Прослава: Од Милана до Ниша, via Невесиње

Светом архијерејском литургијом у Невесињу је данас, у присуству предсједника РС Српске Милорада Додика и великог броја грађана, почело обиљежавање 1.700 година од Миланског едикта. Манифестација је хуманитарног карактера, а средства прикупљена на донаторском ручку, у касарни „Невесињска пушка”, намијењена су, поред осталог, Фондацији „Свети Вукашин”, Удружењу дјеце са посебним потребама „Моја нада”, из Невесиња […]

недеља, јун 9, 2013 / 16:26

Светом архијерејском литургијом у Невесињу је данас, у присуству предсједника РС Српске Милорада Додика и великог броја грађана, почело обиљежавање 1.700 година од Миланског едикта.

Манифестација је хуманитарног карактера, а средства прикупљена на донаторском ручку, у касарни „Невесињска пушка”, намијењена су, поред осталог, Фондацији „Свети Вукашин”, Удружењу дјеце са посебним потребама „Моја нада”, из Невесиња и за изградњу спомен цркве Вазнесења Христовог у Пребиловцима, пренијела је Радио телевизија РС.

Ове године се навршава 1.700 година од доношења документа којим је цар Константин дао слободу исповједања хришћанске вере.

Овај догађај прославиће све епархије Српске православне цркве, а централна манифестација биће одржана почетком октобра у Нишу, родном граду цара Константина.

Предсjедник Републике Српске Милорад Додик изјавио је у Невесињу да је централна манифестација у Српској поводом обиљежавања 1.700 година од Миланског едикта доказ да хришћани јошт постоје на овим просторима.

„Хришћани су вијековима на овим просторима пролазили кроз различита тешка времена и увијек су излазили јачи”, рекао је Додик који у Невесињу присуствује обиљежавању великог јубилеја.

Након Свете архијерејске литургије, његово преосвештенство владика зворничко-тузлански Хризостом је говорећи о историјскком значају Миланског едикта, навео да српски народ баштини наслијеђе отаџбине цара Константина.

„Цар Константин доказао је да имамо право да се бранимо, да се боримо непрестано и изнова за своја права на опредјељење, слободу живљења и вјеровања, те да нам нико не може одузети оно што је наше вијековима”, рекао је владика Хризостом, пријенела је РТРС.

Владика захумско-херцеговачки и приморски Григорије истакао је да је данас дан обнове и да ће се, у оквиру свечаности у Невесињу, разговарати о начину оспособљавања овдашње болнице чији је ктитор Михаило Лабало, те о могућности отварања нове фабрике коју би покренуо Родољуб Драшковић.

Након служења Свете архијерејске литургије, одиграна је представа једночинка „Невесињско Константиние”, којом је на симболичан начин представљен чин потписивања Миланског едикта.



0 КОМЕНТАРА

  1. Bravo Hercegovci.Vi ste primjer koji treba da slijede pravi hrišćani ne osvrćući se na ovu šačicu nevjernika i nepoznavaoca istorije i starog Rima koji mogu samo da valjaju gluposti i da sami sebe pitaju čemu služi ova proslava najznačajnijeg hrišćanskog događaja kada nam je u stvari dato pravo da budemo hrišćani.
    Sve pohvale za donatore fondacije Sv. Vukašin koja nagrađuje roditelje sa 3 i više djece i čuo sam da su Hercegovci danas donirali 300 000 KM. Kamo sreće da je širom RS što više ovakvih događaja i ovako dobrih ljudi koji pomažu ovakve fondacije, a sve to u simbolu proslavljanja najvažnijeg hrišćanskog dokumanta.

  2. herctref, 10.06.2013. 00:15:43

    А јбт који си ти морон, јбт стари Рим, коме сад он треба, па не живимо ми у старом Риму него у рушевинама нашег (сфрј) римског царства, и којом памети је твој калигула натјерао оне јаднике из јавних предузећа као што су Шуме РС да обавезно дођу доле, њему на дивљење да им банкротирана фирма плати превоз и још плус да они од своје плате издвоје за фра грура требињског пројекат нешто као прилог али обавезан!?

