Умјетничка голгота и увреда мртвих

Када је прије неколико година у бањалучком Банском двору изведен Моцартов "Реквијем", под пуним свјетлом телевизијских рефлектора и у бијелим кошуљама, маестро Станко Шепић је критику тог мегаломанског залогаја провинције свео у двије реченице:"Првокласан слет. А где је штафета?" Пише: Горан Дакић Слично би се могао описати и ораторијум Голгота јасеновачка“, коју је, према поеми […]

субота, мај 11, 2013 / 08:03

Када је прије неколико година у бањалучком Банском двору изведен Моцартов "Реквијем", под пуним свјетлом телевизијских рефлектора и у бијелим кошуљама, маестро Станко Шепић је критику тог мегаломанског залогаја провинције свео у двије реченице:"Првокласан слет. А где је штафета?"

Пише: Горан Дакић

Слично би се могао описати и ораторијум Голгота јасеновачка“, коју је, према поеми Ранка Павловића и нотама Александра Вујића, финансирало Министарство просвјете и културе РС са цијелих 120.000 марака. Међутим, оно што је најављено као један од најважнијих културно-историјских догађаја у историји Републике Српске, претворило се у кич модерне музике.

Дукат дајем оном ко је разумио више од два стиха хора или солиста, а читав ковчег блага ономе ко се већ на првој кривини није изгубио у дисхармоничним општим мјестима Вујићеве композиције. Другим ријечима да на балкону Банског двора није писало Ораторијум Голгота јасеновачка само би композитор, писац и Министарство знали зашто гудала клизе о жице виолине и зашто се хор труди да ухвати корак на том путу који поплочан бесмислом жури ка свом умјетничком краху.

Најављен као премијера, ораторијум Министарства просвјете и културе највећим је дијелом скрпљен од ранијих Вујићевих композиција. Посљедњи став ораторијума, Вјерују, премијерно је изведен у Нишу прије три године.

Такође, Вујићева композиција Оче наш, која је у казан ораторијума усута као Српска молитва, изведена је, примјера ради, у новосадској синагоги 2010. године. Ова композиција се, у њемачкој редакцији, звала Pater unser и изведена је не знам гдје, али да је изведена – јесте. Ако новинар лаже, не лаже јутјуб.

Слично је и са Јеврејском молитвом, а да не би затрпавао пријеко потребан простор линковима, усмјеравам потенцијалног невјерника ка претраживачу. Ако се, дакле, прихвати факат да је дио ораторијума рециклиран и потопљен у музику без музике – добијемо Горана Бреговића модерне музике, при чему Бреговић у овом случају треба да искаже сав компилаторски потенцијал.

Не знам ко се више мучио на тој "свечаној премијери" – чланови оркестра и хора који су се пробијали кроз Сциле и Харибде дисхармонија српске модерне музике или публика у сали. Једини побједници овог хепенинга су, као и увијек, духови провинције, који су се након концерта, материјализовани у незаинтересоване извођаче и измучене слушаоце, уљудно смјешкали и честитали једни другима, а никога не бијаше да укаже на царску наготу.



0 КОМЕНТАРА

  1. Pošto ne gledam RTRS nisam imao priluku ni da ovo gledam , nemam razloga da ne vjerujem svakom slovu ovoga teksta.
    E, moj bratac, kamo sreće da je uvreda mrtvih koštala samo 120 000 km. Uvreda i mrtvih, i živih, i još nerodjenih nas je stajala milijardi km, nažalost. I, te uvrede traju, traju … Ljubitelj sam klasične muzike, ali sam, nažalost, jedan od rijetkih koji ima mogućnost i priliku da povremeno pobjegne iz namjeno nametnutog grandovskoKursadjijskoPalanačkog miljea i uživam , u koncertima kojiima napajam dušu svoju. E, sada kolikoi kakvo je to uživanje uz saznanje da moj narod sistematski vrijedjaju i pretvaraju u petparački narod, drugo je pitanje.

  2. Nisam strucan da komentarisem ovo djelo; ali kao obicni smrtnik koji je tu na zadnjem-prvom mjestu, da uziva u konacnom produktu necije maste, rekao bih da je ovo cisto 5ranje. Muzika je toliko lose zvucala kao da je pisao neki klinac iz srednje muzicke ili pocetna godina akademije; u smislu da se vidi da on razumije note. Muzicka salata koja na kraju ne zadovoljava niciji ukus. Zalosno, s obzirom za sta je djelo pisano. I da se ne zaboravi, za ovkakvu vrstu djela, nekada su ljudi dobijali samo PLATU a stvarali djela koja su i dan danas primjer ovim „akademicima“. Djeca ko djeca, sviraju/ pjevaju sta im se da. 🙁

  3. Dotični Goran Dakić je donekle u pravu, trebalo je biti bolje organizovano. Ali, za to treba okriviti Ministarstvo i pojedine dirigente zbog neodgovornosti. Aleksandar S. Vujić je svetski cenjen kompozitor i dirigent i nema smisla da ga na ovako neuk, jeftin i bezobrazan način proziva neko ko je o umetnosti nesto načuo i nema osnov za kritiku ovog tipa. Ako se ovakve gadosti mogu napisati o coveku koji je završio kompoziciju, dirigovanje i klavir kod najboljih profesora tog vremena na Fmu, magistru muzike, onda me zanima kakav bi komentar dotični Dakić dao na novokomponovane ‘pevaljke’.

    Pitanje za Vas, gospodine Dakicu. Koji osnov Vi imate za davanje ovako „stručnih“ kritika? Vi ovim tekstom niste samo uvredili Ministarstvo prosvjete i kulture RS i Aleksandra Vujica, vec ste pljunuli na rad 50 članova 4 različita hora, njihove dirigente, dirigenta i direktora Filharmonije, njihove stalne i gostujuće clanove. Ljude koji su se odrekli Vaskršnjih i prvomajskih praznika zarad ovog projekta. Šta Vama, gospodine Dakicu daje pravo na to? Niko ne govori da je izvedba bila maestralna i da nije trebala biti bolja, ali definitivno nije na Vama da dajete jeftine i ‘čula-kazala’ kritike. Neka vas bude sram i da znate da svim tim ljudima dugujete ogromno izvinjenje.

    Učesnica u izvođenju oratorijuma „Golgota Jasenovačka“

  4. I šta sad „Soso777“ Vi hoćete da kažete? Da ovaj čovjek nema pravo da kaže ono što smo svi vidjeli i čuli. Meni je sa očeve strane stradala skoro sva porodica u Jasenovcu i ovaj isti Vujić ima obraza da u odgovoru Dakiću govori o „udarcima malja“, a svi ste još jednom udarili maljem svoje nesposobnosti i umišljenosti te iste koji su tamo stradali. To što su moji preživjeli i što nosim u svom iskustvu me „kvalifikuje“ da reagujem na ovo. Da nije vezano za to, ne bih ni reagovao. To što Vi kažete da je Vujić završio kompoziciju, dirigovanje i klavir kod „najboljih profesora“ nema nikakve veze sa tim šta se treba pripremiti za ovakve događaje gdje se to prenosi na javnom servisu i komunicira svima, a ne samo toj vašoj „učenoj“ publici. Ako Vam je stalo isključivo do te publike i ako Vujić „daje dukat“ onome ko ga razumije, kao što piše u svom odgovoru Dakiću, onda se zatvorite u svoju „Akademiju“ i pravite eksperimente koliko hoćete, a nemojte zloupotrebljavati zlo koje se desilo u Jasenovcu za promociju neke umjetnosti za čije razumijevanje se treba „dati dukat“.

  5. I šta sad „Soso777“ Vi hoćete da kažete? Da ovaj čovjek nema pravo da kaže ono što smo svi vidjeli i čuli. Meni je sa očeve strane stradala skoro sva porodica u Jasenovcu i ovaj isti Vujić ima obraza da u odgovoru Dakiću govori o „udarcima malja“, a svi ste još jednom udarili maljem svoje nesposobnosti i umišljenosti te iste koji su tamo stradali. To što su moji preživjeli i što nosim u svom iskustvu me „kvalifikuje“ da reagujem na ovo. Da nije vezano za to, ne bih ni reagovao. To što Vi kažete da je Vujić završio kompoziciju, dirigovanje i klavir kod „najboljih profesora“ nema nikakve veze sa tim šta se treba pripremiti za ovakve događaje gdje se to prenosi na javnom servisu i komunicira svima, a ne samo toj vašoj „učenoj“ publici. Ako Vam je stalo isključivo do te publike i ako Vujić „daje dukat“ onome ko ga razumije, kao što piše u svom odgovoru Dakiću, onda se zatvorite u svoju „Akademiju“ i pravite eksperimente koliko hoćete, a nemojte zloupotrebljavati zlo koje se desilo u Jasenovcu za promociju neke umjetnosti za čije razumijevanje se treba „dati dukat“.

