Горан Латиновић: Твртков грб је требао бити на српској тробојци

Овај регион је толико закопан у прошлост, да је она заправо његова болест. А кад сте болесни, зовете доктора. Тако је Фронтал.РС позвао магистра историјских наука, Горана Латиновић, вишег асистента на Студијском програму историје Универзитета у Бањој Луци и докторанта Високе школе историјских наука Универзитета у Сан Марину, да нам покуша дати одговоре на нека […]

среда, март 9, 2011 / 13:44

Овај регион је толико закопан у прошлост, да је она заправо његова болест. А кад сте болесни, зовете доктора.

Тако је Фронтал.РС позвао магистра историјских наука, Горана Латиновић, вишег асистента на Студијском програму историје Универзитета у Бањој Луци и докторанта Високе школе историјских наука Универзитета у Сан Марину, да нам покуша дати одговоре на нека питања из области своје експертизе.

Колико је историја која се данас учи у уџбеницима чињенична, а колико ретуширани митови за потребе дневне или мало дугорочније политике у региону?

То првенствено зависи од аутора уџбеника и од надлежних органа, који дају дозволу да уџбеници буду у употреби у образовном систему ентитета или државе. Уџбеници историје који су у употреби у Републици Српској и Србији, углавном одражавају чињеничну историју, која је резултат озбиљних научних истраживања.

Највећа неслагања су везана за Други свјетски рат и питање да ли смо имали један или два ослободилачка покрета, као и за период од 1945. до 1991. године. Постоје људи, чак и у самом врху наше историјске науке, који се тешко мире са ставовима већине историчара, посебно млађих нараштаја, да је комунистички режим био негативна појава у нашој историји и да је управо у том периоду постављен темељ за страдање које смо доживјели у посљедњој деценији 20. вијека.

С друге стране, анализирајући уџбенике историје који су у употреби у Хрватској и Федерацији Босне и Херцеговине, јасно се уочава политичка позадина њиховог настанка. Игнорисањем бројних историјских извора и научних чињеница, њихови аутори представили су прошлост на начин који ни издалека не одговара историјској реалности.

Од бројних примјера, навешћу само један: по ауторима загребачких уџбеника Срби западно од Дрине воде поријекло од ”Влаха” и оних Хрвата који су морали да пређу на православље, а по ауторима сарајевских уџбеника то су, уствари, ”православни Бошњаци” код којих је тек у 19. вијеку одгојена свијест да су Срби.

Колико структуре власти Републике Српске, при обиљежавању значајних догађаја, или уопште било каквих пројеката који имају историјску димензију, консултују људе из струке?

Опште прихваћено мишљење у западним државама подразумијева да држава која тежи напретку стално мора гледати у назад, да на основу историјског искуства лакше одрећује смјер и динамику садашњег и будућег развоја споственог народа.

У тим срединама положај историјске науке у друштву све више добија на значају, а код нас, по захтјевима и препорукама које долазе управо из тих средина, историја се своди на маргиналан предмет у образовном систему. Наравно, и овдје је видљива политичка позадина таквих настојања. Нажалост, томе понекад доприносе и људи из струке, који немарним односом према очигледним проблемима доводе до њиховог продубљивања.

У Републици Српској прије десетак година регистровано је Друштво историчара, али његова дјелатност је тајна за велику већину историчара. Умјесто да има потпуно јаван рад, да организује редовне годишње скупове и да интересе историчара заступа пред органима власти, о овом удружењу данас се не зна готово ништа, ни ко му је предсједник, ни гдје му је сједиште, ни чиме се бави.

У таквим условима и не треба да чуди што су структуре власти у Републици Српској, без обзира о којој се политичкој опцији ради, ријетко тражиле савјет и мишљење историчара.

Увијек је између српских и хрватских историчара средњовјековна Босна имала различиту интерпретацију. Сада имамо и трећу историју. Колико се то може, у оваквим околностима, гледати научно и без страсти?

Историјски извори јасно и недвосмислено свједоче да је средњовјековна Босна била област у саставу Србије, која је касније наставила своју историју као самостална држава, ни тада не губећи српски идентитет. Владари Босне су своје поданике звали Србима, говорили су српским језиком и писали ћирилицом.