  3. „I prije nego što je on napustio svijet ljudi, kult hramova u Aleksandriji i svetilište Serapisa je otišlo u vjetar i to ne samo ceremonije kulta već zgrade i sve kao što se dešavalo u pjesničkim mitovima o vladavini Divova. Hramovi Kanobusa su takođe imali istu sudbinu za vrijeme vladavine Teodizija kada je Teofil predsjedavao gnusnima slično kao Eurimedon koji je vladao ponosnim Divovima a Evagrius bio prefekt grada a Romanus komandant egipatskih legija. Jer ovi ljudi, vrijedni podsmijeha zbog njhovog gnjeva prema našim svetim mjestima kao prema kamenju i zidarima, organizovali su napade na hramove i, čak iako nisu mogli navesti ni glasinu kao razlog za rat koji bi to opravdao, unitili su hrama Serapisa i vodili rat protiv statua i zavjetnih žrtvi u kojem su pobijedili a da nisu vidjeli ni neprijatelja ni bitke. Na isti taj način su se tako gorljivo borili protiv statua i zavjetnih žrtvi da, ne samo da su ih osvojili, već su ih ukrali a njihova jedina vojna taktika je bila da osiguraju da se lopovi ne uhvate. U Hramu Serapis jedino što nisu odnijei su temelji, samo zbog težine kamenja i jer su temelji bili nepokretni. Ovi ratnički raspoloženi ljudi, nakon što su prouzrokovali opštu zbunjenost i nered a čije su ruke bile bez krvi ali ne i bez pohlepe, hvalili su se da su pobijedili bogove a svoj grijeh i svetogrđe smatrali razlogom za slavu. Dalje, u sveta mjesta su doveli monahe, kako su ih zvali, koji su izgledali kao ljudi ali su vodili život svinja i otvoreno dozvoljavali i provodili nebrojene nečuvene kriminalne akte. Ali, oni su to smatrali pobožnim pokazujući prezir prema svetim stvaria. Jer tih dana, svaki čovjek koji je nosio crnu garderobu i davao saglasnost na neprilično ponašanje u javnosti imao je moć tiranina, na takvu vrlinu je čovječanstvo napredovalo! Ali, sve ovo sam opisao u svojoj „Univerzalnog istoriji“. biograf EUNAPIOS (346-414AD) VITAE SOPHISTORUM (Život sofista)

  4. „proslava najznačajnijeg hrišćanskog događaja kada nam je u stvari dato pravo da budemo hrišćani.“

    herctref samo dva pitanja, ako može:

    1. Koji je najznačajniji hrišćanski događaj?
    a) Isusovo rođenje,
    b) Isusovo uskrsnuće,
    c) Godišnjica Konstantinovog dokumenta

    2. Ko čovjeku omogućava da bude hrišćanin?
    a) Car,
    b) Roditelji,
    c) Bog.

  5. Dragi češnjak pitanje vam je na mjestu jer sam ja ostao nedorečen, ali nekako smatram da ovde ipak ima pametnih ljudi pa da se ne mora na tenane svaka riječ i misao objašnjavati. Ja sam se pogrešno izrazio a trebao sam da kažem da je Milanski dokument jedan od najznačajnijih hrišćanskih događaja i tako ga naša crkva i posmatra. Jasno je da ovo ništa ne bi imalo smisla obilježavati da se nije desio događaj pod b) tvog prvog pitanja i mi pravoslavni hrišćani ga obično zovemo Isusovo vaskrsnuće mada vidim da se u zadnje vrijeme,naročito u Srbiji, forsira ta riječ uskrsnuće ali nije ni važno toliko jer mislimo na isti događaj.
    Što se tiče vašeg drugog pitanja jasno je ko dan da nas roditelji odgajaju i obrazuju u duhu hrišćanstva (naravno ko se hrišćaninom osjeća).
    E sad bih ja isto mogao da postvim tebi pitanje kakav bi moj život bio, ako bih se ja proklamovao kao hrišćanin, a da pri tome vlada uvjerenje da svi oni koji se tako proklamuju, jer se tako osjećaju, moraju da budu ubijeni,prognani i odbačeni (pa šta koga zapadne) a da se pri tome u društvu smatra da si učinio dobro djelo ako si ubio hrišćanina i za to nikome nisi morao da odgovaraš. Milanski edikt nam je dao upravo tu slobodu da, svi oni koji se osjećaju hrišćani, mogu slobodno tako da se izjašnjavaju a da pri tome neće biti progonjeni i ubijani. Stoga sasvim opravdano ckva obilježava jubileje Milanskog edikta i zahvaljuje Bogu što je osvjestio tadašnje društvo.
    Znam da sam bio naporan ali očigledno je moralo biti ovako jer me boli što ovde postoje dežurni pljuvači svakog normalnog gesta i događaja za rad ostvarivanja svojih ličnih političkih ciljeva. Dragi moj češnjak ne znam koliko si ti ovde upućen u dešavanja pa eto samo da ti kažem da te ne iznenadi kad sutra popljuvaju i obilježavanje Sv. Save, Sv. Vasilija Ostroskog itd itd a samo zato što su tu viđeni neki njima mrski ljudi, mahom političari, što ih čini jadnim i bezvrijednim kad su spali na te grane da im neki političar ovako važan hrišćanski događaj može učiniti mrskim.

