Политичари из Српске: Како ријешити питање звано Сејдић Финци

Већина грађана БиХ не зна ни да Сејдић и Финци није један човјек, иако се ова презимена пречесто помињу у медијима, кад год се помену европске интеграције. У ресуди за људска права у Стразбуру, по коме је дискриминишуће да постоји трочлано предсједништво у које се бирају српски, хрватски и бошњачки члан, бошњачка је нада да […]

петак, јун 29, 2012 / 08:37

Већина грађана БиХ не зна ни да Сејдић и Финци није један човјек, иако се ова презимена пречесто помињу у медијима, кад год се помену европске интеграције.

У ресуди за људска права у Стразбуру, по коме је дискриминишуће да постоји трочлано предсједништво у које се бирају српски, хрватски и бошњачки члан, бошњачка је нада да ће отоврити промјене које ће произвести њима жељени резултат.

Питали смо стога Младене, Иванића и Босића, Игора Радојичића и Драгана Чавића, како би из њиховог виђења изгледале уставне промјене у свјетлу одлуке Сејдић и Финци, и проширења дома народа за мјеста осталих? На шта може пристати Република Српска, шта би могло нарушити њену позицији? Какав би био адекватан систем избора предсједништва?

Младен Иванић

Промјене Устава, према овој пресуди, се морају десити јер ће у супротном БиХ додатно погоршати свој имиџ, због очигледне дискриминације коју имамо сада. Међутим, измјене морају бити једноставне и усмјерене на испуњавање услова из пресуде, а не да укључују велике и драматичне промјене око којих нећемо доћи до договора. Измјене у Дому народа треба да буду у смислу да се и даље бира 15 чланова овог дома, и то 5 из РС и 10 из Федерације БиХ.

Разлика би била само у томе да се, умјесто 5 Срба из РС, бирају четири Србина из РС и један који може бити било из реда неког другог конститутивног народа или из реда осталих. По истом принципу у Федерацији би се бирало по 4 Бошњака и Хрвата. Предсједништво треба да се и даље бира директно, осим ако се партнери у Федерацији не договоре другачије.

Што се тиче Српске, најједноставнија и најефикаснија промјена би била да се непосредно бира један члан из РС, без националне одреднице, а два из Федерације. Овај систем избора чланова Предсједништва био би задовољавајући и у свјетлу тражених измјена од Савјета Европе и у смислу заштите позиција РС. Ово су само начелни приједлози који би могли бити основа ријешења уз правничко дотјеривање и прецизирање ових одредби.

Драган Чавић

Пресуда Суда за људска права у Стразбуру у случају Сејдић и Финци имплицира прилагођавање одредби Устава БиХ овој пресуди, дакле не ради се о уставним промјенама, већ о извршењу суског налога прилагођавањем Устава БиХ Европској конвенцији о људским правим у дијелу који јој је супротан.

Уставне промјене траже широки политички консензус, а извршавање правоснажне пресуде тражи поштовање и провођење судских налога,а Сејдић и Финци су тужили и дочекали прецизну пресуду у своју корист.Парламент БиХ пресуду треба да изврши.

Српска страна треба тако и да поступа и да предложи слиједеће :

Да се одредбе члана Устава који регулише састав и начин избора чланова Дома народа прилагоде на начин да се у РС бира 6 делегата од којих један не припада Србима, а у Федерацији 12 делегата од којих 2 не припадају Бошњацима и Хрватима. И ништа више.

Да се одрдбе члана Устава БиХ који регулише састав и начин избора чланова Предсједништва БиХ прилагоде на начин да се предсједништво БиХ састоји од три члана од којих се два бирају у Федерацији БиХ а један непосредним изјашњавањем грађана у Републици Српској. И ништа више.

Зашто ништа више ?

Зато што није пресуђено !

Игор Радојичић

Читава расправа о пресуди Сејдић и Финци постала је театар апсурда. Међународна заједница написала је Дејтонски споразум, али је онда и међународни Суд рекао да су неке одредбе дискриминишуће, па су задатак да то ријеше добиле домаће власти. Следеци апсурд је да су се странке из Републике Српске потпуно сложиле о примјени Пресуде, и позиција и опозиција.

Међутим, странке из Федерације се не могу договорити међусобно, а истовремено не прихватају договор странака из Републике Српске. Коначан апсурд је да се, у ствари, више не расправља о дискриминацији националних мањина, што је суштина Пресуде, већ о рјешењу за хрватског члана Предсједниства, што, у основи, нема везе са Пресудом.

Решење које су прихватили сви у Републици Српској подразумjева да се у Дом народа Парламента Босне и Херцеговине бира један делегат из реда Осталих из РС, и два из ФБиХ, а да у Предсједништво БиХ Република Српска непосредно, дакле, на демократским изборима, бира једног свог представника, без обзира на националну припадност.

Странке из Федерације не могу се договорити о начину избора два члана Предсједниства БиХ из Федерације, јер се ту отвара хрватско питање. За странке из РС прихватљив је било какав договор који се односи на Федерацију, око ког се они договоре, а да не руши договор о Републици Српска.

Република Српска не пристаје на изборе Предсједништва у Парламенту БиХ, јер су чланови Предсједништва одговорни Ентитетима, а не Парламенту БиХ и имају право вета који упућују Ентитетима. Ми смо спремни и на асиметрчцно рјешење које не ремети директан избор члана Предсједниства из Републике Српске. Наравно, у сваком моделу постоје могуће замке о којима представници Републике Српске у разговорима морају водити рачуна.

Младен Босић

Спровођење одлуке у случају Сејдић-Финци неће имати никакав ефекат на животе грађана, осим што ће структуру влсти у БиХ учинити још конпликованијом. Сигуран сам да Сејдић и Финци неће бити чланови Предсједништва БиХ ни послије имплементације пресуде, као што ни сваки грађанин Уједињеног Краљевства нема шансу да постане британски монарх.

Ипак, имплементација те пресуде је важна да БиХ покаже да поштује европске вриједности и да је спремна да их прихвати. Око тог питања у РС постоји политички концензус и спремност да се одлука спроведе. Став из РС је јасан – брише се одредница о националној припадности члана Предсједништва из РС, а Дом народа се проширује за два или три члана из реда "осталих".

Проблем је у ФБиХ гдје Хрвати и Бошњаци не могу да нађу заједнички приједлог за своја два члана Предсједништва. Када они то ријеше, постићићемо договор.

Повезано



0 КОМЕНТАРА

Оставите одговор