Њен најзначајнији средњовјековни владар крунисан је за краља Срба, Босне, Приморја и Западних Страна. Дакле, веома је индикативно да је човјек у својој титули поменуо само једно етничко име, а онда оне области којима влада и у којима живи тај народ. Тек кад је проширио своју државу на запад, у она подручја на којима је постојала хрватска држава све док је 1102. године Мађари нису уништили, Хрвата готово да није било у његовој држави. Од 14. вијека појављује се и израз ”Бошњани”, али он има државно и политичко, а не етничко или народносно значење.

Није, дакле, ријеч о неком новом народу, него о изразу који означава поданике владара Босне, тј. људе који живе у његовој држави, било да је ријеч о Србима или припадницима неког другог народа. И данас кад се каже ”Војвођани” не мисли се о неком посебном народу, него о Србима, Мађарима и осталим народима који живе у тој области.

Ратна власт у Српској олако је пренебрегла чињеницу да се Стефан Твртко I Котромањић крунисао 1377. године на гробу Светог Саве као краљ Срба, Босне, Приморја и Западних Страна, што је резултирало на крају чак и избацивањем љиљана са грба Републике Српске. Имате ли коментар?

Мислим да је учињена грешка. Грб краља Твртка I требало је ставити на српску тробојку, прије него што су га муслимани ставили на своју бијелу заставу. Уз њега, требало је ставити и грб Немањића, а оба грба наткрити круном Карађорђевића.

Уосталом, краљ Твртко I био је изданак Немањића по женској линији и претендовао је на престо Србије. Имали смо, заиста, јаке историјске аргументе у рукама, али питање је колико би то уопште могло бити остварено, у условима незапамћене медијске сатанизације Срба.

Слична историјска игноранција учињена је и са промјеном имена града Фоча. Умјесто у ”Србиње”, требало је овом граду вратити његово старо српско име ”Хоча”, или просто оставити Фоча. Та промјена у Ф, долази из губитка гласа „Х“ у српском језику, што је процес који се завршио у већини српских дијалеката до 17. Вијекa,, па и на оном на подручју данашње Фоче. „Х“ се у српски језик вратило тек реформом Вука Ст. Караџића. На Косову и Метохији, у близини Ораховца, примјера ради, постоји српска енклава по имену „Велика Хоча“.

Радите докторску дисертацију о Југословенско-италијанским економским односима у периоду између два свјетска рата, те сте провели непуну годину у Риму и Сан Марину. Може ли се, генерално, дати нека оцјена историјских односа Срба и Италијана?

Односи Срба и Италијана мијењали су се током 19. и 20. вијека. Италијани су најприје гледали са симпатијама на покрет националног уједињења Срба, што их је подсјећало на њихов Ризорђименто. Међутим, због тежње Србије да ослободи и Хрвате и Словенце, српско-италијански односи постали су заоштрени, готово непријатељски, иако су ове двије државе формално биле савезнице у Првом свјетском рату.

У периоду између два свјетска рата, Италија је била најозбиљнији непријатељ југословенске државе, не само због отворених територијалних претензија на Далмацију, него и због чињенице да је Југославија била главна препрека њеним империјалистичким амбицијама на Балкану и у Подунављу.

Италија је своје стратешке циљеве остварила током Другог свјетског рата, али само привремено. Италијански губитак Истре, Ријеке и Задра, као и Тршћанска криза, додатно су загорчали југословенско-италијанске односе, који су у мирне воде коначно упловили тек 1975. године, Споразумом у Озиму.

Иако је медијска сатанизација Срба у посљедњој деценији 20. вијека била присутна и у Италији, не треба заборавити да се тамо појавило неколико веома интересантних књига и документарних филмова, који су оба рата (1991–1995. и 1999) приказали објективније и непристраније.

Недавно је на АТВ емитован сасвим нетипичан документарац под називом „Мит о богумилима“. Колико заиста има историјске основе да се повлачи аналогна паралела између стећака, средњовијековне Босне и нације која је проглашена у току Отаџбинског рата (тзв. „Бошњаци“)?

Када је Аустроугарска окупирала Босну и Херцеговину 1878, она је приступила једном веома важном стратешком циљу – стварању једног новог народа, новог идентита, нове свијести – ”Бошњака”. По том пројекту, све становнике у БиХ, без обзира на њихову вјерску припадност, требало је убиједити да су ”Бошњаци”.

Та политика посебно је дошла до изражаја за вријеме тадашњег ”високог представника” Бењамина Калаја (1882–1903), који је раније у својој ”Историји српског народа” написао да су Босна и Херцеговина српске земље, а кад је именован за управника Земаљске владе, забранио је сопствену књигу.

