МО БиХ старе хеликоптере не обнавља у Русији, већ чека Украјину

Већина хеликоптера Оружаних снага БиХ старости је и до 50 година, а ресурси кориштења су им на измаку, упозоравају у Министарству одбране БИХ.

четвртак, август 17, 2017 / 11:02

Наиме, како истичу, најмлађи хеликоптери имају 25 година, односно набављени су прије рата, а због техничког стања потребно им је много одржавања и замјена ресурса.

Додају да је набавка нових зракоплова третирана идејним пројектом “Осигурање и унапређење оперативности хеликоптера ОС БиХ”, којим је, како наводе, предвиђена набавка 12 нових хеликоптера и модернизација постојећих.

Овај пројекат би се, како су истакли, реализовао до 2025. године.

У извјештају за 2016. годину Министарство одбране упозорава да је током прошле године дошло тек до незнатног повећања операбилности летјелица у склопу Оружаних снага.

“Временски и експлоатациони ресурси већине летјелица који се налазе на кориштењу у Оружаним снагама су истекли. Потребно је хитно занављање новим средствима”, наведено је у извјештају.

Хамза Вишћа, експерт за питања одбране, истиче да је главни проблем што су данас, како каже, хеликоптери старији од пилота који њима управљају, у томе што након правног дијела реформе одбране није урађена друга фаза, која би укључивала давање потребних средстава Оружаним снагама да испуне циљеве који су договорени кроз реформе одбране.

Тврди да се буџет Министарства одбране годинама држи на 300 милиона марака, што је, како истиче, половина потреба, и то превасходно на захтјев политичара из РС.

“Нажалост, прије неких осам година кад је у договору са НАТО-ом тадашње МО планирало да се ради Преглед одбране, а не као што је уобичајено Стратешки преглед одбране јер да је СПО онда би и ресурси неопходни за цивилну заштиту и друге сличне потребе били укључени у тај документ, па би се јасно виђело да су потребе знатно веће, то значи да би буџет био знатно повећан, наравно под условом да МО квалитетно управља тим ресурсима”, каже Вишћа.

Што се тиче хеликоптера, Вишћа наводи да је у посљедњих десетак година у МО уштеђено око 150 милиона марака.

“Да је тај новац остављен са стране, данас не бисмо имали овај проблем да изнађемо средства за набавку нових летјелица”, навео је он.

Денис Хаџовић, предсједник Центра за безбједносне студије, каже да је очигледно да садашњи хеликоптери не могу удовољити потребама, те да због стања у Украјини МО има већ по четврти пут проблем да нађе квалитетне фирме у Украјини које би могле обновити постојеће хеликоптере.

“Мало је чудно да ми још увијек немамо јавно доступан документ Прегледа одбране, некако као да га се крије и од одређених високих званичника. Незванично сам сазнао да је ту планирана замјена транспортних камиона и возила јер су она још у нешто горем положају и са скоро 70 година старости на граници употребљивости”, рекао је он.

Додао је да чињеница да је за минималне захвате на тим летјелицама у 2017. планирано скоро десет милиона марака говори да је дугорочно исплативије набавити нове.

Како се сазнаје, у Министарству финансија и трезора БиХ МО до сада није имало позитивно мишљење за набавку нових летјелица док се не утроше одобрена средства за ремонт постојећих.

“Још немамо ни усвојен глобални оквир до 2020, а од МФ ће добити мишљење тек када званично затраже средства”, појашњено је.

 

Независне новине



Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *