Иницијативе о платама у БиХ институцијама – прилика за велике исправке

Поводом покренуте иницијативе за смањење плата посланика у Парламентарној скупштини БиХ, као и накнадне иницијативе за смањење плата запослених у институцијама БиХ, желимо указати на значај реформе досадашњих пракси формирања плата у свим институцијама на БиХ нивоу. Плате у Парламентарној скупштини БиХ Центар за истраживања и студије ГЕА од 2010. године указује на проблем енормних […]

четвртак, март 6, 2014 / 17:25

Поводом покренуте иницијативе за смањење плата посланика у Парламентарној скупштини БиХ, као и накнадне иницијативе за смањење плата запослених у институцијама БиХ, желимо указати на значај реформе досадашњих пракси формирања плата у свим институцијама на БиХ нивоу.

Плате у Парламентарној скупштини БиХ

Центар за истраживања и студије ГЕА од 2010. године указује на проблем енормних примања БиХ парламентараца, а посљедња анализа по том питању је објављена у априлу 2013. године. Подсјећамо да је та анализа утврдила да су посланици и делегати у ПС БиХ најплаћенији парламентарци у Европи када њихову плату поредимо са просјечном платом у земљи (што се види на доњем графикону).

Графикон: број просјечних плата које садржи једна плата посланика у парламенту
(укључени су и подаци за парламенте Федерације БиХ, Републике Српске и ЕУ)

Посланици у ПС БиХ примају више од 6 просјечних плата у БиХ и по овом мјерилу заузимају убједљиво прву позицију у поређењу са преосталих 30 европских земаља из анализе. У овим земљама, посланик у просјеку заради 2,3 просјечне плате у својој земљи. БиХ посланици, као што знамо, поред плате и паушала имају право на додатне накнаде, тако да њихова мјесечна примања често прелазе 6.000 KM, a достижу и 7.000 KM.

Из наведених разлога, ГЕА је понудила веома једноставне препоруке, за које сматрамо да су у потпуности проводиве, а које су дјелимично изражене у покренутој иницијативи унутар ПС БиХ. Те препоруке су сљедеће:

Плате посланика и делегата у ПСБиХ системски ускладити са платама у осталим БиХ институцијама.

Осигурати усклађеност висине плате посланика и делегата са висином просјечне плате у БиХ у максималном односу 3:1.

Укинути скривене облике плате, као што је мјесечни паушал.

Увести ускраћивање накнаде трошкова посланицима и делегатима који одсуствују са сједница Представничког дома и Дома народа.

Плате у институцијама БиХ

Када је ријеч о о платама у свим осталим институцијама на БиХ нивоу, очигледно је да и ту постоји велика потреба за усклађивањем. Како смо навели у нашој ранијој анализи, БиХ институције имају око 22 хиљаде запослених, а њихове плате се морају узети у обзир када се говори о административном оптерећењу Републике Српске или Федерације БиХ.

У Буџету институција БиХ за 2014. годину, расходи за бруто плате и трошкове запослених износе цијелих 644 милиона КМ и заузимају 68% укупног буџета. Индикативно је да су ови расходи готово на истом нивоу са истим расходима у Буџету РС за 2014. годину (657 милиона КМ), иако је број запослених у државној управи РС већи (око 34 хиљаде запослених). То нам сугерише да је просјечна плата у БиХ институцијама значајно виша. Овдје желимо нагласити важност усклађивања плата између различитих нивоа јавног сектора који не би требали једни другима представљати конкуренцију у запошљавању квалитетних кадрова. Многи се сјећају када је у Бањој Луци успостављена Управа за индиректно опорезивање БиХ и када су, због већих плата, многи службеници Пореске управе РС прешли у ту институцију.
Али још важније од тога, потребно је поновити основни принцип који би требао да важи за све нивое јавног сектора: свако радно мјесто у јавном сектору не треба бити плаћено више од упоредивог радног мјеста у приватном сектору. Порука је јасна: јавни сектор не смије бити нелојална конкуренција приватном сектору на тржишту рада. О разним негативним посљедицама оваквог стања смо писали у нашој претходној анализи. Дакле, потребно је много усклађивања.

ГЕА- Центар за истраживање и студије



0 КОМЕНТАРА

Оставите одговор