Управо у том периоду пласирана је етнополитичка теорија о богумилима као аутохтоном становништву Босне, које је у одређеном историјском времену прешло на ислам, а стећци требало је да буду једно од главних обиљежја материјалне културе тог ”народа”. Треба нагласити да је термин „стећак“ уведен из научних кругова, док те споменике становништво које је ту живјело, није звало другачије него „мрамори“ или „мраморови“.

Таква политика доживјела је крах, јер није била утемељена на историјским чињеницама, као и због снажног отпора српског народа, а иако давно сахрањена, поново је са сметљишта историје стављена на сто муслиманског руководства почетком деведесетих година прошлог вијека. Међутим, у ”необошњаштву” иза 1992. постоје двије струје.

Прва је ”Интегрално бошњаштво” по којем су ”Бошњаци” сви становници БиХ, без обзира на вјерску припадност, и друга – ”Муслиманско бошњаштво”, по којем су ”Бошњаци” само муслимани.

Да ли постоје неки пројекти научног типа, да се сагледају историјске чињенице од настанка Републике Српске до данас?

Углавном се ради о текстовима који се баве историјским и стратешким основама настанка Републике Српске. Ту у први план излазе два коријена:

1. Српски идентитет, који је дубоко укоријењен у биће и свијест српског народа, посебно уз чињеницу да у неким крајевима Републике Српске Срби постоје много дуже, него у неким крајевима Србије, која се погрешно назива матицом српског народа, иако је она само старија сестра Републике Српске, и

2. Страх од ”1941”, тј. од понављања геноцида над српским народом, који му се догодио у Другом свјетском рату.

Међутим, постоји један веома озбиљан пројекат, чији сам сарадник, а који се одвија под окриљем Академије наука и умјетности Републике Српске. Ради се о ”Енциклопедији Републике Српске”, која је до сада, ван сваке сумње, најзначајнији научни пројекат у историји Републике Српске.

Може ли се рећи да је интерпретација историје (давна прошлост) из Сарајева и Загреба, а ево и сада Подгорице, много више у служби изградње националног идентитета, него што је то случај са српске стране?

Један од главних показатеља стања историографије једног народа су уџбеници историје. Анализом загребачких, сарајевских и подгоричких уџбеника; лако се уочава снажно идеолошко присуство, док у београдским и бањолучким (источносарајевским) уџбеницима тога нема, из простог разлога што Срби одавно имају изграђен национални идентитет и своја сазнања црпе из провјерених и поузданих извора.

Селективан приступ историјским изворима једно је од главних обиљежја оних аутора који настоје да ”историјски оправдају” садашње стање ствари.

У припреми је Прва међународна конференција о системима усташких логора смрти Јадовно 1941. Осим општенационалне срамоте да се дешава први пут након 70 година, како Ви гледате на тај пројекат?

Лично учествујем у пројекту и могу рећи да је сваке похвале вриједан труд који др Душан Басташић улаже у настојању да истина о Србима страдалим у систему усташких логора Јадовно, чије кости до Неба вапију, угледа свјетло дана и да наша и свјетска јавност дознају више о мучилиштима у којима је убијено преко 40.000 људи.

Посебно је значајно што су челни људи Српске православне цркве благословили овај племенити подухват.

Чини ли Вам се да у српској историјској науци фали једна од битних спона са заједницом у цјелини, која се обично назива „популаризација“?

Прије неколико година једна од организација тзв. ”друге Србије”, а у суштини друголигашке Србије, штампала је памфлет под наслов ”Србија нема снагу да се бори са национализмом и популизмом” у којем су оштро нападнуте све истинске вриједности српског народа.

Наши непријатељи и њихове слуге у нашем народу, желе да Србима одузму имунитет, како би лакше подлегли ”вриједностима” које доминирају у западном свијету и постали безлична маса полуљуди. Томе ћемо се одупријети, прије свега, кроз Цркву и оно чему нас она учи. Такође, треба читати, и то оне књиге које су писали, не за хонорар, него за душу, људи ”мудри као змије, а безазлени као голубови”.

Разговарао: Дани(ј)ел Симић

 

Here you can read interview translated in English



0 КОМЕНТАРА

  1. Свака част на изнесеним чињеницама!
    “А кад сте болесни, зовете доктора.” – А зашто Доктор не оснује са својим колегама ново удружење историчара, које ће за разлику од старог бити транспарентно, које ће одржавати научне скупове, које ће популаризовати историју и које ће тужити федералне и хрватске издаваче због пласирања неистина!? Или је лакше бити књишки мољац, не таласати и примати универзитетску плату?