  6. herctref,
    nisam pravoslavac, ali mi je svejedno zasmetala nedorečenost. Obilježavanje datuma Milanskog edikta sigurno jest veoma značajan događaj za kršćane kao i za svjetsku historiju nakon tog datuma.
    Slažem se da je ovim dokumentom olakšano ispovjedanje kršćanske vjere, ali isto tako kao i u svim ljudskim djelima i odlukama, zna se sakriti sjeme koje ne cvjeta uvijek dobrotom. I nakon ovog datuma bilo je mnogo vladara koji su sebe kršćanima nazivali, a proganjali i ubijali one koji su vjerovali u Isusovo uskrsnuće kao što je i približavanje crkve i vlasti rezultiralo podizanjem lijepih građevina, ali i odstupanjem od Isusovog učenja u odbranu pozicija vlasti.
    Ili evo ti primjer vjeronauka u školama. To samo po sebi nije ni dobro ni loše. Dobro je sa pozicije slobodnog ispovjedanja vjere u javnom prostoru, ali je i loše ako u ponašanju onih koji su pohađali vjeronauk ne primjetimo da se u životu kasnije upravljaju moralnim načelima propovjedanim u svetim knjigama. Ako se sve više djece drogira, ako se rađa manje djece onda sam čin postavljanja određene vjere u bolju poziciju u odnosu na ostale, kao samo čin nema nikakvu svrhu ako nije produktivan u stvarnom životu

  7. Dragi moj češnjak manje više se slažemo ali moraš da shvatiš da je mnogo bitno obilježavati važne istorijske datume i događaje da se ne bi zaboravili,a nemili događaji ponovili. Primjer koji si naveo je klasični primjer posljedice lošeg odgoja koje nosimo iz kuće a ne neuspjelog projekta vjeronauke u školi. Kakve će djeca biti od ovih nevjernika i pljuvača na božije izaslanike i njihove činove nego upravo neostvarena i zalutala u životu.

  8. herctref, 10.06.2013. 07:10:24

    😮
    Ау, па ти памтиш Милански едикт?? Колико ти имаш година и како то да ниси давно умро? B-) Можда је теби само преминуо мозак, а дух твог преминулог мозга тумара по порталима и узнемирава непослушне „поштоваоце едикта из цк снсд-а“!?

    А слушкињо, ја питам с којом памети се наредило свим запосленим из „јавних“ додикових предузећа да морају присуствовати калигулином пресерансу у Невесињу!?

  9. Немој се сикирики, ти памтиш и едикт, не даш да се заборави, исто као да неко недај Боже заборави се крстити десном руком, па тако сигурно памтиш и да си постао од тог мајмуна!B-)B-)B-)

  10. zmaj , 10.06.2013. 12:53:31

    Змају, главно обиљежавање едикта је било у Нишу, логично јер је цар Константин рођен у том нашем граду Нишу, а он је први ослободио хришћанско проповједање у римском царству.

    Међутим, пошто неке наше жабе видјеле како се волови кују, па су и они ријешили да направе нешто слично, јер тамо у Србији не стоје добро код нових власти, па да надобудном и сујетном јунету из лакташа не пропадне доживљај, ријешио да направи копију за исти повод.

  11. Ja kad god otkucam riječ majmun uvijek se isti javljaju bez obzira kome se obraćam.

    @zmaj nisi dobio dobar odgovor zašto je vladika Grigorije, koji je zvanično bio domaćin ovog skupa, izabrao baš Nevesinje i kakve veze car Konstantin ima sa Hercegovinom.
    O ovome što te majmuni pogrešno obavještavaju govori o njihovoj kulturi i neobrazovanju pa se brukaju i lupaju i pokazuju koliko ne znaju.

  12. Ma ja sve razumijem da se hoce iskoristiti cinjenica da je Konstantin rodjeni Nislija i Srbin ali mislim da ovo ide u pogresnom pravcu.
    Izgleda da je unijatska struja u SPC sve jaca i jaca(sto se ocituje i ovim precutnim skidanjem Vasilija).

    Sada jos ostaje Vladika Jefrem koji je bio oprezan kao lisica ali nece im se ni on oteti.
    Sad cemo uskoro vidjeti kampanjicu ciji cilj ce biti uklanjanje Jefrema ili mozda cak i premjestaj.

    češnjak, 10.06.2013. 07:58:46

    Ova godisnjica je sjecanje na dane kada je ozvaniceno Hriscanstvo kao drzavna religija.
    Taj datum je vazan ali nije bitan u Hriscanskoj doktrini a kamoli za Srbe i Srpsku doktrinu.
    Ti zlocini o kojima pricas su sustinski poceli sa ovim ediktom.

    Najvazniji dogadjaj je bozic,slavljenje obnove zivota a zatim ide Vaskrs kao filozofska misao o konstanti zivota.

    Za Srbe je Srpska slava u epicentru svih ovih dogadjaja jer se time “ozvanicava besmrtnost predaka“,koji naravno nijesu bukvalno besmrtni ali se porodicnim okupljanjem odrzavaju zavjeti i oduzuju dugovi kojima su nas preci zaduzili.

  13. http://srbin.info/2013/06/patrijarh-irinej-spc-i-katolicku-crkvu-mnogo-toga-vise-spaja/

    фра гргур требињски пуном паром вуче за овим ублехашким воштаним патријархом ка католичанској цркви!x-(
    додик му ту даје вјетар у леђа, не би ме чудило да и у Невесињу додик није говорио о важности трећег ентитета са хрватском већином и сличне усташлуке!

  14. češnjak, 11.06.2013. 08:04:55

    Bozic je zabava za djecu na zapadu.
    Kod nas bozic ima mnogo dublje znacenje.
    Sjeca badnjaka i njegovo spaljivanje simbolicki predstavlja obnovu zivotnog ciklusa.

    Vaskrs je takodje bitan jer predstavlja dogmu o vaskrsavanju duse kao najvecu doktrinu ali to je u sustini samo potvrda bozica.Sve duse(po toj doktrini)predstavljaju univerzalni okean u koji se dusa vraca ali preduslov ispravnog puta je duhovno “ciscenje“duse u materijalnom tijelu bogocovjeka.

    Da bi se shvatio taj koncept,moraju se shvatiti oba principa.

  15. Kada kažem zabava za djecu, ne mislim ništa pogrdno već da je Božić prilika za okupljanje porodice i veselje i ništa nema loše u tome da se djeca raduju darovima.
    Kada govoriš o simbolizmu onda dolazimo na teren dodavanja smisla i vezanje raznih značenja što opet može biti poučno, ali ne utiče mnogo na to da je Uskrs događaj koji kršćani obilježavaju od samog početka, a Božić se oformio asimiliranjem različitih vjerovanja na prostorima gdje se prihvatalo kršćanstvo. Opet kažem da u tome ne vidim ništa loše jer Božić sadrži dosta lijepe simbolike, ali on nije najveći praznik za kršćane, barem po tumačenju većine autoriteta.
    Ako ti misliš drugačije ne sporim.
    Razumijem tvoje tumačenje da je samim činom rođenja započelo ostvarenje njegove misije pa i božijom voljom određenog uskrsnuća. Ipak, Isus je po kršćanskom tumačenju bogočovjek i njegova žrtva je njegov izbor, a ne samo ispunjenje božanskog nauma i njegovo uskrsnuće je dokaz žrtve boga za čovjeka kojoj se on predao, ne po naredbi božijoj kao što to radi Abraham, naprimjer, već njegova žrtva proističe iz vlastite ljubavi za čovjeka i molitve bogu da čovjeku oprosti ono što čini, pa i kad muče njega samoga. Uskrs je tu potvrda vjere i božijeg oprosta, a to je ono čemu se kršćanin nada i u šta vjeruje da slijedeći Isusa i on može zaslušiti. Uskrsnuće duše u Carstvu nebeskom, a ne ponovno rođenje na zemlji.
    Uskrs je ipak i sadržajno i simbolički praznik od većeg značaja za onoga ko je kršćanin.
    Opet kažem, nisam kršćanin pa pišem o onome što znam, a možda i griješim. Volio bih čuti još koje mišljenje.

  16. češnjak, 11.06.2013. 11:03:31

    Божић код нас са Бадњаком, старословенским „паганским“ обичајем има неко посебно значење у томе је сва мудрост, зашто јесте, а није. Тачно је да је Васкрс најрадоснији и најзначајнији празник над празницима, побједа живота над смрти, симбол наше вјере.

  17. češnjak, 11.06.2013. 11:03:31

    To je klasicno tumacenje i ja takodje nemam nista protiv toga.
    Ja sam samo pokusao da objasnim unikatno svetkovanje Srba kao naroda koji ima odredjena karakteristicna vjerovanja.

    Mislim da su ti herctref a i rammstein djelomicno objasnili.
    Uglavnom crkvene institucije imaju svoje dogme,naravno,kao i svoja klasicna tumacenja a mnoge institucije se vrlo cesto razmimoilaze.

    Medjutim kod Srba kao takvih je i u vrijeme komunizma odrzana religija i to kroz najvecu plemensko-porodicnu svetinju(koja je inkorporirana u crkvenu praksu) a to je Srpska slava.

    Taj drevni obicaj je upraznjavan i u komunistickim porodicama(cak i medju ateistima).
    Zato je SPC “obnarodovana“,jer je prihatila ovo kao vlastitu tekovinu.

    I najveci ateista koji nista nije znao o religiji,znao je koja mu je krsna slava.

  18. Jahač samo bih te ispravio to za badnjak i njegovo značenje jer jer on ne predstavlja obnovu životnog ciklusa nego simboliku jednog događaja kada se Hristos rodio, ali nije ni važno. Važno je da mi slavimo Božić kao i Vaskrs i ne smatramo ga nikakvom zabavom za djecu nego slavom Hristovog rođendana kome se podjednako raduju i djeca i odrasli zbog ljepote hrišćanskih običaja koji su po meni najljepši običaji na svijetu. Nego mi smo se udaljili od teme. Tema je bila ova šačica praznodušnih pljuvača svega što je crkveno pa me ne bi čudilo da kada crkva bude slavila neki jubilej Hristovog rođenja, da ga tako nazovem, da na isti pljunu i optuže nekoga što je priredio gozbu u čast Hristovu. Važno je da prvo pljunu na sve hrišćansko a onda drže predavanja o ljepoti hrišćanskih,pravoslavnih,praznika.

  19. Гозбу?? Је ли то једина сврха духовности? Да ти спуцаш плећку од печенице? Е мој смраду комуњарски, тешко хришћанима поред вас додикових новопечених вјерника! Идите на поклоњење фра гргуру он воли те гозбе, драконије, закуске, кркање, печење,….пууу…како нам вјеру кваре ове скотине, режимско-скоројевићске!

  20. herctref, 11.06.2013. 11:50:47

    Kao nekadasnji paganski obicaj,desavao se u vrijeme zimskog ekvinocija i simbolizovano je predstavljan novi ciklus od cetiri godisnja doba,unistavanje starog i radjanje novog iz pepela.
    Medjutim kad se ovaj dogadjaj kasnije povezao sa Hristom(simbolom bogocovjeka) ,naravno da je dobio malo drugaciju konotaciju ali sustina se moze(a ne mora) posmatrati na slican nacin.

    Slazem se da postoji odredjen broj dezurnih“pljuvaca“i Brozovih idolopoklonika kojima je bitno samo da na bilo koji nacin unize Srbe,njihovu crkvu i sve sto je vezano sa tim.

  21. jahac, 11.06.2013. 11:36:59

    Да, наше вјеровање дјелимично гностичко, али не дуалистичко, него монотеизам, Божије дјело суштина свега у Универзуму, тако да ми не мислимо да смрт не постоји, да, постоји, али је дио живота. Простор душе је неизмјеран, као и што модерна наука тврди да постоји материјално и нематеријално у Космосу, тако ми знамо да све што је већ створено, као материја, не може одједном за један трен постати нематеријално!
    Ми славимо живот, као побједу материје, стварања, постојања Универзума, а не као нихилистичко вјеровање о непостојању ничег послије краја живота! Зато је нама важније васкрсење од рођења, јер васкрсење је побједа над смрти, а рођење је само један њен дио!

  22. A sto se gozbe tice,to je klasicna prethriscanska zrtva,medjutim od samog obicaja i nasladjivanja(na radost svih)je mnogo vaznije uzdrzavanje ili post prije velikih praznika.
    U svrha posta i molitve jeste kako duhovno tako i (bukvalno)fizicko prociscenje.
    Na kraju,poslastica za atiste…
    Naucno je dokazano da post i vegeterijanstvo upraznjavano u odredjenom vremenskom periodu,sagorjeva stetne materije u organizmu,popravlja zdravstvenu sliku i naravno izostrava cula,percepciju i samim tim pospjesava misaone procese.

Оставите одговор на rammstein Одустани од одговора