dysko

Ако промјена Устава крене, странци ће хтјети да потраје

Промјена устава било које земље, представља најозбиљнији могући политички догађај, у који се улази само након темељитих припрема. Посљедње одлуке СНСД у Дому народа БиХ, којима се покреће промјена Устава БиХ, доказ су потпуно другачијег, дакле неозбиљног, и врло ризичног приступа. Ова странка је подржала да се уђе у промјене Устава, са циљем да се […]

среда, април 1, 2009 / 08:52

Промјена устава било које земље, представља најозбиљнији могући политички догађај, у који се улази само након темељитих припрема. Посљедње одлуке СНСД у Дому народа БиХ, којима се покреће промјена Устава БиХ, доказ су потпуно другачијег, дакле неозбиљног, и врло ризичног приступа.

Ова странка је подржала да се уђе у промјене Устава, са циљем да се промијени територијална организација БиХ, да се институције БиХ учине ефикаснијим (читај да се укине ентитетско гласање), да се изврши прерасподијела надлежности између БиХ и (цитирам) "средишњих нивоа власти", те да се изврши усклађивање Устава са Конвенцијом о људским правима.

Од свега, само је посљедње прихватљиво, а сви остали елементи су неприхватљиви, и са становишта РС – потпуно непотребни.

Прво, нико од међународних институција није тражио промјене Устава, јер су свјесни да је до њих јако тешко доћи. Но, међународне институције ће се, кад се промјене покрену, потрудити да на њима истрају. А у томе, РС може извући само дебљи крај. И нека се СНСД не заноси да сада може, без негативних посљедица по РС, одустати.

Друго, увјерење да у територијалној прекомпозицији БиХ, РС може остати нетакнута, представља или политичку глупост или невиђену наивност. Вјеровати да ће један ентитет имати пола БиХ, а друга три (или два) се задовољити другом половином, коцкање је позицијом РС.

Треће, чак и када би остала нетакнута, територијалном прекомпозицијом и већим бројем ентитета, угрозила би се позиција РС у заједничким институцијама. Умјесто једне трећине учешћа, са четири јединице Република Српска би се свела на 25% утицаја, а ентитетско гласање би се довело до апсурда и било би угрожено.

Ово показује да СНСД нема концепт вођења озбиљних послова и да ће рачуни за ову врсту политике доћи. Садашњим најавама да од промјена Устава неће бити ништа, СНСД себе, али што је још горе и Републику Српску, доводи у дефанзивну позицију. Међународне институције, а то је највећи проблем РС, неће трпити да нешто обећате, а потом одустанете.

Нека врста политичке казне за такав приступ, врло брзо ће услиједити.



Оставите одговор