  2. Требате промовисати овакве људе. Момак је стварно на мјесту, а вјерујем да је ријетко ко чуо раније за њега. Такође први пут чујем и да је Твртко био Немањић. Можда је то срамота што не знам, али нису ме то учили у школи.

  3. Честитке младом а будућем доктору!
    Придружујем се и приједлозима Бојана Нишевића.

  4. Хвала Богу да долазе млади, комунистичком идеологијом неоптерећени историчари, који ће народу дати јасну слику о ономе ко је и шта је.

    Вријеме Екмечићевог и СДС-овског тумачења историје је дефинитвно прошло. Не смије се више десити да нам неко отима језик, краљеве, да нам будале намећу екавицу, да нам гаде Босну, да мијењају стари спрски назив Фоча, а да им истовремено не смета назив Сарајево, Илиџа итд.итд.

    Само напријед.

  5. Случајни, морам признати да стварно не разумијем шта си хтјео да кажеш? Ко ће доћи и закуцати и зашто? Због једног научника који износи чињенице?

  6. Istorija kao istorija za mene nije nauka u pravom smislu rijeci, toliko je podlozna interpretacijama, i izmedju “naucnika” iz razlicitih naroda, pa i izmedju “naucnika” iz istog naroda sa razlicitim ideoloskim stavovima.

    A zanimljiva pojava na Frontalu, svako ima potrebu da kaze “druga Srbija”, to mu dodje nesto kao proces inicijacije. A covjeka niko i ne upita za to, pitanje se odnosi na popularizaciju istorijske nauke, a on odmah druga Srbija!, drugoligaska Srbija!, neprijatelji!, sluge! itd. Pravi naucni pristup. A dugo je i izdrzao, sve do kraja teksta.

  7. Zaboravih reci, zanimljivo je i kako se istoricar opredijelio da studira bas na mrskom Zapadu. Zar kod nas nema dobrih fakulteta, ili makar na Istoku?

    S obzirom, kako kaze, da u tom zapadnom svijetu dominiraju sumnjive vrijednosti, sto logicno dovodi do formiranja “bezlicne mase poluljudi”, ovakav izbor je vrlo interesantan. Dodje ti da se zabrines da neko ne ode na studije na Zapad kao covjek, a vrati se kao polucovjek.

  8. Игоре ти си баш киван на доктора? 🙂

    Слажем се да је историја врло климава као наука. Зависи одакле се гледа.

  9. Ne razumijem zašto je nekim ljudima problem, da je neko ko ima stavove poput Latinovića, studirao na Zapadu.

    Ili ”mrskom Zapadu”, kako piše komentator igorbl.

    Na žalost, to samo oni znaju.

  10. @kifla, jea

    Nisam kivan, nemam protiv covjeka nista licno, ali imam protiv te pojave.

    Kako nije problem, ako kazes da su na Zapadu sumnjive vrijednosti, da je to bezlicna masa poluljudi, i da neprijatelji sa tog Zapada pokusavaju da uz pomoc nasih sluga usade te vrijednosti nasem narodu, i da istovremeno ides na taj isti Zapad da studiras?

    Ja da to mislim o Zapadu, ne bih nikad ni isao tamo, a kamoli se obrazovao.

  11. Игоре извини на свему што те могло увриједити са моје стране и веома ми је драго што се трудиш да нормално комуницираш. Ја исто немам ништа против овог историчара, поготово лично, али мислим да твоја теза не стоји.

    Ако мислиш на ово што је рекао у задњем одговору, можда није добро пренешено, јер је у оба ова видео снимка рекао да баш на Западу развијају те одређене вриједности код свог народа, а нама покушавају да усаде супротне вриједности помоћу којих постајемо полуљуди погодни за манипулацију. Ако мене питаш, баш се то дешава и не само да манипулишу са нама, већ нас и израбљују и истребљују.

    Извини још једном ако те шта вријеђа, али мислим да си само прочитао једну негодно формулисану реченицу и онда се ухватио за то. Мени се овај Латиновић јако допада и волио би да га упознам.

