m3 . На тој основи вриједност у дрвној индустрији у догледном времену би достигла износ од око 2,3 милијарди КМ са око 10.000 запослених.

Није међутим могуће говорити о самосталном издвојеном развоју дрвне индустрије. Развој је јединствен синергијски процес привреде у цјелини, свих њених учесника. Резултати у једној дјелатности се брзо преносе на остале што увећава укупан развојни резултат изнад нивоа појединачних остварења. Због тога је од толиког значаја за развој привреде цјеловитост њене структуре. И на нижим нивоима развијености, уколико је привредна структура цјеловитија, остварује се повољнији резулат од онога када то није случај. Једна од особина колонијалне привреде је управо у непотпуности структуре, што веома снижава резултат. Поједини дијелови привреде могу да буду развијени, али је укупан развојни резултат, због непотпуности привредне структуре веома ограничен.
Само је на потпунијем властитом кориштењу природних богатстава могуће развити потпунију привредну структуру, и на тој основи, и на нижим нивоима природне развијености остварити самосталан успјешан развој.

Убрзан развој дрвне индустрије, на основи нове квалитетне општинске својине на шуми, снажно би подстакао укупан привредни развој. Ефекти у дрвној индустрији, та огромна тражња, снажно би покренула терцијарни сектор привреде (трговина, туризам, угоститељство, саобраћај, грађевинарство, образовање, финансијски сектор, комуналне дјелатности и сл).

Развој дрвне индустрије би снажно подстакао развој осталих индустрија било са:
– становишта властите увећане тражње за тим производима (комплементарне индустрије) или
– појачаним инвестицијама које би дошле са стране преливања ренте од општинског власништва на шуми у опште корисне сврхе.

Оволики развој дрвне индустрије не би био могућ без покретања укупног индустријског развоја. Бројне су индустрије које би се развиле на основи и за потребе дрвне индустрије.

Високи износи ренте које би општине остваривале као претежни власници на шуме, односно већински власници у акционарском капиталу дрвне индустрије, били би снажан инвестициони подстицај за развој привреде у цјелини, посебно индустрије. Ефекат инвестиционог мултипликатора од најмање четири, водио би изузетном убрзавању укупног привредног развоја.

На овим основама реално је претпоставити да би развој дрвне индустрије у вриједности од 2,3 милијарди КМ, у свом укупном, синергијском резултату омогућио достизање укупне вриједности бруто друштвеног производа у Републици Српској од око 7 милијарди, односно увећања вриједности капитала на ниво од 1,8 милијарди КМ. То би донијело нових око 20.000 радних мјеста.

Сасвим је реално очекивати да би се то остварило у веома кратком року, вјероватно у наредних пет година.

У следећих пет година реално је достизање 60% вриједности дрвне индустрије Швајцарске што би на нивоу сјече од 2,3 милиона m3 дало вриједност дрвне индустрије од око 4 милијарди КМ.

Узимајући укупан синергијски ефекат, односно развој комплементарних дјелатности, на тој основи, укупан друштвени производ Републике Српске би порастао на нових око 12 милијарди КМ. Буџетски приходи би порасли за нових близу три милијарде КМ. Укупан број новозапослених у привреди, која свој основ има у развоју дрвне индустрије, тада би био око 35.000 радника, уз увећање капитала од нових 1,2 милијарди КМ.

То је развојни резултат којег је могуће очекивати у наредних десетак година. Тиме би се достигло тек нешто изнад половице развојног резултата земље (Швајцарске) која захваљујући најквалитетнијој својини на шуми, има најразвијенију дрвну индустрију.
Обзиром на нашу изузетну својинску премоћ, која би се остварила, сасвим је реално очекивати крајње превазилажење овог развојног резултата.

Зависно од нивоа сјече, наше општине које сијеку преко 100.000 m3 (Котор Варош, Рибник, Рогатица, Соколац, Србац, Теслић, Фоча, Хан Пијесак, Шипово) увећале би вриједност свог бруто друштвеног производа (БДП) за нових око:

Србац 550.000.000 КМ БДП и 1600 нових запослених
Шипово 850.000.000 КМ БДП са 2.500 нових запослених

Ако би општинама припало 20% оствареног пореског прихода то би увећало буџете ових општина за нових 20 до 30 милиона КМ.

Сразмјерно нивоу сјече велики број општина би остварио битно побољшање свог економског положаја.

Општинска својина, као најквалитетнија својина на шуми, омогућила би убрзано претварање овог нашег огромног шумског у наше огромно материјално богатство. Нова најклавитетнија општинска својина на шуми, коју је потребно остварити, обилан је извор нашег будућег богаћења и запослености. Тек ће се тада видјети које смо силне штете подносили због наше толико погрешне централнодржавне, владине својине на шуми.

Закључак

Својина је кључна економска чињеница. Какав ће се економски резултат да оствари зависи од својине. Нађе ли се у погрешној својини економска појава се квари и претвара у своју супротност. Умјесто запослености и добитака, јавља се незапосленост и губици. До угрожености саме појаве, ако је својина крајње неповољна.

Све говори да је то управо случај са нашим шумама.

У погрешној централнодржавној, владиној својини, шуме су у непролазним губицима који се гомилају. Уз то дрвне индустрије скоро да и нема. Пријетећа је угроженост шума. Због прекомјерне сјече шумама је остављено свега 50 година за обнову што је крајње недовољно.

Висока тендерска цијена обловине и крајња неизвјесност у снадбијевању не дозвољавају могућност развоја чак ни малих и средњих предузећа у дрвној индустрији. Не може се зарађивати и на сировини (обловина) и на готовом производу.
Широм је отворено и питање јавности својине на шуми.

Економска суштина јавности је у наплати дијела остварене нето добити (рента) по основи власништва над природним добром. Обзиром да кориштење природног добра нужно доноси изузетне добити, незамисливо је да та врста предузећа може да буде у економским губицима. Ако је то случај, онда је сигурно да се природна добра налазе у погрешној својини која није у стању да задовољи економски критериј јавности.
То се управо односи на наше ЈПШ „Шуме Републике Српске“ са својим губицима.

Партијски садржај централнодржавне својине на шуми је посебан разлог њене оволике неефикасности.

На другој страни сва искуства говоре да је општинска својина на шуми најбоља, најефикаснија. Општине су најквалитетнији власници шума.

Преносом својине на шуми на општине створиле би се могућности изузетне заштите и обнове шуме уз динамичан раст запослености и вриједности дрвне индустрије, као и привреде у цјелини. Процјене су да би се за наредних око десет година вриједност нашег друштвеног производа заснованог на развоју дрвне индустрије, порасла за око 12 милијарди КМ са око нових 35.000 запослених.

Посебан израз квалитета општинске својине на шуми је што омогућава развој крупних предузећа у нашој дрвној индустрији. То је изузетно повољна основа да ово наше највеће природно богатство претворимо у наше највеће материјално богатство. Само на основи преноса својине на шуми са владе на општине.

Потребно је развити широке друштвене активности да се то оствари.



0 КОМЕНТАРА

  1. Нема државе, заштите природних ресурса и њиховог контролисаног коришћења без чврсте руке.

    Српска има слабе законе, има голим оком видљив спој криминалних лобија и политичара.

    ОТВОРЕНИ ФРОНТ створен потписом споразума о сарадњи између Еколошке партије РС и Ветерана је једини сигуран пут за морални и материјални преображај.

    Борачка организација са својим отуђеним руководством и синдикати су могли спријечити пљачку народа од краја рата до данас, нису то урадили и народ више не треба да им вјерује.

    Милијарде имамо у природним ресурсима, Милојевић је писао о шумама, вјерујте да је то само 5% нашег блага.

    Замислите Српску са честитим људима који воде владу, који имају визију и програм, који сарађују са свима и сваким даном враћају достојанство и снагу свом народу.

    Оволики потенцијал имати у води, рудама, земљишту,шумама, невјероватну инфраструктуру у нажалост уништеним фабрикама и да ниси у стању запослити 100.000 људи за четири године, па људи то је 5% Београда.

    Вјерујте толико је то једноставно,карактер је у питању.

  2. Milojeviću, ti ili si posenilio ili te neko plaća da pišeš budalaluke i gluposti ili ti nikad nije bio poznat pojam proizvodnih troškova i cijene koštanja. Znaš li stara budaletino da drvo ne niče u saksiji, da do drveta koje treba odsjeći treba izgraditi šumske puteve,drvo se ne siječe makasama već motorkama koje hoće gorivo , drvo sijeku drvosječe ,ne rade mufte, odsječeno drvo treba izvući do prilaznog puta i još sto kuraca. Sve bi to bilo u podnošljivo u ma kakvom obliku vlasništva,sa stanovišta ekonomičnosti i produktivnosti, da nije alavih leziljebovića unutar Šuma RS i administracije na svim nivoima. Milojeviću, odgovorno ti tvrdim onih 10% koji se izdvajaju za opštine umjesto investicije idu za plate,regrese,zimnice leziljebovića o opštinskim administrativnim službama. Ako su povod ovoj analizi visine naknada koje se izdvajaju za opštine ,nezaobilazno treba navesti podatak da je prosjek zaposlenih u opštinama razvijenih zemalja 1,2-1,5 na hiljadu stanovnika,u RS je 10-15. Svakako ,problemi su i lopovluci počev od lokalnih šumokradica,šumske mafije ali svaki ekonomista od autoriteta bez puno mudrovanja prvo što će reći i konstatovati je da realni sektor boluje od karcinoma zvanog previsoka izdvajanja za javni sektor.
    O tome šta je potrebno mijenjati da se prodaje namještaj vrhunskog kvaliteta i dizajna umjesto balvana i daske ,nekom drugom prilikom.

  3. ribar
    Možeš li mi nabrojati deset ljudi koji su čestiti i koji bi eventualno vodili vladu a da se trenutno nude na političkoj sceni? Da imaju viziju i program, da sarađuju sa svima i svakim danom vraćaju dostojanstvo i snagu svom narodu. Hajde molim te pokušaj nabrojati deset takvih iz ponude?
    Nemoj samo Milojevića Aleksu nabrajati jer taj još uvijek ima dvije optužnice koje se drže u ladici u tužilaštvu bijeljine još iz doba kad je bio prvi direktor privatizacionog fonda. On je svoje dobre namjere već pokazao, jebeš njega.

  4. Комуниста, немој о људима, мора се бар што се мене тиче очувати дигнитет људи које познајем и поштујем.

    Ја нисам само коментатор, није моје да пишем и говорим као обични грађанин, без обзира колико тренутно имамо или немамо одговорност, није моје да као предсједник једне авангардне партије распредам по порталима о људима.

    Програм,одговорност и дисциплина је оно како ја видим Српску од 2014. године.

    Написао сам већ о ОТВОРЕНОМ ФРОНТУ који ће сигурно идуће године бити на челу промјена, могу само гарантовати ако треба и животом за себе и програм.

    Могу гарантовати да ће Ветерани бити прави представници бораца и народа, да ће часно бити коректив и највећа контрола властима на свим нивоима.

    Ако народ буде паметан мало или скоро нико од садашњих и бивших стечајних управника Српске неће се ништа питати.

    Ново вријеме, нови људи, одговорност животом и ето државе, посла и правде.

  5. ribar
    Nisu problem imena, htio sam ti reći da skoro da nema čovjeka koji se u nekom trenutku javio u politici a da se nije okaljao. Svi su isti. O kakvim pozitivnim promjenama mi onda možemo govoriti. Moraju se pojaviti sasvim novi ljudi, domaćini za koje svi u selu mogu da stave ruku u vatru da neće ukrasti ni lažno svjedočiti. A to je teško jer te domačine niko ne stavlja na svoje liste.
    Kad stranke ne bi kupovale glasove po 20 km možda bi bilo bolje, ali narod kao narod, gleda da uzme makar tih 20 km pa šta bude. Svi znamo kako se u poslednjem momentu kupuju glasovi od strane stranaka koje imaju novac a to su SNSD, SDS, SP, DNS…ostali sastave listu i čekaju da se narod probudi, ali narod je čudo.
    Teško bez neke revolucije da se šta promijeni. Zato nam i jeste ovako. Da je sreće, boračku bi vodio Slavko Lisica, Milomir Savčić, Legenda, Slavko Aleksić…. a ne bi Ćurguz i Vukotić. Eto zato sam te pitao o imenima, jer je teško nabrojati poštene ljude u politici koji nisu imali priliku i prokockali je, a ako nabrojiš deset časnih, onda ti uopšte nisu politički angažovani. Zato su promjene teške, a ovo što se kod nas radi nisu promjene nego zamjene, igraju jedni, pa drugi i samo traže svoj termin kad oni igraju. Briga njih za narod.

  6. Завади па распродај…тако се то ради!

    Мислим да би после ове одлуке, наше комшије муслимани требали бацити слике свог Алије Изетбеговића и умјесто његових у своје станове и куће поставити слике милосмрада додика, тај је ефикасније етнички очистио просторе БиХ од Срба, него што је то Алија радио ватром и барутом!

    Комотно треба укинути и те општине, јер њихова сврха је беспотребна! Шта ће један начелник, једном грађанину? Шта му он може понудити, које ријешење наћи? Шта је потребно грађанима малих општина, осим катастра у општини?? Ништа, јер овом бандитском политиком снсд-а, општине ће престати давати стипендије својим студентима, престати издвајати било какве субвенције за своје грађане и претвориће се у потпуног друштвеног паразита локалне заједнице!

    Занимљиво да се додиков клан лафо уби причом о децентрализацији, а ту гдје се он пита увео је најгори и најпогубнији облик централизма!

  7. Част побројаним, све их лично познајем и поштујем.
    Мислим да је руководство борачке од рата до данас изгубило сваки смисао, јер су основани да заштите грађане и имовину.

    Нису свој задатак остварили највише због тога што су били на буџету.
    Нема праве критике и указивања на криминал кад те вози службени ауто и примаш плату(да је само плату) од онога кога треба да контролишеш.

    Исти случај је и са синдикатом, друга би била прича да није уништена производња па да штрајк праве производни радници, они који својим радом зарађују новац себи, професорима, докторима, влади, општинама и свима на буџету.

    Значи ако хоћемо праведно друштво, борци који могу да контролишу рад владе и скупштине морају бити удружење грађана без плате као што су Ветерани и остала удружења, видјећеш онда како се буне вође и раде за опште добро, што је циљ Ветерана и због чега смо потписали споразум о сарадњи.

    Лако је за раднике који раде у борачкој, њих треба да преузму министарство и општине(нема их више од 150), изабране на мандат треба укинути, свака општина има по једног, плус руководство, плус службено возило,плус репрезентација, плус…………..

    Кад то урадимо онда нека се Борачка и Ветерани утркују у борби за права бораца.

    П.С. Мало лицемјерно према мајору Вукотићу, човјек је као и сваки други борац, неправда која се осјети на сваком кораку, незапосленост и катастрофално стање бораца и њихових породица је натјерало много бораца у РС да нешто промијене.
    Борачка није испунила свој задатак па су се људи организовали да нешто промијене.
    Ево ти примјер.
    У Палама је организована екипа ветерана у којој су борци прослављених Бијелих вукова, чете Рајка Кушића, Милоша Вукадина -Швабе,све специјалци прослављених покојних команданата и борци из осталих батаљона.

    Тако је и у многим другим градовима, ти сад оцијени колико вриједе ветерани па удри по њиховом руководству, има их у руководству на десетине бољих од сваког у борачкој организацији.

    Значи заштита природних ресурса и будућност наше дјеце је у памети наших грађана, у праведној борби ОТВОРЕНОГ ФРОНТА коју сметало то некоме или не воде Лазаревић и Вукотић са људима којима је доста демагогије, пљачке, сиромаштва и кроз то урушавања Српске које води самоуништењу.

    Надам се да се разумијемо.

  8. Симо,
    за сваки проблем има рјешење.
    Професор је побројао државе и навео власништво над шумама, као и начин како се њима управља у тим земљама.

    Није моје да ја сад овдје улазим у полемике, ипак једна је ствар сигурна, те све земље користећи контолисано шуме и стимулишући финалну производњу послују позитивно.

    Са друге стране у свакој од тих држава заштита и пошумљавање су на нивоу какав смо ми имали прије 30 године, чак и боље.

    Систем је све, ми немамо система ни контроле, тако да под овим условима немамо никакву шансу да имамо финансијску добит и отворимо минимум 5-10 хиљада радних мјеста било да је власник шуме општина или влада.

    Не праве село, град или државу само ресурси,код системски уређених држава гдје влада закон то чине и праве људи.

