TИ: Корупција у запошљавању на првом мјесту

Пријаве пристигле у Центар за пружање правне помоћи грађанима у борби против корупције Транспаренцy Интернатионал БиХ током 2011. указују на то да су неправилности у запошљавања највећи проблем с којим се грађани сусрећу, а највише пријава односи се на државну управу Током 2011. године Центар за пружање правне помоћи у борби против корупције Транспаренси Интернеснал […]

уторак, март 20, 2012 / 13:15

Пријаве пристигле у Центар за пружање правне помоћи грађанима у борби против корупције Транспаренцy Интернатионал БиХ током 2011. указују на то да су неправилности у запошљавања највећи проблем с којим се грађани сусрећу, а највише пријава односи се на државну управу

Током 2011. године Центар за пружање правне помоћи у борби против корупције Транспаренси Интернеснал Босне и Херцеговине (ТИ БиХ) примио је 1097 позива путем отворене бесплатне линије за пријаву случајева корупције (0800 55555), те поштом или електронским путем. На основу ових пријава, ТИ БиХ је покренуо 197 случајева према различитим институцијама у БиХ настојећи грађанима обезбиједити њихова права, те указати на појединачне случајеве копрупције.

Поредећи различите секторе, највећи број пријава грађана односио се на неправилности у области државне управе (17%), затим у правосуђу (13%), образовању (9%), имовинско-правне односе (8%), те на област грађевинарства и урбанизма (7%)а велики број пријава (11%) односио се на ускраћивање права на приступ информацијама од стране јавних институција.

Анализирајући природу случајева у овим областима, евидентно је да се највише пријава, како у сектору државне управе, тако и у осталим сегментима, односио на процес запошљавања, при чему грађани најчешће пријављују нерегуларно спроведене конкурсе за пријем државних службеника на свим нивоима власти, те нерегуларно спроведене поступке именовања на различите функције.

Оваква пракса ескалирала је случајевима непотизма на највишим нивоима власти, те отворених подјела најодговорнијих функција у институцијама путем међустраначких договора, чиме се намеће закључак да су непотизам и клијентелизам кључни механизми за напредовање и најзаступљенији начин добијања функција у институцијама БиХ.

Када је у питању правосуђе, грађани се начешће жале на дуг процес пред судом, али било је и пријава које су се односиле на корупцију у самом правосуђу, те на повреду поступака од стране судија. С друге стране, ТИ БиХ је примио и 6 пријава које се односе на сама тужилаштва, гдје је најизраженији проблем непоступање тужилаштава по пријавама грађана.

ТИ БиХ је на основу поменутих пријава корупције поступао даље према надлежним институцијама на различитим нивоима у БиХ. Међутим, процесуирање случајева корупције је на веома незадовољавајућем нивоу у БиХ, а посебно је забрињавајуће видно игнорисање слућајева корупције од стране правосуђа, као и све већи притисци на његов рад, што је показано и иницијативама за укидање институција правосуђа на државном нивоу.

С друге стране, јавне институције одбијају спровести поступак утврђивања одговорности у сопственим редовима, а додатну препреку представља и спорост администраицје, као и тренд игнорисања, односно непоштовања пресуда, чак и од стране државних институција. Управо због тога грађани морају чекати и по неколико година како би дочекали разрјешење случаја према инстуцијама.

Ипак охрабрујућа је чињеница да се грађани све више одлучују на пријаву копрупције, те да је међу онима који пријављују корупцију све већи број звиждача, односно особа које пријављују неправилности у институцијама у којима су и сами запослени. Ипак, још увијек остаје проблем недостатка механизама заштите за звиждаче, што одвраћа грађане да пријављују корупцију из страха од могућих посљедица. У исто вријеме, охрабрује и све веће интересовање медија за проблем корупције, гдје се новинари такође често обраћају ТИ БиХ за правне савјете из области приступа информацијама.

Кроз ову сарадњу, ТИ БиХ је у сарадњи с медијима успио прибавити и објавити вема важне документе и уговоре који се односе на утрошак јавних средстава и јавно-приватно партнерство, што свакако помаже јачем надзору над радом власти.

ТИ БиХ се нада да ће се оваква пракса наставити у будућности и још једном апелује на све који су били свједоци или жртве корупције да пријаве све неправилности институцијама или путем бесплатне линије 0800 55555.



Оставите одговор