  12. Retorikom strasno podsjeca na Rajka Vasica, koristeci neke fraze koje vise prilice prozi nego ozbiljnom naucniku. Nesuvislo je odbacivati Bosnu na bilo koji nacin, slazem se u slucaju grba da je zanemareno nase vjekovno prisustvo na ovim prostorima i zato sam misljenja da promjenom nacionalne svjesti i razmisljanja omladine nece nikome padati na pamet da se odrice Bosne zbog Republike Srpske. RS nam je izborena autonomija, vlastita soba u koju se mozemo zakljucati kad nam je svega preko glave, ali Bosna nam je porodicna kuca i samo neupucenim i neostrascenim politicarima i ljudima moze padati na pamet neko izdvajanje iz Bosne, umjesto jacanje uticaja i kapaciteta da se stvari vrate kao sto su bile. Srbi su drzavotvoran narod vec vjekovima za razliku od Bosnjaka i zato smatram da samo ozbiljnom argumentacijom moramo vratiti prevlast u Bosni, naravno bez ugrozavanja necijeg identiteta jer to je vec gotova stvar, ali svakako uz ugrozavanje interesa “odjednom” vecine. Hvala istoricarima, ali recite i da smo pogrijesili nekad, da nismo nebeski narod, da smo izgubili rat i ratove i da je R. Srpska jedini dobitak iz proslog, jer sto prije prebolimo poraze moci cemo krenuti u pobjede.
    Istorija je nekarakterna uciteljica zivota jer se svakakvi ljudi i svaciji interesi mijesaju i preklapaju.
    Citao sam, doduse na preskok, “Istoriju Srba” Benjamina Kalaja, ima i online besplatno izdanje, vrlo zanimljivo stivo bez narocitih predrasuda, ko ima volje i vremena neka procita u cjelosti, ja nemam ovog drugog pa nisam.

  13. Nova Mlada Bosna, 18.03.2011. 01:24:54

    Како мислиш “озбиљном аргументацијом вратити превласт у босни” а живиш у свијету гдје је аргументација број нуклеарних глава по глави становника, број будала вољних да се разнесу бомбом и успут убију што више невиних, број неписмене и примитивне “стоке” вољне да се само размножава и отима “туђе ливаде”, број децибела којима поткрепљују аргументацију, број очајника које можеш окупити на улици или купити за бурек и јогурт, број безобразника који су вољни пљунути на своје академско звање и преправљати историју проглашавајући чак и видео снимке “недостатком доказа”… Треба ли још да набрајам?
    Вријеме је да се обична врата од собе замијене блиндираним, а соба преуреди у стан. И вријеме је да се “Млада босна” остави коначно да почива у миру!
    Вјечна слава Младобосанцима, а њој вјечни покој! Амин.

  14. @Bozo Cukeranac,
    zivim u drzavi gdje je svaki dan svaki udah vazduha sve skuplji, gdje placam PDV na taksu sto je nezapamcem bezobrazluk, gdje svaki dan u mojoj lijepoj Banjaluci vidim sve vise ljudi kako prevrcu po kontejnerima, a Vi spominjete nuklearne glave? Daleko smo mi od tih ambicija, prije nego sto kazete nesto o Mladobosancima procitajte literaturu i pogledaj njihove ideje. Upravo se njihove ideje odnose na socijalni polozaj drustva, te ne prihvataju razlike u nacionalnosti, vjeroispovjesti i sl. nego davno prije svih proklamuju socijalnu ravnopravnost. Na zalost, mladi zaslijepljeni nerealnom retorikom gledaju ka vrhu stepenica, nesvjesni da se do vrha ide korak po korak, stepenica po stepenica. Nadam se da ce istocnosarajevski novoformirani pokret Mladobosanaca zazivjeti i da ce egzistirati kao vanparlamentarni glas omladine koja se danas ne cuje. Necu pokusavati da se priblizim Vasim stavovima jer predugo vec pratim Frontal da ne bi znao s kim imam posla. Plitki su Vam stavovi i ideje, ne zeleci nikoga da vrijedjam, ali Banjaluka je bila i bice bosanska ljepotica, jer je isto moja koliko i Sarajevo i Mostar. To sto nam vjetrovi sad duvaju u prsa ne znaci da vec sutra nece u ledja, ali samo ako se promjene pogledi na zivotne vrijednosti i odrede prioriteti. Mladobosanci su bili avangarda u svoje vrijeme, tako bi bili i danas, sto nam samo govori da se ideoloski nismo pomjerili s mjesta, ali smo se zato u svakom drugom pogledu dobrano unazadili. Necu ulaziti u raspravu, Vi ovde dezurate, a ja zaista nemam vremena za bacanje. Svako dobro

  15. Очигледно је мој претходник из круте струје СДП-а, претходни коментар када сам прочитао оставио је утисак симпатизера грађанства, али након последњег то је прерасло у радликалну борбу за истим!
    наравно, свако има право на своје мишљење, те да исто јавно изнесе, али се надам да постоји граница, јер глупо би било да ја сад претходнику кажем ако ти се Сарајево свиђа, иди! то су његови из Сарајева поручили мени и остатку станонвништва РС, у афекту јер му није пошло руком оно што је Туђману пар мјесеци прије!
    савјет: Представљајте своје идеале, рекламирајте, али немојте бити нападни и форсирати нешто против воље других, тога смо имали превише задњих 20-так година! хвала

  16. Da ste u celosti procitali pretposlednji i poslednji komentar gospodina/gospodje koji/a se predstavlja kao Mlada Bosna, videli bi ste da je pre rec o radikalnom srpskom “gradjaninu” nego o bilo cem drugom. Mada se ne slazem u vecini toga sa njim/njom, niti islama niti sta ja ne videh u komentaru. Cak navodi “moja Banjaluka” a vi ga/je terate u Sarajevo zato sto mu se toboz tamo svidja. Uvek se neko etiketira ovde, mada mi se sve vise cini da ima ljudi koji koriste vise nickova pa stvaraju konfuziju. Zivela nasa Republika Srpska!

  17. Овај момак је благо ове земље. Да такви нарасту смо се борили. Поздрав од бораца РС, а посебно 16те Крајишке.

  18. Овај момак је благо ове земље. Да такви нарасту смо се борили. Поздрав од бораца РС, а посебно 16те Крајишке.

  19. Nova Mlada Bosna, 18.03.2011. 14:26:41

    То што немате времена за бацање, драго ми је, значи не стоји да сте социјално угрожени него да имате посла. То је лијепо, али није лијепо глумити емпатичку повезаност са онима који га немају и који ЈЕСУ социјално угрожени, јер то онда у вашем случају може бити само идеолошки став или поза!
    То што пишете латиницом на овом мјесту је намјерна порука и ја је разумијем. То што за бањалуку кажете: “моја” и “босанска љепотица” и то ми је сасвим јасно, пола вијека сам овдје проживио. То да је лијепа сасвим стоји али се њена “љепота” од прије двадесет година не може поредити са данашњом, а за то ни ви ни “ваши” немате мрву заслуге!
    То да су некадашњи младобосанци пропагирали социјалну једнакост и братство и јединство, па знам, не требају ми ваше лекције, тачно знам који су покрети ван КПЈ током титоизма у СФРЈ били пожељни и “на линији” и о којима се нападно и сугестивно учило још од основне школе!B-)
    То да ће вјетрови задувати и у смјеру рјешавања социјалне правде – па наравно, већ дувају. И треба. Али какве то има везе са непремостивим подјелама које су настеле тектонским поремећајем деведесетих? Да ли се ви то (нови младобосанци) надате још једном периоду тираније идеологије “босанства” и братства? Још једним циклусом бетонирања јама? Нема момче од тога ништа, као ни од екумене све док Ватикан не дебеатификује војног викара усташке војске Степинца! И док сарајевска јалија Јову, Стјепана, Ганићија, Злају и Хариса на челу са Алијом не прогласи ратним злочинцима!;) А то ће скоро.
    До тада се надајте прекомпозицији приоритета у нашим главама, чудите се како је то могуће у овако “релаксираним” међунационалним и међувјерским односима, зашто је голи опстанак и национални идентитет важнији од сува хљеба и питајте се зашто је Млада босна и онда и сада таква авангарда а остала у запећку. И зато окривите, наравно нас који никако да се разболимо од амнезије.
    Нуклеарне главе нису наше нити ће бити, али манијака бомбаша имамо на претек. Имали су митинг неки дан у Сарајеву.
    На мој добронамјеран пост о огромним ризицима ове државне творевине коју не би умањио ни социјални статус једне Швајцарске (напротив само би појачао апетите), ви сте одреаговали са непријатељством и борбено.
    Сумњам да сте сви у тој “новој босни” толико глупи да мислите да се живи само од хљеба и воде. Моје мишљење је да сте још један од иних “љукавих љисица” које се овуда шуњају. А ја “дежурам” к’о што сте љубазно примјетили!:D
    Нека “љисица” не заслужује пажњу, али понека, или екстремно глупа или екстремно “љукава” као ви, мора се показати прстом.