  9. Najveća opasnost po čovečanstvo i svaku državu pojedinačno je nekontrolisan i ničim ograničavan porast populacje. Morala bi svaka država i njena vlada na napravi strategiju razvoja privrednog sistema zasnovanom na raspoloživim prirodnim i ljudskim resursima i da sa tim
    privrednim sistemom uskladi broj stanovnika koji mogu normalno da žive od tih resursa. A obrazovni sistem bi bio podređen privrednom sistemu i privreda bi to diktirala.
    Zakon o porastu populacije bi regulisao na koliko stanovnika bi se morala svaka država ograničiti.
    Dalje bi zakon o porastu populacije propisivao koliko porodice smiju imati dece. Po svim matematičkim demografskim proračinima, na postojećem nivou nataliteta i mortaliteta, porodicama bi bilo dozvoljeno jedni dete. Na taj način vi se zaustavio dalje porasta populacije u svim zemljama. Humanije je da se porast populacije reguliše zakonom nego ratom, siromaštvom, glađu, bolestima, epidemijama…
    Kinezi su na ovaj način pokušali usporiti i ograničiti dalji porast populacije. Njihovo populacioni zakon nije dobar jer je po njemu
    oporezivano drugu i treće dete a nije zabranjivano.
    Tu je nedostatak ovog zakona koji je na snazi 35 godina. Kinezi su morali izričito zabraniti 2 dete.
    To nije urađene iz nekih tradicijskih razloga, pa poreza plaća, a često utajivan po kojekakvim zabitima nije bio dovoljan da razvije privedni sistem, koji bi bio prilagođen najnovijem porastu populacije.
    Po mom zakonu, svaki čovek, roditelj bi bio odgovoran za rođenu decu u njihovu sudbinu kad porastu. Nemogu se roditelji amnesirati od odgovornosti zato što njihovih dvoje, troje četvori ili čak i više dece namaju zaposlenje, nemajui život.
    U veliko meri za ravnopravnu i kontinuiranu distribuciju obrazovanja, stručnosti i znanja u privrednom sistemu je kriv potpuno razoreni obrazovni sistem koje je najviše na svom visokom a u velikoj meri i srenjem nivou, doveo do hiperpordukije diploma is tručnih zvanja be znanja i stručnosti, koji bi morali imati. Smatram da je to najizraženije u zemljama poput BiH RS.
    Proces uništenja života naroda u BiH i RS je daleko odmakao. posledih 20 godina.
    Novi zakon o ograničavanja porasta pošulacije bi omogućio
    zaustavljanje daljeg porasta populacije kojii vodu i stravičnu demografski, ekonomsku, ekološku i drugu krizu.
    Razlog zašto vlade ne žele ovaj zakon i dalji porast populacije
    prepustiti njegovom stihijskom procesu je što time žele prikriti emigraciju, bolesti i rano umiranje i na kraju ono što je najvažnije potpuno uništene život i egzistenciju polovine populacije koji su osalu bez posla i preživljavanja.
    Stihijski proces porasta populacije to neutrališe i kompenzuje.
    Novi zakon bi svakom članu društva predviđao pravo na posao u skladu sa stručnošću i znanjem.
    Zakon o zaustavljanju porasta populacije bi sprečio porast populacije preko limitiranog broja koji može da iznese privredni sistem države.
    Pred ovog zakona nužno bi bilo doneti i zakon o iseljavanju i privatnom preduzetništvu stanaca, u prvom redu kineza, arapa i ostali.
    Zakon bi predvideo njihovi hitnu deportaciju u zemlju porekla.
    Pre ovog zakona na prvom mestu bi bilo nužno i hitno potrebno izgraditi novi privredni sistem.
    A to pdrazumeva ukiidanje sitnosopstveničke svojina nad preduzećima.
    Uvođenje akcioarske svojina. Da bi se izvršila ova svoijnska transformacija potrebno je izvršiti reprivatizaciju trenderske privatizacije započeta 1997 godine, i ono šteo je nezakonito oteto o radnika po višestruko nižim cenama, kroz prikazane fiktivne gubitke i dugove preduzeća mora biti vraćeno radnicima.
    Dalje bi naučni instituti i razviali projekat privrednog sistema. Za svaku privednu granu bi postojali odrećeni instituti sa stručnjacima za pojedinu oblast privrede.

  10. Evo šta kažu o ovoj temi ekonomski zakoni. Nivo ekonomičnosti i produktivnosti u poslovanju Šuma RS treba podići na što veći nivo,što znači otpustiti viškove zaposlenih,ukinuti naknade opštinama i sve vrste nepotrebnih troškova i davanja , a sve u cilju smanjenja cijene koštanja finalnog proizvoda. Sa takvom cijenom moguće je zavisno od ponude i potražnje ulaziti u tržišnu utakmicu na domaćem i stranom tržištu , i ostvarivati zadovoljavajuće rezultate poslovanja. Sa povoljnijom cijenom oblovine i drvoprerađivači bi u startu biliu poziciji da proizvode jeftiniji proizvod (namještaj,stolariju,ambalažu,papir) i normalno kapacitete bi locirali radi smanjenja troškova , što bliže područijima ,opštinama, gdje se eksploatiše šuma. Za pretpostaviti je da bi u ovim opštinama postojali i centri, škole za obrazovanje kadrova za proizvodna zanimanja u drvoprerađivačkoj industriji. Lokalne zajednice osim zapošljavanja stanovništva, imale bi koristi i punile budžete po osnovu indirektnih i direktnih poreza, a pravilu što viša faza prerade ,to veća korist za društvenu zajednicu. Evo o ovoj temi sam na brzinu napisao nekoliko redaka,dalo bi se još toga stručnije reći i napisati, ali u suštini ništa više ni pametnije osim da je ostvarivanje profita pokretač, motorna snaga, i najvažniji smisao u ovoj priči.
    Ništa novo moglo bi se reći, osim da bi pod hitno u Šumama RS trebalo otpustiti viškove zaposlenih,u opštinama i državnoj administraciji takođe, što se jedino može postići mjerama prinude, i zakonima koji bi red uvodili poštivanjem svjetskih standarda kada je riječ o zapošljavanju u javnom sektoru. To su bolni procesi koji zahtjevaju dobro osmišljenu i provodljivu socijalnu politiku ali druge nema ,osim samouništenja. Ogromnu dozu pesimizma u ostvarivost prednjeg daju neodgovorni političari i šta drugo reći, ludaci u ekonomskim institutima.

  11. immortal, 29.05.2013. 00:29:31
    Gospodine immortal ti ovde pišeš samo o svojim ličnim egositični, uskosebičnim interesima kao neki privatnik, kapitalista neoliberal, da li ti vidiš kao narod živi i do čega su ti i takvi ko ti doveli ovo društvo.
    Samo mi odgovri na jedno jednostavno pitanje.
    Da li će ti tvoji lekari i ti riješiti problem nezapoelnosti i stvoriti privrdu koju su tavki ko ti uništili.
    Da li će neko u državi riješiti problem nezapoelnosti koji je stalno u poratu kao što je ničim ograničena poulčacija u porastu. Da li misliš da se može poras popučacije prepustiti stihiji i volji pojedinca?
    Problemi o kojim sam pisao su opštečovečanski, ja tražim humanisitčko rješenje probvlema, a ti bi da ti razriejšiš tržišno, ratovima, siromaštvom, bolestima.
    Bolje da zakon ograničava taj porast populacije nego ratovi, bolesti, siromaštov, glad, epidemije….
    Ili Novi sveski poredak. Sve ovo što si nabrojala oni rade. Sada je u planu sterilizacija stanovništva vakcinama i GMO…
    Valdari sveta uporno rade na smanjenu populacije. Postoji jedna geopolitička strategija Zapada koja se nije menjala 2000 godina.
    Nekontrolisan porast populacije je doveo do uništenja prirode i resursa, zagađenja, bolesti, ratova.
    Vladairma sveta je u prvom momentu bilo u interesu da populacij raste. Oni su od njih pravili pare.
    Sad kad su pridrodni resursi Zapada i Evrope istrošeni, kada su akumulirali ogomna materijalna bogatstva radom ogromnih masa prenaseljene populacije, sada bi da tu populaciju postepeno svode na razumno i održivu meru.
    Ja sam za zakonom ograničen porast populacije, a ti si za ratom,bolestima, siromaštvom i glađu ograničen porast populacije. Porast populacije na neki načim mora biti ograničen.
    Ovi naši političari bi htjeli da to bude tržišno i
    stihijski razrešeno a ne humano zakonom.
    21 vijek je vijek konačne odluke ili će kapitalizam uništiti čovečanstvo i ili će se čovječanstvo obračunati sa neoliberalim kapitalizmam.

  12. Вјероватно је имортал против мене из политичких разлога али стварно је у многим стварима у праву.

    Тема су шуме, један од природних ресурса Српске који може запослити бар 10.000 људи.

    Не могу да вјерујем после ових података у колумни да коментаришемо о наталитету(нас треба више, о другим ми и да хоћемо нећемо одлучивати),коментаришемо о именима који као треба да преузму управљање државом.

    Ово је прилика за добру расправу компетентних и мање компетентних о том природном ресурсу и како да од тога имамо користи са једне страна, са друге како да то контролисано користимо и обновимо.

    Немају све општине шуме, неке имају друга богаства и о томе треба отворити причу.

    Дајте људи конкретно и коректно.

  13. Имортал, 29.05.2013. 00:29:31

    „@Naučni institut

    Ti se obavezno moraš javiti ljekaru. Ovim svojim postom si se forsirano popeo u sam vrh liste ludaka kojih ovdje, na žalost, ne manjka.“

    Послушајте, господине „Научни институт“! Овом човјеку треба вјеровати. Његова знања из макроекономије и филозофије су му омогућила да са сигурношћу може да дијагностикује да је неко луд. Прозвао ме прије неколико дана психијатром зато што сам лоцирао проблеме његовог ума, а сада се и сам појављује у тој улози. Његов алтерего ће Вам тај феномен мало боље објаснити. B-)

  14. Naučni institut, 28.05.2013. 23:12:35

    Пораст популације не представља никакву опасност за човјечанство. На овом свијету постоје такви ресурси да се може прехранити пет пута већа популација од ових 7 милијарди на планети. Кад је у питању Република Српска, цјелокупна популација која тренутно живи у њој тешко да прелази милион људи и уз домаћинско управљањем друштвом никакав проблем не би био да нас је 2 милиона, а да нормално живимо и развијамо се. Тврдњом да треба ограничити породице на јено дијете упадате у замку старења популације са свим негативностима које оно носи. Нећемо ваљда деценијама остати на 50% запослености.

  15. Ovaj zakon bi bio dobar, ali je teško to progurati u skupštini čak da su tamo razumni posalnici i stručnjaci a ne ova skupštinska rulja.
    Svaka racionalna država koja misli na budućnost bi morala da razmili šta će raditi kad bude imala dupl više stanovinika za nekoliko decenija prosečno 50 god. O populacionom rastu niko na ovim prostorima nije mislio ni u bivšoj jugoslaviji. Populacija naroda koja živi na jednoj teritoriji je u stalnom porastu, dok se prirodni resursi smanjuju, a privreda ne razvija. Mi da imamo intelektualnu elitu kao što nemamo, ona bi se ovim problemima bavila. Jer je strašno težak
    posao organizovati životno ustrojstvo jedne zemlje i naroda.
    Poslednjih 30ak i više godna nije htio ozbiljno hto da se bavi ovim problemom. Da li zbog neznanja ili zbog toga što bi ograničavanja porasta populacije na potrebnu meru bilo nepopularno u narodu koji je
    navikao da ima po desetoro dece pa da ta deca nemaju ni hleba i da postanu jeftino roblje za evropski korporatizam.
    Ovaj zakone bi se kosio sa ogromnim istorijskim tradicionalnim nasleđem, ali za sve pa i za populaciju moraju postojati granice kao što ih i teritorija i prirodni resursi imaju.
    Pošto nije bilo pameti da se porast populacije zakonski regulište u bivšoj SFR a onda posle i njenim republikama prešlo se na tržišno razrešavanje problema rasta populacije ratovi, siromaštvo, bolesti,
    glad…
    Da li bi se mogli naći profesori na našim univerzitetima koji bi prihvatili da se studiozno bave ovim problemom?
    Nikoga iz vlasi i države ovo ne zanima. Narod bi sa njima bio zadovoljad kad makar ne bi nanosili ovoliku silnu štetu radeći za Zapad i one koji su ih doveli na vlast
    Na vlasti su potpuni diletanti, šarlatani, organizovani kriminalci, banditi, najgoras hulja, šljam i ološ ljudiski koji se samo bori da što više opljačka, rasproda i zaduži narod a sve nagomilane probleme koje su napravili da ostavi u nasledstvo buudćim generacijam koje će upropastit kroz obrazvoni sistem i od njih učiniti ljude nespobne da
    vode državu, to će biti takvi profili ljudi koji će biti jedino sposobni da budu robovi u okuparanih kolonije prepuštenoj pljački Zapada.
    Oni neće biti spremni ni zašta da se žrtvuju, još manje nego sadašnji vlastidršcu.
    Ove budale na vlasti 5 mesecu raspavljaju okd 10% smanjenja budžetarske plate a te plate su upravo u tako naduvane stanim kreditima, da bi se ubacio stani bezvredni novac u monetarni sistem i fond PIO. Budžetari su pomislili da je to zbog toga što zaslužuju kao
    drž službenici. Kad bi bilo po zasluzi ne bi je nikako imali. Umesto odmah da se skine 60% i pola administrancije preusmeri u privredu.
    Rešavanje problema ograničenja porasta populacije se ne može prepustit svesti pojedinca indiviudie, jer njegova svest usled medijke
    sluđenosti ne može dopreti do tog nivoa poimanja problema, pa se posle čude i pitaju, odakle nezaposleost, uništeni životi više od pola populacije.
    MI čak da smo zadržali predratnu privredu i da smo imali vlast koja je okrenuta razvoju i da smo nastavili sa industrijskim ravojem i proizvodnom bi imali ogroman problem sa nezaposlenosti, ali bi tada
    zbog veće zaposlenosti imali mnogo veći porast populacije da bi to uvećalo nezaposlenost , optererećenje na privredu. Trenutno dalji veči porast populacije sprečava ovaj drugi mehanizam – tržište koje je na ovom nivou privrede, zaduženosti, deficita proizvelo siromaštvo, nezaposlenost, glad bolesti, prevremeno umiranje. I tako mi kao narod umesto da se bavimo uzrocima i korenom problema mi samo pričamo i posledicama. To radi glupave komercijalne televizije kao BN, ATV.
    Narod je toliko utučen, nemoćan, u dobroj meri sam kriv, jer se ne bori. Šveđani imaju 100 puta veći BDP po glavi stanovnika a videli smo pre neki dan proteste. A kod nas vlast teroriše narod, otvoreno ga ubija, držeći ga kao taoce opljačkano izdato i predato.

  16. Симо, није овај прича против бнтв и атв, прије ће бити да је неки ваш на допусту.
    Чуди ме да ти и твоји нисте осули паљбу по професору, мало је превише тачних података, можда због тога ћутите.

  17. Г. Милојевић је упао у политичку замку и сада заговара политичке ставове опозиције. Нама требају реални и непристрасни аналитичари који ће да направе реалан и непристрасан план шта са шумама, како развити дрвну индустрију. Надлежности, политичарење… немају никаквог смисла и не користе никоме.

    Рамштајн, видјела сам реплику на другој теми. Прерачунај стипендије и упореди их са накнадамо. То не може да се упореди. На стипеније одлази пар десетина хиљада марака, груба процјена и још сам претјерала, одлази много мање. Овде се ради о стотинама хиљада марака накнада које користи и троши општинска администрација, начелници и локална мафија. Народ нема никакву корист од тога. Молим те да се не бавимо политиком већ да извршимо притисак, ако икако можемо, да новац дође до народа и да се шумама посвети пажња у смислу онога што сам навела у првом пасусу. Пренијети надлежност општинама би докинуло и онако уништене шуме и доводило до крвопролића. Таквим причама, полиичарењем, само продужавамо агонију.

  18. krugman jе дао веома добре препоруке. Можда чак и није потребно претјерано отпуштање, али усклађивање плата у јавном са платама у реалном сектору, а самим тим смањење истих би довело до значајних резултата.

  19. anja banja luka, 29.05.2013. 23:28:43

    Овом наредбом режима о сакаћењу општинских буџета, кориштењем природних ресурса, који се гле чуда налазе баш на простору тих општина од којих највише користи и има режим, а не њени становници, је злочин према тој популацији!
    Тешки злочин. Нема ту шта да се политичи, јер закидањем тих средстава, прво се тјерају млади људи из те општине негдје вани, било куд, прво ће да страдају студентске стипендије, па онда спортска и културно умјетничка друштва, културне установе, просвета, књижевност, спортске активности,… све оно што живот чини мање напорним, а боље подношљивим и у тим малим срединама!
    Шта је поента укидања свега тога, због једног предузећа и њихових плата? Ко је довео такву државну фирму у то катастрофално стање? Гдје је ту одговорност? Ко треба да одговара пред судом и пред народом? То су општа питања, не само политичка!

  20. Trebalo bi višestruko povećati cenu oblovine, i na taj način sprečiti izvoz naših drvnih sirovina. Na taj način bi naše drvene resurse sačuvali za domaću drvnu industriju i tako bi umesto izvoza struje i balvana struju i balvane angažovali u našoj domaćoj drvnoj industriji, uposlili radnike, povećali realni materijali bruto društveni proizvod. (Balvan izvozi balvan)
    Po drvom industrijom podrazumevam proizvodnju drvne građe, stolarije, nameštaja itd.
    Što se tiče zakona o ograničanju nekontolisanog porasta populacije i njene neusklađenosti sa BDP i privrednim razvojem i resursima trebalo bi uspostaviti balans između resursa, populacije i privrednog razvoja.
    Društvni sistem bi morao stajati na dva tri temelja privredni sistem, onrazovni sistem i monetarni sistem.

Оставите одговор