  6. I šta sad „Soso777“ Vi hoćete da kažete? Da ovaj čovjek nema pravo da kaže ono što smo svi vidjeli i čuli. Meni je sa očeve strane stradala skoro sva porodica u Jasenovcu i ovaj isti Vujić ima obraza da u odgovoru Dakiću govori o „udarcima malja“, a svi ste još jednom udarili maljem svoje nesposobnosti i umišljenosti te iste koji su tamo stradali. To što su moji preživjeli i što nosim u svom iskustvu me „kvalifikuje“ da reagujem na ovo. Da nije vezano za to, ne bih ni reagovao. To što Vi kažete da je Vujić završio kompoziciju, dirigovanje i klavir kod „najboljih profesora“ nema nikakve veze sa tim šta se treba pripremiti za ovakve događaje gdje se to prenosi na javnom servisu i komunicira svima, a ne samo toj vašoj „učenoj“ publici. Ako Vam je stalo isključivo do te publike i ako Vujić „daje dukat“ onome ko ga razumije, kao što piše u svom odgovoru Dakiću, onda se zatvorite u svoju „Akademiju“ i pravite eksperimente koliko hoćete, a nemojte zloupotrebljavati zlo koje se desilo u Jasenovcu za promociju neke umjetnosti za čije razumijevanje se treba „dati dukat“.

  7. Da, Marinko, upravo to hocu da kazem. Za Vašu informaciju, cela porodica sa mamine strane mi je stradala delom u zbegu 1942. godine, delom u Jasenovcu. I sta sad? Stradanje moje porodice me ne kvalifikuje?
    Mene zanima sta vi ljudi hoćete. Kada se poginulima ne oda posta, ne valja, kada im se oda, ospete paljbu. A gospodin Dakic nije kvalifikovan da ocenjuje i kritikuje ono za sta nema dovoljno znanja. Mene samo zanima da li ja gresim. Da li Dakić ima neko uporište. Ili se samo frljaka pojmovima koje je pokupio negde u gradu.

    Sta vam toliko smeta ovde? Hteli biste da neko komponuje neku uspavanku ili nesto slično ušima ugodno? Ne moze. Mora i muzika da bude u skladu sa tematikom. Nema konsonantnih sazvucja, nema pevljive teme, nego rasulo, bol, strahota. Jeste li slušali „Trenodi za žrtve Hirošime“ Kristofa Pendereckog? Ukoliko niste, zamolicu Vas da otvorite YouTube i poslusate. Shvaticete sta je gospodin Vujić hteo da docara. Shvaticete zašto mu je muzika „disharmonicna“ kako kaze Dakić. Ljudi, priblizite se malo 20. veku. Muzika nisu samo Mocart i Betoven.

  8. Da, Marinko, upravo to hocu da kazem. Za Vašu informaciju, cela porodica sa mamine strane mi je stradala delom u zbegu 1942. godine, delom u Jasenovcu. I sta sad? Stradanje moje porodice me ne kvalifikuje?
    Mene zanima sta vi ljudi hoćete. Kada se poginulima ne oda posta, ne valja, kada im se oda, ospete paljbu. A gospodin Dakic nije kvalifikovan da ocenjuje i kritikuje ono za sta nema dovoljno znanja. Mene samo zanima da li ja gresim. Da li Dakić ima neko uporište. Ili se samo frljaka pojmovima koje je pokupio negde u gradu.

    Sta vam toliko smeta ovde? Hteli biste da neko komponuje neku uspavanku ili nesto slično ušima ugodno? Ne moze. Mora i muzika da bude u skladu sa tematikom. Nema konsonantnih sazvucja, nema pevljive teme, nego rasulo, bol, strahota. Jeste li slušali „Trenodi za žrtve Hirošime“ Kristofa Pendereckog? Ukoliko niste, zamolicu Vas da otvorite YouTube i poslusate. Shvaticete sta je gospodin Vujić hteo da docara. Shvaticete zašto mu je muzika „disharmonicna“ kako kaze Dakić. Ljudi, priblizite se malo 20. veku. Muzika nisu samo Mocart i Betoven.

  9. I ponoviću jos jednom, u pravu ste, sramota je da izvodjenje nije bilo briljantno. Oni kojima je posvećeno, žrtve horora su zasluzile da delo bude besprekorno izvedeno. Za to su krivi organizatori koji su nam dali mesec i po dana vremena i svega 3 dana za zajedničke probe. A profesor Vujić je putovao u dva navrata na relaciji Prijedor – Banja Luka – Sarajevo – Bijeljina, dan za danom. Ali ima prilika za ispravku, ubrzo.

  10. To nije neka naša zajednička sramota, već vaša, zajedno sa Vujićem! Meni, a i većini ljudi koji imaju neku vezu sa Jasenovcem u porodici ne trebaju takve manifestacije! Nama je dovoljno da se održi ono što se održava u Gradini, a to oko čega se skuplja banjalučka „elita“ je nešto drugo. Ako je Vama, imajući u vidu Vašu vezu sa Jasenovcem, potreban i neki umjetnički doživljaj, onda je to Vaša stvar i ograničite je na sebe i one koji imaju slična interesovanja! Ovako je ovo izgleda više stvar okupljanja političara i njihovih gostiju i promovisanje nekih „stručnjaka“ koji u stvari povlađuju svom ukusu. Zato se tu ne radi o javnoj stvari i ne radi se o nečemu što bi meni ili nekome drugom nasmetalo i da se ne „obilježi“. Ako ste bili svjesni da su organizatori pogriješili i vidjeli ste otpočetka da će to ići kako će iči, zašto onda učestvujete u tome? Zar nije poštenije prema sebi ne učestvovati u tome ili barem protestovati protiv loše organizacije? Šta Vi, na kraju krajeva, zamjerate Dakiću ako je on uočio ovo što i sami priznajete u Vašem komentaru? Istina je to da se u Federaciji doktorira na „genocidu“, a u RS se preko mrtvih gradi umjetnički „prestiž“!

  11. Prvo, poslednji komentar je apsolutno suvišan i nema nikakve veze sa temom. Svoje političke stavove izrazavajte tamo gde su potrebni, ovde o tome nije reč.
    Nije me sramota, kao ni bilo koga od nas. Ja sam rekla da jeste trebalo biti besprekorno, ali da je bilo loše nisam rekla. I nije bilo loše. Vec prilično dobro.
    Dakicu zameram to sto se odvažio da na način nesvojstven novinaru njegovog ranga kritikuje nesto gde su mu argumenti na staklenim nogama. Ali, malogradjani ne mogu da shvate umetnost u bilo kom obliku. On ovde, verovatno citirajući nekoga ko nije bio uključen, pljuje po učesnicima, dok Vi ukljucujete priču kojoj ovde nije mesto. Mi ovo nismo izveli za političare, kao sto ni profesor Vujić nije napisao zbog nekog honorarcica, kojeg se, za Vašu informaciju, odrekao.
    Pročitajte njegov tekst, ali se udubite, pa Vam mozda bude jasno.

  12. Prvo, poslednji komentar je apsolutno suvišan i nema nikakve veze sa temom. Svoje političke stavove izrazavajte tamo gde su potrebni, ovde o tome nije reč.
    Nije me sramota, kao ni bilo koga od nas. Ja sam rekla da jeste trebalo biti besprekorno, ali da je bilo loše nisam rekla. I nije bilo loše. Vec prilično dobro.
    Dakicu zameram to sto se odvažio da na način nesvojstven novinaru njegovog ranga kritikuje nesto gde su mu argumenti na staklenim nogama. Ali, malogradjani ne mogu da shvate umetnost u bilo kom obliku. On ovde, verovatno citirajući nekoga ko nije bio uključen, pljuje po učesnicima, dok Vi ukljucujete priču kojoj ovde nije mesto. Mi ovo nismo izveli za političare, kao sto ni profesor Vujić nije napisao zbog nekog honorarcica, kojeg se, za Vašu informaciju, odrekao.
    Pročitajte njegov tekst, ali se udubite, pa Vam mozda bude jasno.

  13. Већих глупости и нестручних коментара одвавно није било записано и то јавно!!! Господине Дакићу, с обзиром да нисте музички стручни ни довољно у истој материји образовани да би ствари назвали правим именом, ја Вам заиста честитам на избору ријечи којом сте описали „Голготу јасеновачку“, а то је ријеч „дисхармоничним“. Сматрам да је композитору било јако битно да и највећи лаик доживи кроз његову музику бол, патњу и страдање у јасеновачком логору, а Ви сте управо то доживјели. Дефинитивно то не би доживјели да су мелодије биле, ако дозволите да покушам да Вас цитирам, „хармоничне“. Да ли сте сигурни да је Моцарт све ставове свог реквијема написао у исто вријеме и да ли их је уопште све он сам написао, те да ставови реквијема нису извођени парцијално у првој фази писања? Исто тако је настало и ово дјело. Шта мислите да ли бисте били у могућности да напишете текст који треба да се чита у времену од 60 минута колико траје овај ораторијум, да ли бисте имали довољно адекватних ријечи да дочарате „Голготу јасеновачку“ на начин на који је Вујић музиком дочарао исту? Да свјетски познатог и признатог композитора поредите са Бреговићем и називате плагијатором за његова лична дјела, показује колико сте нестручни и у музичкој области! Како неко може да буде плагијатор сопствених дјела? Плагијатор је онај ко копира другог аутора, а то већ није нужно музичка област! Сматрам да је иницијатор овог чланка потпуно друга особа, а Ви сте ето само једна рибица која се упецала на покварену удицу! Драго ми је да сте бар једном у животу чули сва та Вујићева дјела, а морали сте да бисте упоредили са ораторијумом како би написали чланак. Ако нисте, Вама на душу сав овај непотребни шљам од текста! Мислим да је ово сасвим довољно да схватите поенту наше љутње због Ваших лоших критика. На страну све остало што се тиче „провинције“ и сталног „незадовољства“ у овом граду! Имате велики поздрав од свих нас учесника у извођењу ораторијума „Голгота јасеновачка“, од нас који смо за вријеме кад смо требали као и Ви да проводимо вријеме са породицом за вријеме празника, долазили два пута дневно на пробе да бисте нас Ви попљували за 5 минута! Многаја љета!

  14. Ja kao muzicar,ali nazalost ne i ucesnik konkretno ovog projekta,tvrdim da gospodin Dakic moze da nastavi sa unistavanjem kulture ovoga grada i neka to njemu ide na savjest ako posjeduje istu. Sto se tice gospodina Marinka i ostalih sljedbenika gospodina Dakica molim da se potrude da posjete barem jedan koncert klasicne muzike u sezoni, te da onda iznose svoje cijenjene komentare. Muzika nije i ne moze nikada biti vrijedjanje, ona moze da izazove razne emocije za koje gospodo vi ni ne znate i zalim vas zbog toga. Neka vas bude sramota vasih povrsnih misljenja. Neka vas bude sramota ikada uzeti u svoja usta pojam muzike jer je ta sila ocigledno previse za vas. Skidam kapu za ljudsku glupost i sirenje negativnih misli.

  15. Oho! Još „stručnjaka“ se javlja! Pa ne tražim ja ništa od Vas, niti uzimam nešto vaše, već Vi uzimate moje da bi se na tome iživljavali. Sad kad vidite da ste promašili i da su vas mnogi i pored Dakića otkrili u tome, zatvarate se u svoje akademske kule od slonovače i mi smo za vas primitivni i površni. Te koncerte u sezoni, koje Vi, Kristina, pominjete, možete onda slobodno rezervisati za sebe i za svoje prijatelje! Razmislite prvo o tome šta koristite za svoje umjetničko „napredovanje“, pa onda razmislite i o tome zašto ljudi ne dolaze na koncerte. Ne dolaze zato što vide kakvi ste! I bolje vam je onda da se ne prikazujete na televiziji, već da hvatate ljude na prepad i da vam kao i uvijek na silu dovode djecu iz škola da slušaju te vaše gluposti!

  16. Svaka čast Marinko!!! Tako im i treba reći. To su mamina i tatina djeca na čelu sa čika profesorom. Navikli na automatske aplauze, pa sad kad upropaste stvar, kriv im je onaj ko se usudi da to kaže. I evo, šta na kraju bude – krenu vrijeđati!!! Sad je Marinko idiot, je li, sad smo svi mi idioti, je li? To im je nivo njihove akademske rasprave. I onaj im profesor vidim priča nešto kako nekom smeta srpska molitva i kako je ovo što je Dakić pisao rađen po nekoj direktivi. Najlakši način da se preusmjeri priča na drugi kolosjek i da se izbjegne odgovornost. Kakva srpska molitva od onih koji vrijeđaju potomke tih istih žrtava i zovu ih idiotima samo zato što su se usudili da kažu!!!

  17. Ne, niste glupi, samo ograničeni. Neka bilo ko od vas da konkretnu kritiku izvodjenja, a ne neuke komentare poput „disharmonican“. Neka kaze sta to ne valja i u redu, ali neka kritika ima uporište.
    Sto se tiče „vredjanja“ potomaka, i ja sam jedna od njih, pa nisam uvredjenam. A kako vas samo nije sramota, pogledajte intervju sa prezivelim logorašima, koji su, usput, BILI na koncertu i vidite sta su ONI rekli. Pogledajte Art mašinu, imate na RTRS, pa da vidim kako to bilo ko od nas ima veće pravo na komentar od njih. Ljudi su dirnuti, ocarani. Neka vas je sramota!

    A sto se tiče ‘mamine i tatine dece’, mi nemamo čega da se stidimo.

  18. Nazalost sa ovakvim razmisljanjima u ovoj drzavi,najmanje smo na aplauze navikli. Naziv idiot i vrijedjanje dozivljavam kao raspravu na vasem nivou. To Vam ne odgovara? Evo onda rasprave na visem nivou: Izraz „disharmonican“ u muzici ne postoji,postoji naziv disonantan. U disonantan interval na primjer spada sekunda (vama vjerujem vrlo poznata). Betoven,za kog ste nadam se culi je takodjer koristio disonantne naboje u pojedinim akordima i vrsio iznenadjujuce preokrete u razrjesenju takvih sazvucja sa prelomnim psihickim dejstvom te je gradio siroke povrsine u kojima se razrjesenje odlaze i iscekuje sto je praceno rastom psiholoske tenzije. Disonance se koriste na vrhuncima nekih gradacija uz pomoc trajanja. Da li ste razumjeli ijednu rijec mog argumenta na „disharmonicnost“ i da li ste zadovoljni novim nivoom nase akademske rasprave?

  19. Zato što je neslušljivo. Ne znam koji vas drugi smisao zanima. Ne znam da li možda očekujete neko kilometarsko objašnjenje? Ako mislite na smisao na koji misli vaš profesor Vujić, onda je ono što mu je Dakić odgovorio dovoljno i ovdje staviti, ako niste pročitali:

    „Ваш резон би био овакав: ако извjесни књижевник сматра да је моје дјело лоше зато што је пуно дисонанци, онда мора бити да су сва дјела писана тим језиком таква!“

    Smisao je, dakle, u tome da nisu. Neka se mogu slušati, neka ne mogu. Ali se zato ona što ne mogu guraju pod plaštom obilježavanja nekog događaja, kao što je ovdje slučaj.

  20. Можда и има дијелова у евентуално један или два става који уху нису пријатни. Такав вид рада са дисонанцама и јесте требао да изазове бол у ушима и нелагоду код слушања јер је и живот људи у логору био болан и неподношљив! Љепота музике је у уху слушаоца као и изглед у оку посматрача. Не можемо сви једнако прихватити и дати исте коментаре на једно дјело, било оно умјетничког или неког другог типа. А ако немате такав став и тврдите само оно што Ви мислите, то је дефинитивно егоизам и увреда остатка популације!

  21. Baš mi je drago da napredujemo u našoj raspravi. Sad smo došli na teren publike, gdje se potrebno malo suočiti s praksom. Kao što vidite, ja ne tvrdim samo ono što ja mislim, jer ja komentarišem ono što je Dakić napisao, a i neki drugi komentatori dijele moje mišljenje. S obzirom da smo na terenu publike, tu je Dakić u odgovoru Vujiću rekao nešto oko čega bi se profesor trebao zamisliti, a ako hoćete možete i Vi:

    „Ствар је врло проста – или се пјева или не. Мишљења сам да Ваш ораторијум не пјева. Знам, вољели би да ме и за то тужите, али неке границе, ипак, постоје. Дуката што се тиче – Ви зовите пролазнике, ја ћу оне који су на ораторијуму били. Па ком опанци, ком обојци. А некоме дукати и судски трошкови.“

    Pa neka se onda vidi o čijem se egoizmu radi. Je li profesorov ili Dakićev i je li moj ili Vaš. A i profesor je svjestan da je ovdje stvar mnogo jednostavnija nego što želi da prikaže i da je Dakićeva kritika zasnovana upravo na onome što ste napisali u prethodnom komentaru – bol u ušima i nelagoda kod slušanja.

  22. Ненад М. као што има Вас који тако мислите, видите да има и нас који мислимо супротно, што значи да нисмо сви ораторијум доживјели на исти начин. Нема потребе да се уопште расправљамо јер апсолутно не дијелимо миљење!!! Све што намећемо једни другима је увреда и егоизам. Поента моје приче је да никада нећемо завршити ову расправу јер не дијелимо мишљење. Свака дубља расправа води ка вријеђању, те нема сврхе да се тако понашамо једни према другима. Мислим да стручна лица треба да пишу чланке о ораторијуму, а то су МУЗИЧКИ КРИТИЧАРИ. То није наша ствар и готово! А расправу између професора Вујића и новинара Дакића ће ријеити или они или суд! Поздрав!!!

  23. А што се тиче боли у ушима и нелагоде код слушања, шта бисте онда рекли за heavy metal? Вјероватно и не слушате ту врсту музике, не зато то она „не ваља“ него зато што Вама не одговара!!!

  24. Pa dobro onda. Kad smo već zaključili da nema potrebe da se raspravljamo, zašto onda ovaj naknadni komentar? I ja se slažem da je dovoljno rečeno, ali kad već potežete naknadne komentare, onda jedan mali savjet za profesora Vujića i za vas, kad ste već toliko inovativni. ŠTAMPAJTE NEKAKVO UPUTSTVO ZA SLUŠANJE I DIJELITE GA PUBLICI PRIJE KONCERTA, jer vi vaše „namjere“ očigledno morate saopštavati tekstom i pričom, zato što ne možete muzikom!

  25. Slažem se. Ta logika je na mjestu. Ali ta logika isto tako vodi do zaključka da onda to treba izvoditi pred tom publikom i njoj naplaćivati ulaznice, a ne koristiti manifestacije ove vrste za to. Jer ako se za ovo daje novac iz budžeta, onda je to uzeto i od neke sirotinje koja nije u toj posebnoj publici o kojoj govorite.