  20. @Bozo,
    posto ste se toliko potrudili napisati nebrojeno bljuvotina, za sta bi normalnoj glavi trebalo jako dugo vremena da smisli, prisiljen sam da pogazim svoju rijec i da odgovorim.
    To sto ste napisali Banja Luka malim slovom je Vas odraz postovanja prema nasem gradu, je li? Takvi su Vasi argumenti.
    Ja nemam nista sa Mladobosancima iz I. Sarajeva jer oni su samo upotrijebili to ime te se istovremeno odrekli izvornih postulata i saradnje sa “velikosrpskim idejama” i nisu iznijeli egzaktne politicke, vec samo socijalne ciljeve. Malo je to za jednu organizaciju koja puca na veci uticaj u drustvu. Licno se nikad ne bih odrekao toga na duge staze, ali isto tako ne bih gledao na Srebrenicu kao na cin pobjede ili ubice civila kao junake. To je pljuvanje po svim srpskim junacima koji su se suprotstavljali i brojnijim vojskama i nisu kukavicki pucali u vezane, nenaoruzane ljude. Tad smo se izravnali sa onima protiv kojih smo se borili, a sve zahvaljujuci Vama slicnima, neostrascenim ljudima kojima smeta pismo, ime i religija, a ne smeta Vam sto je voda poskupila, grijanje, na telefonsku pretplatu placate PDV (sto je krsenje zakona, ali koga briga?) pa nije 10,95 nego skoro 13 KM. Sta nam to govori o Vasem materijalnom stanju? Zato ponavljam, sto se prije priznaju greske i porazi, prije cemo krenuti u pobjede, a ne kao gospodin istoricar sto ce sa saradnicima u toj enciklopediji vjerovatno iznijeti “naucne” cinjenice koje ce neko prihvatiti, a neko nece. To nije nauka, to je produzena ruka djelovanja SANU, istovjetna sarajevskoj i zagrebackoj savremenoj mitologiji, samo sa obrnutim ulogama. Ja na svoje politicko ubijedjenje, skupa sa ostalim drugarima, gledam kao na dugorocno, kao na ideju revolta omladine sa ispravnim dugorocnim ciljem. To da ja moram biti siromasan da bih mogao pricati o socijalnom polozaju Vam je najveci gaf. Ne gospodine, samo obrazovan! Lukava sam ja lisica koja bi znala zavarati i dva lovca da se medjusobno poubijaju, kad vec idu u lov samo zato sto su im drugi rekli kako je tamo lijepo. Vi ste takav lovac, neumjesan, prihvatio ideju drugog pa sad i on k’o fol nesto lovi. Mudra glava uvijek zna dobiti sto treba i zna gdje je granica.
    Umjesto da se omladina moralno izobrazi i uci vrijednostima zivota i rada, Vi i Vasi istomisljenici dajete im nizerazredne privatne skole, poslije Biro, pa takvi nece dozivjeti 40 god. radnog staza i penziju. Ali oni to ne znaju, jer se o tome ne prica i njih to ne zanima, a vec sutra ce biti socijala. Do tad cete Vi i Vasi biti u BG ili N. Sadu i zvati ih Bosancima. Za par godina kad MMF nalozi prodaju “Vodovoda” i sl. preduzeca bice frka (uzmite primjere africkih zemalja, Bolivije… a neki dan nam je MG Mind(??) kupio “AD Trznicu”, ma milina), onda ce nas ti isti sa priv. fakulteta braniti od bijede, je li? Ja ocito gledam malo sire na takve pojave u drustvu i ne brojim krvna zrnca i ne ocjenjujem ljude po slovu tastature, nego prema ideji i djelu.
    Otisli smo odavno sa teme, nastavicemo na drugom mjestu da ljudima ne zagadjujemo prostor.

