Прије мене, потоп!

Не, Луј XIV није то рекао. Он је рекао "Après moi, le déluge!" ( Иза мене, потоп! односно: Баш ме брига како ће послије мене бити!). Луј XIV је био један, а у Републици Српској има много државних и „недржавних“ службеника који се тако понашају. Има много више оних који воле парафразу тих добро познатих […]

уторак, јануар 31, 2012 / 14:55

Не, Луј XIV није то рекао. Он је рекао "Après moi, le déluge!" ( Иза мене, потоп! односно: Баш ме брига како ће послије мене бити!).

Луј XIV је био један, а у Републици Српској има много државних и „недржавних“ службеника који се тако понашају. Има много више оних који воле парафразу тих добро познатих ријечи француског краља из 17.вијека – „Avant moi, le déluge“ што у преводу значи : Прије мене, потоп! односно: Баш ме брига што је прије мене урађено – свијет почиње са мном!

Управо таква ситуација је присутна у туризму Републике Српске. Туристичка организација Републике Српске основана је одлуком Владе РС од 17.08.1998. године. У сарадњи са Министарством трговине и туризма ТОРС је радио на промоцији туристичких ресурса РС.

То је било вријеме када је штампана прва промотивна публикација о туристичким ресурсима РС; вријеме када су се у сарадњи са „ГЛАСОМ српским“ успјешно организовали туристички сајмови „ТУРС Бања Лука“ . Први у априлу 1997. са више од 50 излагача из Републике Српске и СР Југославије, трећи и посљедњи у априлу 2000. којом приликом су осим РС и СРЈ били присутни излагачи из Хрватске и Словеније. Та три сајма туризма у Бањој Луци нису се нимало постидјела послијератних сајмова некада велике и у туристичком свијету познате „Сарајевске туристичке берзе“ која се одржавала још од седамдесетих година прошлог вијека. Да није било уске сарадње и заједничког рада ТОРС-а и Министарства не би се данас могло говорити о успјешности сајмова и ТОРС-а као таквог.Тадашњи генерални директор и директор маркетинга „ГЛАСА српског“ ће се сигурно сложити са овим закључком.

У Министарству трговине и туризма, посебно ресору туризма, није се задатак развоја туризма оставио недовршеним. 1999. сачињена је „Стратегија развоја туризма РС за период 2000. – 2020.“ На изради Стратегије радили су компетентни и признати професори доктори са Економског факултета у Бањој Луци и ресорни помоћници Министарства.

Године 2001. долази до промјене власти. Нова Влада РС није заинтересована за туризам и његов развој. Промјеном власти долази и до промјене лица која су радила на одговорним мјестима у Министарству. Све што је до тада било учињено заборављено је, постало је неважно. Сајмова више није било, промотивних публикација није било, а Туристичка организација РС се напросто угасила. Не зна се када ни на који начин. Исто тако угасила се свака помисао о туризму у Републици Српској.

Како онда данас постоји ТОРС? Вјероватно је некоме требало пронаћи радно мјесто и када се размишљало гдје и какво, неко се сјетио туризма. И тада први пут долазимо до парафразе „Avant moi, le déluge!“. Зар је важно што већ постоји одлука Владе РС о оснивању Туристичке организације РС? Идемо ми донијети своју одлуку о оснивању ТОРС-а. И тако дана 23.12.2004. године Влада РС доноси одлуку о оснивању Туристичке организације РС, која почиње са радом 2005. године. Садашњи ТОРС је насљедник организације основане 2004. године, а не оне из 1998.

Управо тако се понашао и бивши Министар трговине и туризма, госп. Предраг Глухаковић изјављујући за „Политику“ дана 23.08.2010. да је „ у протекле четири године у овој области учињено више него у претходних 14, истичући да је само у сектор туризма Влада РС уложила више од 36 милиона КМ, од чега су у Јахорину уложена 22 милиона, докапитализацију Бање Врућица око 6 милиона, осам мањих пројеката приватне иницијативе у туризму 2,5 милиона. Нагласио је да је „грант за мале пројекте у туризму који је у 2006. години био 150.000 КМ у прошлој повећан на 1.850.000 КМ, а у овој години износи 1,5 милиона КМ.“

Нормално да господин Глухаковић овако говори јер он није био ни близу када се туризам Републике Српске „из пепела стварао“. А шта је он то учинио у своје 4 године мандата? Управо по питању ТОРС-а: првог директора ТОРС-а је разријешио јер је то мјесто обећао сљедећем директору. Тог није разријешио већ му је дао прилику да „одступи са функције“ јер Управном одбору нимало није одговарало да, због директора и предсједника УО, буде повлачен по страницама градског часописа „Интермецо“. Трећи директор, моја маленкост (како не волим ову ријеч), који је добијао награде гдје год би се ТОРС појавио, био активан у давању интервјуа медијима који су их скоро сваки дан тражили, али исто тако и упозоравао министра Глухаковића на његове недопустиве кораке у промоцији, био је чак два пута разријешен (упркос пресуди Окружног суда у Бањој Луци). Четврти директор у мандату министра Глухаковића је још увијек в.д. директор јер му нити један од два, у касним педесетим годинама завршена, факултета није признат. Вјероватно га је предложио за ту функцију јер је и он сам у касним педесетим годинама успјешно дипломирао и магистрирао на Факултету за услужни бизнис у Новом Саду, факултету који ради при Новосадском сајму.

Министар Глухаковић је, каже, улагао у туристичке сврхе. Вјероватно је то тачно, али не зна се какве и чије. Само је министар Глухаковић знао који су то мањи пројекти приватне иницијативе у туризму који заслужују 2,5 милиона КМ. Насупрот томе је за промоцију туризма Републике Српске и ТОРС (организације коју је основала Влада РС управо ради промоције туризма РС!!!) уложио минимално. Боље речено, није уложио ништа.

Туристичка организације РС је имала право да аплицира за добијање средстава у износу од 30.000 КМ у оквиру гранта за мале пројекте, једнако као било који туристички или угоститељски субјект у Републици Српској. Улагао је у пројект „Туризам плус“ господина Златка Прленде, пројект који се сводио само на гастро манифестације по читавој Републици Српској и Босни и Херцеговини и упознавање са њиховим туристичко-угоститељским објектима. Престанком мандата господина Глухаковића престало је и снимање и емитовање тих емисија. Интересантно! Боље би било да је та средства уложио у финансирање довођења страних туристичких новинара којима би показали шта је то Република Српска, чиме располаже и какви људи у њој живе.

Господин Глухаковић је улагао и у штампање двају каталога о бањама РС. Први каталог је штампан у ужасно лошој техници, а други за корице има сјајну црну боју са рељефом листића што јако подсјећа на смртовнице. О садржају и сликама бања у каталозима не бих овом приликом говорила. Први је каталог чак био грађанима продаван у киосцима „Независних Новина“ на аутобуским станицама у Бањој Луци по цијени од 5 КМ. Затим, уложио је у штампање „Културист“-а, Часописа за туризам и културу РС. Изашло је нулто издање и још три, али ништа од тога није видјело свјетло дана.

Сајмове туризма више није радио „ГЛАС Српске“, Министарство трговине и туризма није нашло интереса нити воље да учествује у томе. Све је пуштено на вољу појединцу којем је најважније продати квадратни метар. Умјесто да се на темељима сајма „ТУРС Бања Лука“ направи сваку годину све јачи и све посјећенији сајам, како излагача тако и посјетилаца, сајамска манифестација се своди на штандове туристичких агенција, туристичких организација градова и општина којима штанд плаћа Министарство трговине и туризма како би се попунио простор и пријатеља који никада неће напустити Републику Српску, Туристичке организације Србије и Београда.

У кратком периоду његовог мандата, а да би се показало како се нешто ради, радило се на измјенама текста Закона о туризму, пречишћавању текста истог и на крају у 2011. години је, надам се, усвојен коначни Закон о туризму. Осим Закона о туризму министар Глухаковић је, не знајући или не желећи знати да постоји Стратегија туризма РС до 2020. године, објавио тендер за израду „Стратегије развоја туризма РС за период од 2011. до 2020. године“. Умјесто да консултује већ постојећу Стратегију и да је прилагоди новинама у општем развоју Републике Српске министар Глухаковић је утрошио пар стотина хиљада КМ за нову.

Осим „Avant moi, le déluge!“ код Господина Глухаковића стоји и „Après moi, le déluge!“. Оставио је ТОРС да и даље грца у недостатку финансијских средстава јер није ништа учинио да иста постане буџетски корисник, што по закону треба и да буде, јер није спровео у дјело Закон о боравишној такси (када би сви угоститељски субјекти уплатили боравишну таксу како закон тражи проблем финансирања ТОРС-а и ТО градова и општина био би увелике смањен), није спровео Закон о туристичкој накнади, односно чланарини, средства које би знатно олакшала рад и живот како ТОРС-а тако и ТО градова и општина.

Потпуно се слажем са господином Глухаковићем када каже да је „ у протекле четири године у овој области учињено више него у претходних 14“, само не позитивних, већ веома негативних потеза. Говорим само о туристичкој сфери, друга ме не интересује.
За крај, одговорно тврдим да је промоција туризма Републике Српске у поређењу периода 1998. године и данас пала „ с коња на магарца!“. Од промоције Републике Српске као самосталне јединке до промоције Републике Српске као „прирепка“ Федерацији БиХ.

О томе како и на који начин је Република Српска промовисана као туристичка земља, земља обичних људи и туристичких ресурса другом приликом.

Гордана Скендерија, проф.



0 КОМЕНТАРА

  1. Ех… коначно је неко проговорио и о недостацима у туризму! Толики је простор за дјеловање у овој области, а толико нестручних кадрова има управо у туризму. Ми немамо хотел А категорије у Бања Луци, немамо рекламе на важним туристичким медијима у Европи као и агенције рецимо на аеродромима у Њемачкој или Енглеској како то имају Словенци или неки други.

    Имамо мали аеродром у Залужанима са којег би се дало организовати панорамски летови по повољној цијени и за домаће и за стране туристе у трокуту БЛ, Бардача – Козара и сл. Затим лет балоном изнад Бања Луке, стална могућност изнајмљивања пловила за рафтинг у кањону, присутност домаћих кулинарских специјалитета на важним дестинацијама као што су БЛ ћевап, наше пиво, са Трапист сиром уз кукурузу и сарму.

    Промоција нашег вина на цијелој мрежи дестинација гдје би се по рутама кретали туристи и сл. Све у свему, нефункционално, неинвентивно и недовољно за било какву професионалност у овој јако важној области.

    Колико би ту простора било за отварање нових радних мјеста, па се сјетих ергеле липицанера у прњавору која пропада, а коњи су гладни итд… А, Глухаковића који штампају каталоге лошег дизајна за домаћу употребу да би се оправдала средства утрошена у НИШТА је пуно не само у туризму него и у осталим гранама привреде.

    Јадно! x-(

  2. Не знам ову госпођу која потписује текст, али знам да је стање у овој области јако лоше. Можда је садашњи директор Т.Љубојевић послушник партије, мени дјелује као алкос којим је лако управљати, који није успио побиједити ни на изборима за Савјет МЗ. Како онда да такви људи стоје на челу било које стратешке организације? Како тамо не сједи неко ко познаје бар два страна језика ( а да то није хрватски и босански), како је Република Српска у ствари туристички мртва и препуштена приватној иницијативи? Како то да Стратегија туризма кошта 400.000,00 КМ? Глухаковић је човјек без морала, позната је она прича, како је наплаћивао путне трошкове, о томе је Прес писао, чини ми се. Човјек је умислио да је велики шеф, јер за Бога милога, он је потпредсједник Скупштине, е због тога ми пропадамо, он је, како се оно зове тамо, лојални Хрват, нема разлике између њега и Комшића. На сајмовима туризма у Србији и Хрватској, све је могуће, па и сада да купите себи љетовање за 35% реалне цијене, сајмови туризма и за такве намјене служе. Код нас је главна стратегија у томе да 4-5 одабраних дијеле лову, као Пастир, Џомбић и још неколицина послушника. Пастир је од љубитеља воде, постао експерт за планине, па је изнајмио/купио хотел Пахуљицу на Јахорину. Ово је друго прање пара са рафтинга, које су се ородиле у рукама оних који „знају“ с парама. Госпођо Скендерија, напријед, реците нам још о раду Љубојевића и Глухаковића и реците нам да ли Злтковићка има другачије визије. Туризма је ресурс који код нас тренутно служи за богаћење изабраних појединаца, а остали, па како се снађу.

  3. pink panter, 31.01.2012. 20:41:27

    Г. Љубојевића познајем и добар је човјек. Већ деценијама је у туризму и није алкохоличар.

    За остало се слажем!

    Туризмом морају да се баве људи који знају посао. Већ два мандата, најмање, на челу тог ресора су људи који нису из те приче. Ту је проблем и старог кадра који не иде „у корак“ са савременим дешавањима у туризму.

    Можемо много тога да понудимо, али не знамо како. То би било то, укратко!

    Позз

  4. Хаххахах….B-)

    Тихо није алкос!!!! А анчи га ПОЗНАЈЕ!
    ПРОТОТИП алкоса из очаја, пузавац који је сваком сервилан, покуповао је СВАКИ папир сједећи са „кадровима“ у кафани, још од кумровачке „сорбоне“ па до БЛЦ-а, не зна „упал’ти“ ни комп, ниједан објектив камере или фотоапарата не може га промашити… ма застарјела (obsolete:D) верзија наше „дражзиле“ односно „пинк-клите“:D
    Иначе, добар је човјек. Туњевина у уљу… Ни мрава није згазио, једино ће те друкнути „тамо гдје треба“ само ако му било чим угрозиш амбицију…

    Стари кадар као и овај брчански магационер Глухаковић. Није толика штеточина јер није „хрватска мањина“, нити је толико покварен, нити је алав као овај Додиков „усташа за све“, нити му је одрадио Боску… Итд.
    НИЈЕДАН „шефов“ директор или министар који је пажљиво „слушао“, држао језик за зубима и није остављао трагове трансакција, грантова или „тендера“ ;), није остао незбринут након краја мандата.
    Шта би са оним бившим министром пољопривреде у Милетовој влади који није знао свезати две простопроширене реченице?
    Ено га искочи неко вече на тв-у, као директор нове хидроелектране на Требишњици, даје изјаву за Дневник:D…
    Сад је стручан и за капиталну нискоградњу и за енергетику…

    Срећа, сад ће скоро пропаст свијета…x-(

Оставите одговор