Родољуб Петковић: УЕФА и ФИФА кажу – узми или остави

Генерални секретар Фудбалског савеза Републике Српске у разговору за Фронтал.РС појашњава тренутно стање у Фудбалском/Ногометном савезу Босне и Херцеговине. Све то у сусрет 29.03.2011. када је заказана скупштина Ф/НСБиХ, на којој би требало да се одлучује о усвајању новог статута, који је главни камен спотицања. Без обзира што спорт треба бити одвојен од политике, тешко […]

уторак, март 22, 2011 / 11:00

Генерални секретар Фудбалског савеза Републике Српске у разговору за Фронтал.РС појашњава тренутно стање у Фудбалском/Ногометном савезу Босне и Херцеговине.

Све то у сусрет 29.03.2011. када је заказана скупштина Ф/НСБиХ, на којој би требало да се одлучује о усвајању новог статута, који је главни камен спотицања. Без обзира што спорт треба бити одвојен од политике, тешко се отети устиску да се преко посљедица покушава прејудицирати рјешење за узроке, односно да се у спортским савезима покшава ријешити нешто што, од избора прошле године није могуће ријешити у заједничким институцијама, а поготово Федерацији БиХ.

Разговарао: Бојан Лолић

ФИФА и УЕФА захтијевају нови статут Фудбалског/Ногометног савеза БиХ. Које су главне карактеристике тог статута и шта се њиме битно мјења у односу на садашње стање?

Прије свега треба познавати ту проблематику. Све зависи од тога како ко прилази коментарисању тих ствари. Ту нема ништа нејасно.

Дакле, што се тиче статута, у овом тренутку постоји актуелни статут ФСБИХ, који подразумјева да се на челу савеза налази институт трочланог предсједништва. Статут је настао на основу изјаве из Лозане, коју су представници Међународног олимпијског комитета, на челу са тадашњим предсједником Самараном, потписали са представницима Олимпијског комитета БиХ о конституисању свих спортских савеза на нивоу Босне и Херцеговине, по принципу уређења државног предсједништва. Сви струковни савези у БиХ, као и олимпијски комитет, на бази тога су урадили своје статуте, међу њима и ФСБИХ.

ФСБИХ настао је 2002. године, а састављен је од два ентитетска савеза, на чему смо ми инсистирали, јер је једино то по Дејтону релевантно. ФСРС партиципира са једном трећином у свим структурама од скупштине, преко извршног одбора до разних комисија.

У међувремену, прије годину дана, из ФИФА и УЕФА покренута је иницијатива за реконструкцију статута, који тек на следећим изборима треба да ступи на снагу. Да појасним, у децембру 2006. године усвојен је заједнички статут по којем се избори тек сада требају први пут спроводити. Међутим, тражи се измјена овог статута и императивно укидање института предсједништва и инаугурације предсједника.

Дакле, главни фокус новог статута је укидање предсједништва и постављање једног предсједника. Мјења ли се тим статутом нешто и у другим тјелима (нпр: у скупштини, извршном одбору (ИО))?

Круцијално не, све новије ствари које су предложене су прихваћене.
Али, ево добили смо информацију да је одбијена једна оправдана жалба коју су предали људи из жупанија, а тиче се круцијалног питања статуса, хајдемо рећи, Хрвата.

ФИФА и УЕФА су тражили да је код гласања у ИО ФСБИХ, који броји 15 чланова, једанаест гласова довољно да се донесе одлука. Ту Хрвати долазе у врло неповољну ситуацију. Они су тражили да буде дванаест, јер би онда свака компонента била заштићена, у констелацији да је шест Бошњака, пет Срба и четири Хрвата. Прије пар дана представници ФИФЕ и УЕФЕ су укинули тај амандман.

Значи, биће једанаест, а са једанаест представници ФСРС и Бошњаци могу донјети сваку одлуку, без Хрвата. То је апсолутно некоректно и то је наравно за Хрвате неприхватљиво, али и врло опасно за будућност фудбалског спорта са, рекао бих, непредвидивим реакцијама у наредном периоду.

Да ли је за избјегавање често помињане суспензије, неопходно да се усвоји нови статут?

Да, то је императив. ФИФА и УЕФА су увеле санкције условно са 31. мартом, односно 1. априлом уколико не би дошло до усвајања статута који подразумејва увођења института једног предсједника, умјесто трочланог предсједнштва.

ФСРС и већински дио представника жупанија, дакле хрватска компонента, на скупштини одржаној 16. јула су одбили такав приједлог, тражећи да остане статут са институтом предсједништва у једној модификованој форми, гдје на конгресе и одређене састанке не би ишли тројица чланова предсједништва, плус генерални секретар, плус савјетници и преводиоци, него би особа која би у том мандату била предсједник, пошто је мандат подјељен у три дијела, заступала савез и ту нема ништа спорно.