  21. Требало ми је мало да разаберем ко смо то “ми” а ко сте то “ВИ”!?
    Елем ви стари и нови комунисти примитивног босанског (да не кажем кржљавог) типа по свом обичају, запљунете, налијепите етикету, па онда обећавате да “не желите расправу”, нити “приближавање ставова”, “наставићете послије” итд.
    Довољно је да сте неког прогласили “плитким”, да пише “небројено бљувотина” и то је то! 😀
    Ни на једно моје питање не дајете одговор нити “продубљујете моју плиткоћу” вашом дубокомудрошћу. Осим што тврдите да сте образовани!? То је онако, на повјерење…
    Из свега задње написаног стекао сам утисак да се свађате са Додиком или Рајком Кузмановићем!?:-o
    Какве везе ја имам са тим школама и бироом, како сте у ову вашу клин чорбу зачињену једом и адреналином, без реда и везе утрпали и Сребреницу и АД Тржницу,и Водовод и Боливију, стварно ми није јасно! Како сте мене повезали са свим тим?
    А тврдите да сте образовани.
    Најјадније је када један типфелер проглашавате за “непоштовање нашег града”!!! Шта сте ви? Градоначелник, или власник тапије на градско земљиште?! По старом комуњарском свисока стилу препоручујете да “читам историју Младе босне”. Да ли сте је ви читали? Из којих извора? Знате ли да као и свака убога идеја, догађај или појам у овој вукојебини коју зовете државом има најмање три тумачења и више верзија!? Коју ви заступате?
    Да ли су младобосанци борци за национално и социјално ослобођење Срба под хабзбуршком окупацијом, како су протумачили и сами аустроугари и упутили Ултиматум који је започео свјетски рат?
    Или су они покрет за уједињење свих Срба у једну националну државу коју неки стари и нови душмани називају “Велика”?
    Или су младобосанци на челу са Гаврилом обични ТЕРОРИСТИ како их крсти модерна “муслиманско-чаршијско-јалијашка” мисао у Сарајеву окупљени око сарајевских “ага и бегова” Крешевљаковића и “воксоваца”?
    Или су они покрет “напредне и свјесне омладине” која има за циљ социјално ослобођење свих народа и народности и тако даље и ближе…
    Не морате ми рећи знам гдје сте.
    Саберите се човјече, назвали сте ме:”НЕОСТРАШЋЕНИМ човјеком коме смета писмо име и религија…”

    “Zato ponavljam, sto se prije priznaju greske i porazi, prije cemo krenuti u pobjede, a ne kao gospodin istoricar sto ce sa saradnicima u toj enciklopediji vjerovatno iznijeti “naucne” cinjenice koje ce neko prihvatiti, a neko nece. To nije nauka, to je produzena ruka djelovanja SANU, istovjetna sarajevskoj i zagrebackoj savremenoj mitologiji, samo sa obrnutim ulogama.”
    С ким се ви у ствари свађате? Прочитајте још једном шта сте написали, па размислите да ли сте стварно баш толико “образовани”!:D
    Али, ако ви сматрате да је образован само онај који расправља колико кошта струја, вода и телефон, а да је глуп сваки онај који пита кад ће се кажњавати СВИ злочини, и кад ће се ревидирати ратна пропаганда која траје до дана данашњег, и сами је злоупотребљавате у виду Сребренице, онда ништа…
    Схватио сам шта је за вас “наука”: НЕ ТАЛАСАЈ, не питај,у се , на се и пода се, док комшије опет не одлуче да је вријеме за клање и истребљивање… Поново… Никако да заврше!
    Само још нисам схватио да ли сте матора комуњара српског или муслиманског типа, пошто је то из ставова немогуће разликовати.
    Једино што је непролазно, а то је неуки, задрти сељачки примитивизам пинковског културног круга “раје”.

    Иначе, хвала вам што ми одјете толику почаст и ословљавате ме великим почетним словом! Није то прикладно, немојте… Нити сам владика, нит’ сам Предсједник. Ни бивши, ни садашњи.:D

  22. Стварно непотребна наклапања око Твртковог грба, ту стару Босну средњег вијека треба пустити да мирно лежи на дну гроба.
    Не може се један народ поистоветити са грбом једне средњовјековне властелинске породице, нити то има смисла тражити!
    А гдје би нам онда били Немањићи, Павловићи, Бан Борић, Кулин Бан, Томашевићи, Петровићи са Његуша, Карађорђевићи, Обреновићи,.. нација је нешто више од властелинског посједа, тако да сматрам ако има и добре идеје у свему овоме, онда је треба посматрати рационално, а не чисто популистички!
    Не знам ко би се поистоветио са тим грбом толико, као и сада са крунама на грбу републике? Глупост!

  23. Слажем се са rammstein да не треба сад то нешто потезати као што раде ове наше потурице. Али треба да се зна да је Твртко био Србин и готово. Грб имамо свој грб са двоглавим орлом, оцилима и круном само су га Додик и фуњаре укинули добровољно. Нека им се плати за то по заслузи.
    Ми остали га носимо у срцу!!!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *