Извјештај Владе РС из Сарајева у епизоди ЈеБеМГа 06/07062013

Информација о политичко-безбједносним аспектима дешавања у вези са блокадом објеката институција БиХ у Сарајеву објављења на интернет страници Народне скупштине Републике Српске, а коју је парламенту представила Жељка Цвијановић, предсједник Владе Републике Српске. Блокада зграде Парламентарне скупштине и заједничких органа БиХ у Сарајеву, одигравала се током 5., 6. и 7. јуна 2013. године. Као повод […]

петак, јун 14, 2013 / 14:18

Информација о политичко-безбједносним аспектима дешавања у вези са блокадом објеката институција БиХ у Сарајеву објављења на интернет страници Народне скупштине Републике Српске, а коју је парламенту представила Жељка Цвијановић, предсједник Владе Републике Српске.

Блокада зграде Парламентарне скупштине и заједничких органа БиХ у Сарајеву, одигравала се током 5., 6. и 7. јуна 2013. године. Као повод за масовне протесте наведено је недоношење или непостојање прописа о јединственом матичном броју грађана. Већ од самог почетка ово је било нетачно. Наиме, од доношења Одлуке Уставног суда БиХ којом је укинут члан 5. Закона о ЈМБГ држављана БиХ, па до 12. фебруара ове године, када је престао да важи тај члан због недоношења измјена и допуна Закона, било је неколико покушаја да се то питање ријеши. У том закону као и неким другим законима, морали су се промијенити називи насељених мјеста/општина у складу са називима према Закону о територијалној организацији Републике Српске. Наиме, искључиво је уставно право Републике Српске да својим законом одређује те називе и то је Република Српска учинила, тако да су промијењени предратни називи неких општина који сада гласе – нпр. Брод, Козарска Дубица, Градишка, Кнежево итд.

Република Српска и њена представници било у Савјету министара, било у Парламентарној скупштини БиХ, исказивали су спремност да се ријеши ово релативно лако питање. Притом се само инсистирало на поштовању уставно-правне структуре БиХ као државе настале међународним уговором и права која припадају ентитетима као њеним саставним дијеловима.

Према Уставу БиХ као дијелу међународног уговора, БиХ се састоји од два ентитета (члан 1.3.) и Брчко Дистрикта БиХ (Амандман 1. на Устав БиХ). Искључиво је право ентитета да на својој територији (која је разграничена у Додатку А Анексу 1-А и на јасан начин одређена линија разграничења између два ентитета која је „контролна и дефинитивна за сваку сврху"), рјешава бројна питања, заправо сва она која нису изричито Уставом БиХ дата у надлежност органа БиХ. Ово је потврђено и Уставом Републике Српске према коме Народна скупштина утврђује територијалну организацију Републике (члан 70. став 1. тачка 4.) и чланом 100. Устава РС по коме се територијална организација Републике уређује законом. Овај Закон је објављен у Службеном гласнику Републике Српске број 69/90. Тим Законом су одређени и називи општина у Републици Српској, па је у складу с тим требало ускладити и законе Босне и Херцеговине који су садржавали називе општина. То се односи на Изборни закон, Закон о пребивалишти и боравишту држављана БиХ, Закон о јединственом матичном броју. У сваком случају, сви прописи који се доносе на нивоу БиХ, морају уважавати уставно-ентитетску структуру БиХ. То важи и за регистрациона подручја за одређивање ЈМБГ. То значи да регистрациона подручја не могу садржавати општине из два ентитета, јер то није у складу са Уставом БиХ. Матични бројеви и њихова структура према прописима бивше СФРЈ и њених република, не могу се на исти начин наставити примјењивати и у БиХ, имајући у виду да она има два ентитета, чије су надлежности много шире од надлежности бивших југословенских република. Ово не дозвољава да се ЈМБГ утврђује од стране органа БиХ, већ је то искључива надлежност органа на подручју сваког ентитета и Брчко Дистрикта.

ДОНОШЕЊЕ АКАТА О ЈМБГ

Да напоменемо да је Република Српска због непотребног одуговлачења, била приморана да рјешава ово питање, јер је у надлежности МУП-а Републике Српске да издаје матичне бројеве. Зато је Влада РС 2. априла 2013. донијела Уредбу о утврђивању регистрационог подручја за одређивање јединственог матичног броја (Службени гласник РС број 27/13), која је допуњена 10. маја, а након проведених консултација са ресорним министарством БиХ и Агенцијом за идентификациона документа, евиденцију и размјену података. Тиме су створени услови и почело је издавање нових матичних бројева на подручју Републике Српске. Притом је став власти Републике Српске да се не ради о привременим бројевима који би накнадно били замијењени „трајним" матичним бројевима, већ да свако будуће законско рјешење мора уобзирити већ издате матичне бројеве. Ово је став који је прихваћен и од стране Савјета министара, па је тако министар безбједности у Савјету министара Фахрудин Радончић упозорио у емисији Федералне ТВ увече 6. јуна, да се не ради о привременим већ о трајним бројевима и да водитељи не доводе у заблуду грађане.

Савјет министара 5. јуна једногласно је донио Привремену одлуку о утврђивању регистрационих подручја за одређивање јединствених матичних бројева у БиХ, али тек након што није постигнута сагласност у парламентарној процедури. Та Одлука би важила до доношења Закона, а најдуже 180 дана.

Дана 06.06.2013. год. била је заказана 49. сједница Представничког дома, која је прекинута приликом утврђивања дневног реда и више није ни настављена. Посланици из Републике Српске нису прихватили да раде у условима снажног притиска демонстраната са улице, посебно када се видјело да су блокирани сви излази из Зграде. На тој сједници, од стране посланика СДП БиХ, по хитном поступку предложен је текст Закона о ЈМБ, са рјешењима која нису поштовала уставну структуру БиХ. Оваква рјешења ни раније нису подржана из Републике Српске, јер би то било кршење Устава БиХ.

Поставља се питање зашто су посланици из реда бошњачких партија, поднијели приједлог Закона о ЈМБГ, супротно рјешењима из Привремене одлуке Савјета министара и тиме срушили рјешење проблема. Ово је учињено и поред тога што су министри из реда Бошњака, дан раније, гласали за ту Одлуку за одређивање јединственог матичног броја у БиХ, коју је предложило Министарство цивилних послова БиХ. Као одговор на ову недосљедност, посланици из Републике Српске, поднијели су приједлог закона са рјешењима истовјетним као у Привременој одлуци Савјета министара. Та пат позиција је довела до паузе у раду Представничког вијећа, која је потрајала све до раних јутарњих сати, односно до ослобађања свих лица и рјешења талачке кризе

(НЕ)ДЈЕЛОВАЊЕ ПОЛИЦИЈСКИХ СТРУКТУРА У САРАЈЕВУ

Од почетка много ствари није било јасно у дјеловању полицијских структура. Зашто се дозволило да се возилима демонстраната постави запрека за излазак из гараже службених возила Парламента и Савјета министара, али и приватних возила посланика ? Мањи број демонстраната блокирао је два од три званична улаза у Зграду ПС. Излазак је био могућ само на један излаз, али без аутомобила.

Може се констатовати да су полицијске снаге распоређене око Зграде, заправо обезбјеђивале блокаду, без икакве намјере да омогуће лицима у Згради несметан излазак и безбједност. Многи од заточених, па и странци који су били учесници Банкарског форума који се такође одржавао у Згради заједничких институција, конставовали су да им је полиција заправо блокирала излаз, правдајући то бригом за њихову безбједност ?! Зато су неки најавили тражење одштете, а далеко већа штета ће бити неспремност њих и других инвеститора да помогну Босни и Херцеговини.

Предсједавајући Савјета министара Вјекослав Беванда успио је изаћи из Зграде, са посљедицама по његово обезбјеђење. Појачано присуство демонстраната пред зградом отпочело је након што су бошњачки министри напустили зграду.Тако је у Згради остао једино министар Средоје Новић, који је евакуисан заједно са свима осталима приликом евакуације зграде.

Сва тражења да Дирекција за координацију полицијских тијела правовремено предузме мјере на заштити лица која су присилно задржана у згради заједничких институција, ниса уродила акцијом. Њиховим нечињењем присилно задржавање или киднаповање како су га назвали поједини странци затворени у Згради, потрајало је све до раних јутарњих часова 07.06.2013. године.

