Благи закони и неефикасност легализују сукоб интереса

Транспаренсу Интернешнал Босне и Херцеговине (ТИ БиХ) објавио је нови Извјештај о мониторингу унапређења законског оквира и имплементације закона о сукобу интереса у Босни и Херцеговини за 2012. Спречавање сукоба интереса у извјештајном периоду доживљава озбиљан пад, углавном усљед одсуства политичке воље за унапређење постојећих законских рјешења, као и за имплементацију закона на свим нивоима. […]

уторак, април 30, 2013 / 09:44

Транспаренсу Интернешнал Босне и Херцеговине (ТИ БиХ) објавио је нови Извјештај о мониторингу унапређења законског оквира и имплементације закона о сукобу интереса у Босни и Херцеговини за 2012.

Спречавање сукоба интереса у извјештајном периоду доживљава озбиљан пад, углавном усљед одсуства политичке воље за унапређење постојећих законских рјешења, као и за имплементацију закона на свим нивоима.

Током 11 година, од како је на снази Закон о сукобу интереса у институцијама власти БиХ, извршене су четири измјене и допуне овог закона којима се константно сужавао круг функција и лица на које се закон односи, као и ситуација које доводе до сукоба интереса, чиме се слабио учинак овог закона. Најдрастичнији приступ слабљења Закона присутан је у новом пројекту измјена, који је Савјет министара БиХ усвојио, а који за циљ има потпуну политизацију процеса одлучивања о сукобу интереса и либерализацију прописа, а о којима је ТИ БиХ већ реаговао са коментарима упућеним институцијама,

На нивоу Федерације БиХ, активност на усаглашавању законских рјешења у односу на Закон БиХ потпуно је изостала. На нивоу Републике Српске, у току су измјене Закона о спречавању сукоба интереса у органима власти РС, гдје, иако се поједини термини и одредбе детаљније дефинишу и појашњавају, и даље кључна питања нису адекватно третирана – прије свега у погледу усклађивања са државним законом, и у погледу санкција које нису ни изблиза у сразмјери са штетом коју прекршиоци Закона могу нанијети јавним средствима и јавном интересу.

Неусклађеност санкција са могућом добити видљива је на примјеру ЦИК БиХ, која је од почетка примјене Закона изрекла 118 новчаних санкција у укупном износу од 409.500,00 КМ, од којих је 88 реализовано у потпуности, док се 10 уплаћује сукцесивно, што укупно износи 267.380,00 КМ. Од тога у 2012. години њих пет у потпуности и три сукцесивно у укупном износу од 24.500 КМ. Поредећи буџетске приливе кроз наплату санкција и штету насталу због сукоба интереса јавних званичника, а медијски и други извјештаји често говоре о вишемилионским износима, диспропорција у корист оних који се налазе у сукобу интереса је више него изражена. ЦИК је у 2012. години покренула само 13 поступака за утврђивање постојања сукоба интереса. У шест предмета утврђено је да нема елемената за изрицање санкције, након чега је поступак обустављен, док је у седам предмета донесена одлука о изрицању санкције неподобности кандидовања за било коју функцију изабраног званичника, носиоца извршне функције или савјетника у периоду од четири године. Од седам изречених санкција 1 или 14% се односе на званичнике на државном нивоу власти, једна или 14% на кантоналном и пет или 72% на општинском нивоу власти, што потврђује и раније налазе да се углавном санкционишу званичници на нижим нивоима власти, док су они на највишим нивоима заштићени.
На нивоу РС, од укупно 19 донесених рјешења, Комисија за спречавање сукоба интереса је у 2012. години донијела шест рјешења којим је утврђен сукоб интереса и 13 рјешења којим је обустављен поступак.

Неефикасност у провођењу закона на различитим нивоима, узрокована и самим недореченим и благим законима, који се још додатно настоје ублажити, карактеришу активности на спречавању сукоба интереса у БиХ. Уколико измјене Закона о сукобу интереса на нивоу БиХ буду усвојене у хитној процедури, стање ће се додатно погоршати, а сукоб интереса легализовати. ТИ БиХ стога још једном апелује на све релевантне и међународне и БиХ институције да спријече потпуно уништавање законског оквира и да се умјесто тога напори уложе на његово усклађивање са позитивним међународним стандардима и на јачање институција које их проводе.



0 КОМЕНТАРА

  1. У општини неки човјек опсовао мајку службенику.
    Службеник је само разгласио по сусједним канцеларијама шта му је речено и онда је његових 40 колега претукло овога што је опсовао јер је опсована МАЈКА и осталим службеницима или мајка,тетка,стрина,амиџиница,дајиџиница,ујна,јетрва,заова,…

    :D:D:D

    Власт ће морати прије или касније да растјера породице надарене за рад у државним органима из разлога што је најмање 50% проблема које сада има власт узроковано понашањем јавних службеника који раде само у интересу своје хорде,чопора,породице,села или брда с којег су дошли
    колективно у државне институције.

    http://youtu.be/yzqTgUCBhR8

Оставите одговор