Авио саобраћај Српске: Одлетјело је 87 милиона марака

Република Српска је протеклих десет година потрошила више од 87 милиона марака у ваздушни саобраћај, али од тих улагања њени грађани нису имали готово никакве користи – „Аеродроми РС“ и даље преживљавају захваљући субвенцијама, а од силних најава нових линија, Српска се може похвалити само једном, Бања Лука- Београд.

понедељак, фебруар 27, 2017 / 12:54

Република Српска је протеклих десет година потрошила више од 87 милиона марака у ваздушни саобраћај, али од тих улагања њени грађани нису имали готово никакве користи – „Аеродроми РС“ и даље преживљавају захваљући субвенцијама, а од силних најава нових линија, Српска се може похвалити само једном, Бања Лука- Београд.

Од укупног износа који је протекле деценије потрошен за ваздушни саобраћај, чак 65,7 милиона је издвојено из буџета РС, док је 21,4 милиона КМ потрошено од накнаде од прелета, израчунали су новинари портала Капитал.

Само за субвенције за „Аредроме РС“ у протеклих десет година из буџета РС издвојено је скоро 11 милиона КМ, а у наредне три планирано је још 5,7 милиона. Влада је 2008. године са осам милиона докапитализовала „Аеродроме РС“, али ни то није помогло да ово предузеће стане на ноге.

За авиокомпанију РС „Скај Српска“, која је основана 2007. а угашена 2013. године, из буџета је издвојено скоро четири милиона КМ.

За субвенционисање линије Бања Лука-Љубљана која је функционисала годину и три мјесеца из буџета је мјесечно плаћано 120.000 марака, односно укупно 1,8 милиона.

Летови између Бање Луке и Љубљане укинути су крајем октобра 2011. године због нерентабилности. На овом лету у просјеку је било свега пет путника у једном правцу.

Прије ове, укинута је и линија Бања Лука-Салзбург, за коју је РС потрошила више од милион КМ за субвенције.

Након што је линија укинута Министарство саобраћаја РС је тужило „Аустроџет“ тражећи да му врати 2008. године уплаћене авансе у износу од 153.498 КМ. Иако је пресуду добило, Министарство није могло да наплати тај износ јер је фирма у међувремену промијенила адресу.

Колико је и ова линија била исплатива показује податак да је за шест мјесеци 2008. године на тој релацији превезено свега 950 путника.

Више од два милиона КМ потрошено је и за субвенцију „Аеродрома“ Требиње, који је 2014. године угашен.

Трнинић: Субвенције аеродрому неопходне за функционисање

Министар саобраћаја и веза РС Неђо Трнинић каже да су субвенције „Аредоромима РС“ од 1,9 милиона КМ годишње неопходне за функционисање и за неке субвенције оператерима који су летјели са бањолучког аеродрома.

„Тај новац се издваја за одржавање саобраћаја и како би аеродром задржао лиценцу као међународни аеродром, јер његови тренутни приходи од путничког саобраћаја нису довољни за одржавање у функцији и из тих разлога су субвенције оправдане. Док је био теретни саобраћај било је позитивних помака“, казао је Трнинић.

Он је истакао да се воде врло интензивни разговори како би се аеродрому омогућило да буде самоодржив и како би могао да обавља своју основну функцију.

„Из тих разлога, аеродром је подигао и кредит од седам милиона КМ који ће помоћи да он буде конкурентан и да може пружити услуге будућим авиооператерима. Ми се нисмо опредјелили за нискотарифне линије као неки други аеродроми, а свакако планирамо и да развијамо карго саобраћај јер је он у овом моменту сигурно исплатив“, нагласио је Трнинић.

Директор „Аеродрома РС“ Мирослав Јањић каже за да се протеклих година веома мало улагало инфраструктуру и одрживи развој саобраћаја, али да је његово опредјељење да се то промијени јер аеродором „може и треба више“.

Он је истакао да су 2015. врло успјешни реализовали превоз меса за Турску, док су се у 2016. појавили проблеми на које они нису могли да утичу.