Министарство безбједности такође није предузимало мјере за ефикасну деблокаду Зграде и излазак задржаних лица. Министарство безбједности БиХ је надлежно за координацију безбједносних агенција у БиХ, али се показало неспремно да оствари своју улогу. Осим недостатка ефикасне координације, разоткрило се непостојање и/или непримјењивање планова акције у оваквим случајевима. С обзиром да се све одигравало у Сарајеву, исказане су исте слабости и у ланцу командовања, као и приликом терористичког напада на Амбасаду САД. Мањкавости безбједносног система понајвише су погађале представнике Републике Српске који су већ дуго и континуирано изложени разним притисцима и пријетњама у Сарајеву само због тога што остварују своје активности у складу са Уставом БиХ. Самим тим они су сметња покушајима унитаризације БиХ, што би било супротно њеном међународноправном и уставном одређењу. Ово врло често доминира у сарајевским медијима и јавности, што одржава сталну тензију и ствара додатно неповјерење у могућност остваривања права Републике Српске и несметано дјеловање њених представника. Показало се да безбједносни систем не функционише, те да не постоји неопходна безбједност српских представника у заједничким институцијама током њиховог рада у Сарајеву.

И док су српски посланици били заточени у згради, дотле су посланици политичких партија са сједиштем у Сарајеву, несметано улазили и излазили из Зграде. Неки посланици из реда Бошњака, чак су одржавали директне контакте са демонстрантима. Све то је јасно показало да постоји директна веза између бошњачких политичара, невладиног сектора и медија на реализацији политичких циљева супротних Уставу БиХ. Форум младих СДП је подржао протесте, као и Иво Комшић, градоначелник Сарајева.
На званичном сајту Парламентарне скупштине БиХ стоји:

Неки статистички подаци о стању у Згради Парламентарне скупштине БиХ и Вијећа министара БиХ

06.06.2013.

У објектима Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине и Зграде пријатељства Грчке и Босне и Херцеговине тренутно се налази око 1.500 људи, од чега је 350 страних држављана међу којима су четири особе са статусом високих званичника УН.

Број људи којима је неопходна медицинска помоћ још увијек се утврђује. Љекарске екипе којима је дозвољено да уђу у зграде до сада су интервенирале у три случаја, међутим, међу заточеним грађанима одређен је број оних којима је нужна сложена редовна медицинска терапија због тежих хроничних болести.

Иначе, још увијек нема поуздане процјене развоја ситуације и правца у којем би могли ескалирати протести грађана на Тргу Босне и Херцеговине. (крај)

Током ноћи између 06. и 07. јуна, позлило је посланику СНСД, Славку Јовичићу, бившем логорашу. Хитна помоћ коју су демонстранти пропустили, дала му је инфузију, али је на захтјев да се Јовичић евакуише, дежурна докторица рекла да има наредбу да се евакуишу само они који имају мождани или срчани удар.

ДЈЕЛОВАЊЕ МУП-а РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ

Од тренутка сазнања за блокаду зграде скупштине и заједничких органа БиХ, Министарство унутрашњих послова Републике Српске, остварило је телефонски контакт са: министром безбједности БиХ Фахрудином Радончићем, министром унутрашњих послова ФБиХ Предрагом Куртешом, директором Дирекције за координацију полицијских тијела у БиХ Химзом Селимовићем и његовим замјеником Урошем Пеном, те директором Државне агенције за истраге и заштиту Гораном Зупцем. У контактима се настојало доћи до поузданих информација о стању испред и у блокираним објектима.

Оствариван је и телефонски контакт са министрима и посланицима из Републике Српске у органима БиХ, који су у том моменту били блокирани у Згради. У контактима се настојало сазнати гдје се налазе и какво је њихово физичко и психичко стање.

У 14.00 часова, након информисања предсједника Републике и предсједнице Владе Републике Српске, наређено је да се у Српско Сарајево упути Специјална јединица полиције МУП РС. Истовремено је и начелнику ЦЈБ Српско Сарајево наређено да у приправност стави Јединицу за подршку из тог Центра, те да обезбиједи транспортна средства којима би се министри и посланици из блокираних објеката могли превести у Републику Српску. Руководиоцима је наложено да обје јединице требају да буду на ентитетској линији спремне да од полицијских службеника Дирекције за координацију полицијских тијела у БиХ. преузму и на територију РС превезу министре и посланике.

Око 15.00 часова добијена је информација да је формиран посебни Штаб, са задатком да процијени насталу ситуацију и донесе одлуку о начину деблокаде објеката заједничких органа БиХ. Штаб је смјештен у просторијама Дирекције за координацију полицијских тијела у БиХ. Према истој информацији господин Химзо Селимовић, директор Дирекције, надлежне полицијске агенције, је упутио депешу МУП Кантона Сарајево са захтјевом за пружање помоћи Дирекцији, јер иста не располаже са довољним снагама за деблокаду објеката и извођење заточених лица. Такође, одлука Штаба у том моменту је била да се не интервенише, јер се у маси протестаната који су блокирали објекте заједничких институција налазио велики број дјеце коју су довели протестанти.

Активности које су на друштвеним мрежама започеле дан раније (5.6.2013. године) кулминирале су 6.6.2013. године у времену када се појавио позив грађанима Бања Луке да се организују и солидарним протестима пруже подршку протестантима у Сарајеву. Када се анализира стање на интернетским друштвеним мрежама поводом протеста у Сарајеву и позивима за организовање протеста у Бања Луци, може се закључити:

1. на интернет форумима и фејсбук групама, најактивнији су били чланови са бошњачким именима и/или „чудни" Фејсбук и Твитер налози;
2. изразита активност имало је неколико појединаца и чланови појединих организација.
3. безуспјешно су покушали да анимирају протесте у Бања Луци и Београду;
4. неколико е-маил адреса за информације и подршку протестима су биле адресе званичних институција БиХ адресе познате Министарству унутрашњих послова Републике Српске МУП РС.
5. евидентирани су поједини новинари из Сарајева који су предњачила у ширењу дезинформација према РС, а и на друштвеним мрежама РС, евидентирана су најактивнија лица са сличним активностима;
6. одређени број профила који су јавно подржавали и позивали на протесте у Бања Луци су лажни профили које су вјероватно формирала лица из ФБиХ, што се може видјети из списка њихових пријатеља (профили су након тога или закључани или обрисани);

У близини Народне скупштине примијећена група од десетак грађана, припадника појединих организација која се разишла након легитимисања чланова групе. Других окупљања нити протеста у РС није било.

Од самог почетка, независно од званичних извора информација организовано је и оперативно прикупљање сазнања о ситуацији око објеката заједничких органа преко разних извора. Када се дошло до сазнања да у групи лица која су протествовала нема више дјеце, од министра безбједности БиХ, затражено је објашњење зашто се не креће са деблокадом објеката. Одговор је био да још нису издефинисане надлежности полицијске агенције која ће поступати.

Центар јавне безбједности Источно Сарајево је извјестио да су возила за превожење министара, посланика и других лица из објеката заједничких органа, спремна и да се налазе на ентитетској линији, те чекају наређење за покрет.

Око 00.30 часова 7. јуна када је постало јасно да нема интереса за интервенцију односно деблокаду заједничких органа БиХ, министар унутрашњих послова се упутио у Сарајево. Око 03.00 часова је стигао у просторије Дирекције за координацију полицијских тијела БиХ гдје је затекао господина Фахрудина Радончића министра безбједности БиХ, господина Химзу Селимовића директора и господина Уроша Пену замјеника директора Дирекције за координацију полицијских тијела у БиХ, те директора ИЦИТАП-а Џима Тилмана. У разговору је упознат да је донесена одлука да се за око пола сата крене са деблокадом и евакуацијом лица из објеката заједничких органа БиХ.

Око 03.30 часова 7. јуна започела је деблокада и евакуација лица, коју су извели припадници Дирекције и Јединица за подршку МУП Кантона Сарајево, МУП тузланског кантона и МУП Зе-До кантона. Одмах по отпочињању операције министар унутрашњих послова РС, дошао је на лице мјеста, са којег је наредио начелнику ЦЈБ Српско Сарајево да упути возила (аутобусе) на локацију са које су министри и посланици превезени на територију РС. Када је након више провјера потврђено да су сва лица која је требало евакуисати изашла из објекта, односно да су у аутобусима, колона се упутила у Источно Сарајево.

Министар унутрашњих послова је кроз личне разговоре са министрима и посланицима потврдио да су сви добро и да немају повреда, али и да су сви видно исцрпљени и уморни. Посланик Славко Јовичић, којем је позлило током боравка у Згради , а којем није омогућено да напусти зграду, нити је омогућено љекарској екипи да уђе у зграду, био је у исцрпљеном стању, али ни он није задржан од стране љекарског тима.

Око 05.30 часова, након што је министрима и посланицима обезбијеђен потребни превоз до мјеста становања односно локација на које су требали бити превежени, операција је завршена.

Поступак евакуације извршен је мирно и посланици из Републике Српске су напустили зграду заједничких институција и окружење које је било ослобођено од демонстраната у раним јутарњим сатима, око 4 ујутро.

ЗАКОНСКА ОДГОВОРНОСТ И ОДГОВОРНОСТ ОРГАНА ЗА ПРОВОЂЕЊЕ ЗАКОНА

Отмица представника институција представља кривично дјело из члана 168. Кривичног закона БиХ који гласи:

(1) Ко у намјери угрожавања уставног поретка Босне и Херцеговине или сигурности Босне и Херцеговине противправно затвори, држи затворену или на други начин одузме или ограничи слободу кретања службеном лицу институција Босне и Херцеговине при вршењу његове службе, с циљем да њу или некога другога присили да што изврши, не изврши или трпи, казниће казном затвора од најмање три године.

(2) Ко у намјери угрожавања уставног поретка Босне и Херцеговине или безбједности Босне и Херцеговине противправно затвори, држи затвореног или на други начин одузме или ограничи слободу кретања члану Предсједништва Босне и Херцеговине, предсједавајућем Вијећа министара Босне и Херцеговине, предсједнику домова Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, предсједнику Уставног суда Босне и Херцеговине, предсједнику Суда Босне и Херцеговине или главном тужиоцу Босне и Херцеговине, казни ће казном затвора од најмање пет година.

Из бројних телевизијских снимака и са интернета, могуће је утврдити и идентификовати организаторе и вође протеста као и друга лица која су спречавала и онемогућавала слободу кретања и против њих предузети законске мјере. Непредузимање значи подржавање и охрабривање таквих недјела и убудуће.

Влада Републике Српске је поводом блокаде зграде заједничких органа БиХ у Сарајеву, у 01.00 час иза поноћи 07.06.2013 одржала телефонску сједницу и донијела следеће закључке:

1)Влада Републике Српске захтијева од надлежних институција и безбједносних агенција да се хитно деблокира зграда заједничких органа БиХ и да се омогући свим члановима Савјета министара, Парламентарне супштине БиХ и свим запосленим службеницима и страним држављанима, безбједан и несметан излазак из зграде

2)Влада Републике Српске изражава жаљење што су страни држављани изложени малтретирању, нецивилизацијаском третману и што им је ускраћена слобода кретања

3)Влада Републике Српске тражи хитно засједање Народне скупштине Републике Српске, уз консултацију представика Републике Српске у заједничким органима БиХ на којем ће се разматрати услови рада у заједничким органима БиХ и бити заузети одговарајући ставови.

Влада Републике Српске је поводом блокаде зграде заједничких органа БиХ у Сарајеву, 7.6.2013 одржала редовну 14. сједницу са почетком 10.00 часова, током које је још једном разматрала ситуцију у Сарајеву.

Влада Републике Српске одржала је 7.6.2013. године, с почетком у 13.00 часова, посебну сједницу посвећену догађајима који су се дешавали испред Парламентарне скупштине БиХ у Сарајеву.

Посебној сједници присуствовали су предсједник Републике Српске Милорад Додик и предсједник Народне скупштине Републике Српске Игор Радојичић.

Влада Републике Српске на посебној сједницу посвећеној догађајима који су се дешавали испред Парламентарне скупштине БиХ у Сарајеву донијела је закључак и затражила одржавање сједнице Народне скупштине Републике Српске посвећену овом догађају.

Влада Републике Српске 10.6.2013. године одржала је девету радно- консултативну сједницу на којој је разматрала Информацијуо политичко-безбједносним аспектима дешавања у вези са блокадом објеката институција БиХ у Сарајеву након које је Информацију о политичко-безбједоносним аспектима дешавања у вези са блокадом објеката и институција БиХ у Сарајеву упутила у Народну скупштину Републике Српске.



0 КОМЕНТАРА

Оставите одговор