  26. Odlazeći na kocerte, pogotovo odlazeći na opere, moju veliku ljubav,uvijek posmatram učesnike ovih dogadjaja kao plemenita bića koja nas napajaju pozitivnim vibracijama pa iz dvorana u
    izadjem ozaren i obogaćen najljepšim emocijama.
    Komentari ovih koji sebe nazivaju muzičarima su me neugodno iznenadili, stoga neću da vjerujem da su oni to zaista.Prije će biti da su to radnici ministarstva koji su oprali pare ovim dogadjanjima. Šta ima čudno što Dakić kaže ovo što kaže? od kad je svijeta i vijeka, i dokle god toga bude što je lijepo za nekoga , za nekoga je ružno, i obratno.A, nazivati idiotom nekoga samo što vidi i čuje drugačije nema ništa sa umjetničkom dušom za koju se odaju. Nema toga djela umjetničkog u bilo kojoj oblasti umjetničkoj, niti umjetnika, da mišljenja onih koji ih slušaju, gledaju, čitaju… nisu dijametralno podijeljena.
    Lično moje mišljenje je da se u ovako težkoj sitaciji nisu trebale da izdvoje tolike pare, da bi i same žrtve jasenovačke ble zadovoljnije i smirenije da smo se poklonili njihovim sjenima na skromniji način, a da smo tim novcem nabavili insulin onima kojima on život znači.
    Ili, dati javnim kuhinjama da se sirotinja najede.
    Poredjenja sa Betovenom , dalje , to što su išli na probe u dane praznika, je bezzsmisleno, jer mnogi bi bili sretni da idu na posao ikada
    I još nešto, ukoliko nema uslova prostornih za izvodjenje djela zašto ga skrnaviti? Zapravo, pravi umjetnik bi rijetko pristao da pošto poto bude izvodjen u neadekvatnom prostoru, ali bogme nekome zasjaji ponudjeni dukat, a to što će publika dobiti baš ga briga.

  27. Наравно дошли смо до поенте, а то је новац. Кад сте већ толико кивни на министарство јер је издвојило толику количину новца за овај пројекат, како то да нисте били кивни на долазак Цеце Ражњатовић на трг Крајине, за коју је издвојена иста количина новца, а коју свакодневно можете слушати и гледати у изворима медија? О квалитету музике коју поменута изводи не треба ни коментарисати. Зато се обратите онима на које сте љути, а не блатите ничије име по којекаквим чланцима! Уосталом половина новца који је издвојен за овај пројекат отишао је у дио хонорара музичара који су дошли из Србије,те за смјештај чланова хора који су дошли из других градова. Провјерите колико коштају овакви пројекти у свијету и упоредите с овим износом, па ћете видјети да је цифра мизерна! Морам још само дати коментар на један од претходних коментара везано за професоре који раде у музичкој школи! Очекујете да нам у будућности буде боље, да омладина буде „образована“. Образовање се не стиче само у школи, понашање и култура се носи из куће. Дјеца нам долазе са малим опсегом гласа, а на свом музичком репертоару имају углавном новокомпоновану фолк музику коју могу чути најчешће код куће и на јавним мјестима. Зато будите захвални што уопште можемо радити са дјецом с обзиром на то с каквим гласовним апаратом и општом културом долазе у музичку школу, а вјерујте да има ама баш свега!

  28. prijedor, у овако тешкој финансијској ситуацији државе, односно њеног становништва прво треба сагледати колико новаца се свакодневно троши само на возни парк чланова у државном сектору, а онда кренути на даље. Колико новаца се баца на глупости, ово је мизерна свота! Мишљења сам да Дакић нема право да коментарише не само овај концерт, него било који, зато што није компетентан као музички критичар.

  29. „Многи би били сретни да иду на посао икада“. Само да напоменем да су људи који су направили побуну на овај чланак, а то су углавном чланови хора, радили добровољно и без икакве новчане накнаде. Немојте мијешати бабе и жабе. Ово нама није био посао, него волонтерски рад!

  30. Ok,anonomus, izvinjavam se volonterima. A, što se tiče Cece i ostalih sa Trga Krajine sve su to režimska mešetarenja, pola pijem -pola Šarcu dajem. Nisam nikakav muzičar završio sam prije nove ere nižu muzičku školu u svom gradu, djeca takodjer, ali u mojoj kući se ne sluša predsjednikov grand repertoar, naš izbor su klasična muzika, džez,…
    Pozdrav iz PD!

  31. Mi smo se na Dakica okomili iz sledećih razloga: iako nestrucan, usudio se da dâ kritiku dela, ne sa stanovišta publike, vec kompetentne osobe. Drugo, kritiku moze da dâ neko ko je pogledao CELO delo, a ne onaj koji je otišao nakon 20 minuta, iako oratorijum traje 57 minuta. Nema osnov za komentar pogotovo poslednjeg stava, zato sto ga nije ni čuo! To je kao da ja uzmem njegovu knjigu, procitam prvo poglavlje i popljujem knjigu bez ikakvog osnova. Sledeće, ako su vec na izvodjenju bili preživeli logoraši i dali apsolutno pozitivnu kritiku dela, zašto onda gore pomenuti (ili bilo ko od vas) ima potrebu da bude ‘uvredjen’? Mi smo nakon izvodjenja bili sa tim ljudima, oni su, svako ponaosob, stisli ruku gospodina Vujića, zašto ga onda vi pljujete?

    I poslednje, zato i odvojeno. Problem je u tome sto je Dakić sa poluinformacijama napisao članak koji je dostupan svima i sto svi vi formirate svoje misljenje prema članku, a kladim se da niko nije bio u Banskom dvoru. Znaci, on ima medijum, mi ne. Impresivno je pročitati da je neko dobio 100000 maraka (koliko samo nula ima!) za nesto, a nemate pojma da je najveći deo novca otišao na honorare orkestru, dirigentima i smeštaj gostujućih izvodjaca. Prvo se dobro raspitati, pa onda napadati.

    I za kraj, Dakić, kao sto je sâm rekao, nema muzičko predznanje, pa samim tim NIJE kompetentan za pisanje stručnih kritika. Da je poslušao oratorijum do kraja i napisao svoju impresiju kao laika, u redu, ali se on osilio da piše nesto za sta nije sposoban.

    Ljudi moji, ukoliko nesto ne razumete, onda prvo pitajte, a ne razmecite se svojim neznanjem i uskogrudnoscu.

  32. sosa, zašto tolika ozlojadjenost? Vjeruj da mi je draži onaj ko mi kaže ono što misli o meni i mom radu makar rekao i ono što mi se ne svidja, nego onaj koji mi stisne ruku i pohvali me, a, ili ne misli tako, ili samo iz kurtoazije jer je to gledao kao tele u šarena vrata.
    A, što se tiče neznanja, kod nas je na visokoj cijeni. Na čelu kolone najveća neznalica. Pitaj ga ko je Betoven, misliće da je to sorta jabuka.
    Glavu gore, sosa, ne primaj sve k srcu. Pozdrav!

  33. Ovdje se sad pojavio nekakav suludi argument „zašto se niste bunili zbog koncerta Cece Ražnatović“ i sl, ali to je već znak da smo odmakli od suštine i da se u nedostatku argumenata poteže nešto što apsolutno nema veze s ovim događajem. Nije Ceca Ražnatović pjevala povodom Jasenovca! To što je država dala pare za Cecu, koja treba da ide isključivo komercijalno je greška. Tu nema spora. Ali to nije vezano za ovaj kontekst.

    Ovo o čemu se radi u polemici između Dakića i Vujića je pitanje da li Dakić može iz svoje pozicije da kaže da je nešto bilo neslušljivo. Može! Za to ne treba neko naročito muzičko predznanje, jer to je u domenu PUBLIKE! Samo je stvar u tome što vi koji ovdje komentarišete kao izvođači niste navikli na publiku koja može da kaže da joj se nešto ne sviđa i da nije na mjestu. A publika može to da kaže. Publika je odvajkada u toj funkciji! Publika koja može da kaže da je nešto NESLUŠLJIVO. To nije u domenu teorije, već u domenu prakse! Ali, s obzirom da se ovdje u međuvremenu pojavio i komentar koji govori o nekoj realnosti u muzičkim školama gdje se vi „susrećete sa svačim“, ova vaša tirada sve više govori o nekoj vašoj „prosvjetnoj“ poziciji iz koje vi govorite. A to je jedan drugi problem – što se vi svi izgleda na muzičkim akademijama školujete isključivo da biste školovali druge, I DA BI PRIČALI O MUZIČKOJ TEORIJI, i to nekoj garantovanoj publici. Publici koju vam garantuje država! I publici u Banskom dvoru na obilježavanju Jasenovca. Pa sad kad se iz ove druge publike jave ovakvi glasovi kao što je Dakić, onda vi to očigledno shvatate kao neku jeres, je li? Pa se zato Vujić krije iza „srpske molitve“, kad je očigledno da stvar jednostavno nije štimala! Pa se zato poteže argument da je Dakić nekompetentan.

    Ne sumnjam ja u vaše akademsko znanje, ali ja sumnjam u vaše znanje o realnosti i znanje o svijetu koji vas okružuje. Vi kao da mislite da je neko obavezan da uvaži to što ste vi trudili čak i ako to nije ispalo kako treba. Ja se duboko izvinjavam, ali trud se ocjenjuje samo u školi – ono kad učiteljica kaže „nije to baš za pet, ali daću ti, jer si se trudio…“

Оставите одговор