Чак и овај статут, који је овдје на снази, по члану 35 предвиђа институт предсједника. То је у овом тренутку господин Чолаковић, а његов потпредсједник је господин Чеко. Наш став је био на скупштини ФСБИХ 16. јула прошле године, која је већином гласова одбила приједлог ФИФА и УЕФА, а прихватила наш. У међувремену, ми смо имали скупштину 5. марта, гдје је једногласно заузет став да треба да остане предсједништво.

Ми смо зарад боље информисаности јавности, као ФСРС доставили своје амадмане на овај статут и од 25 наших амандмана увојена су 22. Свјесни проблема које има савез, свјесни одређених потреба за реконструкцијом статута, дали смо скупштини приједлог који је компромисног карактера, а то је да се уведу привремене мјере у савез, јер је то неопходно, али да се не санкционишу клубови и репрезентације, јер они нису ништа криви. Међутим, расположење представника ФИФА и УЕФА је лоше.
Њих не занима зашто је кординатор за реконструкцију статута Имамовић, којег су они предложили, а именовао ИО, поднио оставку, нити да је утврђено да су нелегитимни избори у појединим кантонима произвели нелегитимну скупштину на нивоу Федерације. Све је то анатемисано и речено: узми или остави.

Какве су шансе да се 29. марта на скупштини Ф/НСБИХ усвоји статут и избјегне суспензија?

Ја сам врло реалан, можда би најбоља варијанта била да се не одржи скупштина. Поставља се питање како ће се скупштина уопште одржати. Кординатор, који је поднио оставку, у свом документу, који је доставио ФИФА и УЕФА, јасно је навео да су по њему избори у одређеним кантонима били нелегитимни. Самим тим ни избори у Федералном савезу не могу бити легитимни.

Поставља се и питање верификације мандата и ко ће их осим нас, наших делегата, дати? Ми смо апсолутно све што је било потребно испунили и све своје приједлоге доставили, ФСРС је „на центру“. До нас није. Наравно да ће из федералног дијела ићи ка томе да смо ми ти који опструишемо. Тачно је да је стандард ФИФА и УЕФА предсједник, али ово је специфична земља и специфични услови. Овдје је све конституисано на бази трочланог предсједништва. И ми не сматрамо да предсједништво ни по којем основу не може бити проблем.

Једноставно имамо неразумјевање од стране ФИФА и УЕФА, које је кулминирало њиховом посјетом прије неколико дана, гдје нису показали ни минимални проценат толеранције. ФИФА и УЕФА су тражили да се ИО ФСБИХ на сједници одржаној 11. овог мјесеца изјасни о свим овим стварима о којима сам вам ја говорио. ИО се изјаснио, међутим ни то за њих није релевантно. Поново је 8-2 уз три суздржана било за предсједништво, поново смо дошли до тога да су нелегитимни избори. То је потпуно изван стандарда. Дошли смо у врло тешку, невјероватну ситуацију, под пријетњом санцкијама које имају несагледиве последице.

Ако претпоставимо да се сједница одржи и на њој не усвоји нови статут, прибојавате ли се реакције јавности кад наступе санкције за клубове и репрезентацију?

Код нас не постоји никаква кривица, став скупштине ФСРС је експлицитан и ту нема никакве дилеме. Што се тиче реакције јавности, ми већ сад имамо одређену реакцију јавности, коју креаирају федерални медији под одређеним притисцима. ФСРС је консултовао све подручне савезе и наше клубове премијерлигаше око тога, упознао и упозорио са свим тим стварима.

Међутим, политику води ФСРС са органима у којима сједе представници клубова, а не неко изван тога. Ситуација јесте врло тешка, и да вам не говорим која све лица су предложена у савезу Федерације за одређене структуре, лица која су некад била у савезу и који су одговорни за жестоке проблеме које савез има. На крају крајева, сад са тим дуплим уговорима од којих је тај са Кентаром најопаснији, јер људи траже 5 милиона евра, плус проценат од сваке одигране утакмице репрезентације до 2014. године.

То је крај савеза у финансијском смислу, уопште не требају санкције.



0 КОМЕНТАРА

  1. :D:D:D
    Хоће, хоће, странци ће расформирати дејтонску БиХ, формирати ону која вама одговара, странци ће расформирати Савез па формирати онај који опет вама одговара… Па докле? Ништа странци више неће урадити. Суспендоваће Савез, избацити репрезентацију и клубове и у догледно вријеме примити појединачне савезе РС и ФБиХ или неки нови, заједнички, АКО СЕ ДОГОВОРИМО, а нећемо. Други више неће радити наш посао
    rixadu!

  2. Anja meni su odavno poznati tvoji snovi za koje bi ti sebi i krov nad glavom srusila samo da se ostvare al izgleda da ne znas onu nasu, bosansku izreku. KUD CES GLAVOM KROZ ZID:))
    Poslije rasformiranja ovog nakaradnog saveza FIFA/UEFA formira savez po svom pravilniku i statutu. Ko hoce biti njen clan bujrum a na clanstvo imaju pravo svi klubovi iz Bosne i Hercegovine. A ako neko nece ne mora. Ima i amaterski fudbal:)

Оставите одговор на anja banja luka Одустани од одговора