Влада тајним уговором опростила дугове Њефтгазинкора

"Њефтегазинкор" купац Рафинерије нафте Брод, Рафинерија уља Модрича и "Петрол" Бањалука никада неће испунити обавезе из основног уговора о приватизацији попут обима производње и продаје, признаје се у једном од службених докумената Владе Републике Српске који су у посједу пословног портала Kaпитал Правдајући неиспуњавање обавезе „Њефтегазинкора“ тадашњи министара индустрије, енергетике и рударства РС Жељко Ковачевић […]

четвртак, јул 9, 2015 / 16:49

"Њефтегазинкор" купац Рафинерије нафте Брод, Рафинерија уља Модрича и "Петрол" Бањалука никада неће испунити обавезе из основног уговора о приватизацији попут обима производње и продаје, признаје се у једном од службених докумената Владе Републике Српске који су у посједу пословног портала Kaпитал

Правдајући неиспуњавање обавезе „Њефтегазинкора“ тадашњи министара индустрије, енергетике и рударства РС Жељко Ковачевић предлаже Влада да усвоји Други Анекс основног уговора о продаји државних акција којим би се брисале обавезе руског партнера, од обима прераде сирове нафте до обавезе изградње пруге Брод-Модрича вриједности неколико десетина милиона евра.

Влада Српске је, скривајући од јавности, 2013. године усвојила Анекс II уговора и тиме практично „амнестирала“ руског партнера од испуњавања неких од најзначајнијих услова за продају нафтне индустрије Републике Српске.

Пруга би коштала 200 умјесто 45 милиона евра?!

Уговором о продаји дефинисано је јасно да руски инвеститор има обавезу да изгради пругу од Брода до Модриче. Међутим, тајно усвојеним Анексом 2. та обавеза је избрисана.

Тадашњи министар Ковачевић у попратном акту упућеном Влади објашњава да је „Уговором предвиђено да купац за пругу издвоји 45 милиона евра, а остатак новца Влада РС“.

Али, касније су „открили“ да би према „понудама које је прикупило Министарства саобраћаја, цијена изградње пруге коштала више од 200 милиона €, те је договорено да се та одредба из уговора брише, те да се тражи економичније и рационалније рјешење“.

Ковачевић у службеном обавјештењу Влади оправдава нове уступке руском инвеститору. Отворено се стављајући у њихову одбрану, тадашњи министар индустрије, тражи од Владе да прихвати да је Програм реконструкције завршен, иако ће Рафинерија прерађивати милион умјесто 4,2 милиона тона нафте годишње, како је планирано након реконструкције.

„Уговором о продаји утврђена је обавеза купца да у периоду реконструкције, који је истекао 17.03.2011.године, реализује програм реконструкције. Програм реконструкције је подразумјевао финансирање цца 322,8 милиона еура што је требало обезбједити услове да Рафинерија нафте након истека периода реконструкције ради са капацитетом од 4,2 милиона тона прераде сирове нафте на годишњем нивоу, да Петрол оствари пласман производа од цца 2 милиона тона годишње и да Рафинерија уља продукује годишње, минимално 72 000 тона својих производа. Међутим, након закључења Уговора о продаји, у Европској унији и државама у региону смањен је дозвољени садржај неких материја у дериватима нафте. Тако је и у БиХ 2008. године усвојен нови стандард (тзв. Еуро 5). Из тог разлога купац је био принуђен да значајно измијени Програм реконструкције и модернизације нарочито Рафинерије нафте у Броду. Ове измјене су значајно повећале обим потребне реконструкције, модернизације постојећих и изградњу нових секција које нису биле планиране што је резултирало значајним повећањем потребних инвестиција, продужило рок потребан за реализацију цијелог инвестиционог програма.

Надаље, појавио се објективан проблем отпреме произведених деривата из Рафинерије нафте. Корито ријеке Саве није оспособљено за водени транспорт (ријека је пловна само око 2-3 мјесеца годишње), а не постоји могућност отпреме жељезницом. У Рафинерији нафте Брод се континуирано од 2009. године производи око 1 милион тона нафтних деривата колико је и горња граница отпреме производа ауто транспортом. Напомињемо да је у септембру 2011. године завршена реконструкција секција 31,32 и 37 чиме су створени услови за пуштање у рад „Нове линије“ са капацитетом за прераду 3 милиона тона сирове нафте годишње на истој. „Нова линија“ је пуштена у рад 08.10.2012. године.

Због лимитираног капацитета отпреме деривата, Рафинерија нафте је принуђена да прераду сирове нафте задржава на нивоу од око милион тона годишње. Обзиром да су перформансе модернизоване „Нове линије“ значајно боље од перформанси „Старе линије“, прерада се врши са минималним оптималним капацитетом „Нове линије“. Из тог разлога у наредном периоду неће бити у могућности да врши континуирану прераду, већ са застојима у раду секција примарне прераде нафте“, пише Жељко Ковачевић.

Оптима умјесто Петрола

Он признаје и да бањалучки Петрол неће, како је договорено, продавати два милиона тона годишње, јер је, ето, тај посао преузела на себе „Оптима група“.

„Што се тиче капацитета пласмана Петрола од 2 милиона тона годишње, напомињемо да је након потписивања Уговора о продаји основано ново предузеће Оптима Група, која умјесто Петрола обавља тај дио трговине на велико, тако да сам Петрол неће бити у могућности да достигне тај пласман ни када Рафинерија нафте повећа производњу“, каже Ковачевић.

Он тврди да је Њефтегазинкор до 31. октобра 2012. године уложио 530 милиона евра у реконструкцију Рафинерије нафте.

Влада Русима обећала земљиште у луци Плоче

Једном од одредби Анекса 2 Влада се обавезала да ће Русима омогућити куповину земљишта за изградњу нафтног терминала у луци Плоче.

„6.1.7. Продавац ће у складу са законом, по посебном Уговору омогућити куповину земљишта у луци Плоче за изградњу терминала за деривате нафте, акција нафтовода од луке Омишаљ до РН и цјевовода за деривате од РН до луке Опатовац, по праву прече куповине у случају да Република Српска буде призната као законски власник те имовине, односно акција“, наводи се у Анексу 2 Уговора који је у посједу Капитала.



0 КОМЕНТАРА

Оставите одговор на marija Одустани од одговора