„Очекујемо да ћемо ове године наставити са тим послом. Чинимо све што је могуће да повећамо број путника и превезене робе, као и да имамо већу препознатљивост аеродрома и коначно његов самоодрживи статус“, нагласио је Јањић.

Говорећи о угашеним линијама, Јањић каже „да су имале могућност оне би функционисале“, не спомињући ко би могао бити одговоран за бачене милионе марака у промашене линије.

„Дакле, те линије из разних разлога нису биле добро постављене и самим тим су доживјеле крах. Зато сада са пуно опрезности желимо да урадимо нешто што је свеобухватно и прихватљиво и што ће допринијети аеродрому да постане економски самоодржив, али то се не може урадити преко ноћи“, рекао је Јањић.

Он је рекао да нису прекинути разговори са комапнијом “Сеа Аир” за коју су медији писали да је отјерана са аеро­дро­ма у Оси­је­ку, Мос­та­ру, ње­ма­чком Па­дер­бор­ну и ита­ли­јан­ској Кор­то­ни због от­ка­зи­ва­ња ле­то­ва и каш­ње­ња.

„Отворени смо за све разговоре, али у исто вријеме нисмо спремни да прихватамо баш све. Разговарамо и са још неким компанијама, али не би говорио о коме се ради, јер су компаније веома осјетљиве када се о њима пише прије него што то саме прихвате“, рекао је Јањић.

Говорећи о резултатима у прошлој години, Јањић каже да није у потпуности задовољан.

„У сваком случају претходна година није година са којом можемо да се поносимо, прије свега, јер није дошло до реализације транспорта меса за Турску, што смо добро радили у 2015. години. Нисмо задовољни ни са бројем путника. Иако је тај број на нивоу 2015., он није довољан“, нагласио је Јањић.

Осим субвенционисања авиолинија, Влада је протеклих трошила за куповину авиона који је плаћен 6,2 милиона КМ, док је стари авион цесна Ц-500 који је био у власништву “Скy Српске”, након укидања ове авио-компаније, Влада РС пренијела у власништво Ваздухопловног сервиса РС.

Иначе, и за функционисање Ваздухопловног сервиса протеклих година је из буџета издвојено више од 12 милиона КМ, док је и Хеликоптерски сервис РС коштао око 11 милиона КМ.

Велику полемику у Народној скупштини РС крајем прошле године изазвао је план Владе РС да у овој години купи хеликоптер за који је буџетом планирано 9,5 милиона КМ. 

 



0 КОМЕНТАРА

  1. Ми те силне милионе трошимо задужујемо и муку мучимо да у свијету промовишемо Српску, да се чује зању, тако и представништва, тако и све остало. А ви исфрустрирани никоговићи, џабалебароши…, зинули, ђе су паре, па ђе су паре…,

    Па шта ако је која десетина милиона сврнута у наше џепове…то је нормално у цивилизованом и пословном свијету, да се свако угради…е сад, о процентима, горе доле, + – 20-30% ко те пита, па и наше су потребе веће.

    Ви мислите да је лако председнику да своју најужу фамилију провлачи кроз некакву ИГОКЕјУ…не убацују се ту милиони због њих, он ту жртву подноси због промоције вољене му отаџбине Републике Српске и ни због чега другог…, а ви опет зинули, ђе су паре, па ђе су паре…,
    :-o:-o:-o:-o Ви мсилите да је тако лако ићи у корак са свјетском елитом, па морамо и ми имати свој Ђет Сет…срам вас било…,

  2. Kada bi bilo vremena za citanje ovakvih clanaka:

    http://www.nap.ba/images/file/kemalcausevicpatria.pdf

    KEMAL ČAUŠEVIĆ „PROPJEVAO“: Nikola Špirić je uzimao mito, Dodik je vršio pritisak na mene!
    Bivši direktor Uprave za indirektno oporezivanje, kojeg zajedno sa još 53 lica sumnjiče da je budžetu BiH nanio štetu veću od dvije milijarde konvertibilnih maraka, u svom iskazu optužio je neke od vodećih bh. političara za nezakonitosti preko UIO

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *