Транспаренси незадовољан допуњавањем Закона о слободи приступа подацима

Нови Преднацрт закона о измјенама и допунама Закона о слободи приступа информацијама Босне и Херцеговине није у складу са стандардима проактивне транспарентности на које се БиХ обавезала приступањем Партнерству за отворену власт, као ни са другим релевантним међународним препорукама.

уторак, август 22, 2017 / 20:43

Транспаренси већ једно дуже вријеме не задире у питања унутрашњег уређења Дејтонске Долине Плача, па стога раде врло користан посао у указивању на непоштовање закона и прописа и споразума које је донијела домаћа власт. Што ће рећи да су корисни, па им Фронтал.СРБ саопштења и објављује. Но, пошто се не труде своје име написати као Транспаренси интернешнел, ми ћемо им саопштења објављивати пресловљено, како је и ред.

Преднацрт уводи обавезу проактивног објављивања у односу на одређене категорије информација, и то је напредак у односу на раније предложене верзије, али та обавеза није јасно прецизирана, нити је тачно одређено које то све информације и на који начин морају бити објављене. Посебно забрињава то што није објашњено значење и улога Централног портала јавних докумената, али и што се сувише широким и нејасним формулацијама ("информације о јавним набавкама") оставља на избор јавним органима да сами одлуче које би то информације биле подесне за проактивну објаву.

Такође, тест јавног интереса ни у овом преднацрту није разрађен, па ће и даље постојати забуна код поступајућих органа при његовом провођењу, а није ни разријешено ко су другостепени органи у поступцима по захтјевима за приступ информацијама.

Транспаренцy Интернатионал у БиХ (ТИ БиХ) је заједно са групом оргнизација цивилног друштва доставио Министарству правде БиХ допис у којем се предлаже да се Преднацрт повуче из консултацијског процеса и врати на дораду. ТИ БиХ је и раније у консултацијама доставио своје приједлоге у којима су јасно наведени и објашњени принципи проактивне транспаретности, на који начин се они могу предвидјети у самом закону, али и како нормирати тест јавног интереса.

Квалитет закона којим се уређује област слободног приступа информацијама најнепосредније утиче на грађанске и медијске слободе, превенирање корупције и на транспарентност рада свих јавних органа, и због тога је нарочито битно његово усклађивање са водећим међународним препорукама. Ово је већ други заредом приједлог законских измјена и допуна којим се питање приступа информацијама покушава уредити половичним и недовољно квалитетним рјешењима.



1 КОМЕНТАР

  1. Закон о слободи приступа информацијама у БиХ, као и исте законе у оба ентитета треба потпуно укинути. Докони грађани питају све и свашта, докони државни службеници одговарју све и свашта и лажу, а ови који раде за странце ко фол нешто мудрују, контролишу и нас уче. Од све те силне писаније нико нема користи. Ови странци, али и ови домаћи, који раде за странце, који нас уче шта би требало да се уреди овим законима, сами не знају шта треба да се паметно и од користи народу уреди законом. Уосталом, ко га су још они нечем памтном научили.

Оставите одговор на Тодор Одустани од одговора